OBMANJIVALI BIRAČE: Evo kako anketari pokušavaju opravdati svoje propuste i neprofesionalizam

OBMANJIVALI BIRAČE: Evo kako anketari pokušavaju opravdati svoje propuste i neprofesionalizam

Glavno je pitanje ovih izbora i dalje: zašto su ankete toliko pogriješile? Je li problem u fiksnim telefonima, koroni, neodlučnima ili lijenosti lijevih birača – za RTL Direkt otkrili su Agan Begić, direktor agencije Promocija plus i Ante Šalinović, direktor u agenciji IPSOS.

“Naša istraživanja vrijede u trenutku kad se provode i raditi predikciju na temelju prikupljenih podataka 10 dana prije izbora je nekorektno prema poslu istraživanja. Ono što je jako bitno: s jedne strane one pokazuju potencijal pojedine izborne liste, a ne pokazuju hoće li se ta izborna odluka za dva tjedna ili tjedan dana tako i odviti. Mi smo napravili istraživanja tih dana kako je vrijedilo. Za 22., kad smo napravili to istraživanje, prednost Restart koalicije je bila četiri posto pred HDZ-om i ona je do 28. u pravilu trajala. Zadnja četiri dana HDZ je prešao u prednost i na kraju 1. srpnja prednost HDZ-a je bila 8,5 posto”, rekao je Begić.

IPSOS je jedini predvidio nadmoć HDZ-a, za jedan mandat.

“Predizborna istraživanja nisu predikcija izbora i na temelju finalnih rezultata izbora ne možemo znati jesu li predizborna istraživanja bila dobra ili loša. Pogriješili mi ili ne, to na temelju finalnih rezultata ne možemo znati. Predizborna istraživanja služe da mjere broj potencijalnih birača pojedine opcije u trenutku mjerenja. Nakon toga postoji nekoliko elemenata koji utječu na finalne rezultate izbore. Oni mogu biti samo polazišna točka, ne predikcija. Prva stvar je sama završnica kampanje, što je tko pokazao u zadnjih 5 do 10 dana. Predizborna istraživanja su jako dobro pogađala trendove.

Ako govorimo iz perspektive naših istraživanja, a u nekoj mjeri se poklapaju i s drugima, mi smo u zadnja 3 mjeseca proveli 5 predizbornih istraživanja i u svakom od njih smo dobili da HDZ malo vodi. Vidjelo se da Možemo! snažno raste, da MOST znatno raste, da Domovinski pokret u određenoj mjeri pada i da se u centru stvara koalicija koja će postati parlamentarna opcija. Kad na predizborna istraživanja dodate te trendove i uključite procjenu struke što je tko pokazao u završnici kampanje, kad dodate na to i tko je mogao privući 230.000 neodlučnih birača… Ono što je u tim istraživanjima najbitnije, kroz cijelu tu kalkulaciju dodate i povjerenje u rad stranaka, koliko su bile snažne i kvalitetne u trenutku ovih izbora mobilizirati svoje glasače. Kad na predizborna istraživanja dodate i ta četiri elementa, mislim da i finalni rezultat i nije toliko iznenađenje”, rekao je Šalinović.

Koliko je slab odziv utjecao na to da rezultati nisu točni?

“Ono što je evidentno jest da je anketna izlaznost koju smo mi mjerili iz dana u dan, početkom anketiranja 22. lipnja iznosila 59 posto i s porastom COVID-a znatno je padala. U zadnjem danu smo izmjerili 52 posto. U zadnjh tjedan dana se promijenilo izborno raspoloženje”, rekao je Begić.

Ako govorimo iz perspektive naših istraživanja, a u nekoj mjeri se poklapaju i s drugima, mi smo u zadnja 3 mjeseca proveli 5 predizbornih istraživanja i u svakom od njih smo dobili da HDZ malo vodi. Vidjelo se da Možemo! snažno raste, da MOST znatno raste, da Domovinski pokret u određenoj mjeri pada i da se u centru stvara koalicija koja će postati parlamentarna opcija. Kad na predizborna istraživanja dodate te trendove i uključite procjenu struke što je tko pokazao u završnici kampanje, kad dodate na to i tko je mogao privući 230.000 neodlučnih birača… Ono što je u tim istraživanjima najbitnije, kroz cijelu tu kalkulaciju dodate i povjerenje u rad stranaka, koliko su bile snažne i kvalitetne u trenutku ovih izbora mobilizirati svoje glasače. Kad na predizborna istraživanja dodate i ta četiri elementa, mislim da i finalni rezultat i nije toliko iznenađenje”, rekao je Šalinović.

Koliko je slab odziv utjecao na to da rezultati nisu točni?

“Ono što je evidentno jest da je anketna izlaznost koju smo mi mjerili iz dana u dan, početkom anketiranja 22. lipnja iznosila 59 posto i s porastom COVID-a znatno je padala. U zadnjem danu smo izmjerili 52 posto. U zadnjh tjedan dana se promijenilo izborno raspoloženje”, rekao je Begić.

Možemo li govoriti da ankete precjenjuju lijeve opcije?

“Više zapravo i ne jer analizom uzorka… To je posljedica obrazovanja jer vi kad anketirate, imate previše obrazovanih, ali zato znate raditi s tim pa onda ponderirati uzorak da to normalizirate. Tako da tog utjecaja više i nema toliko izraženog, uostalom mi smo imali HDZ cijelo vrijeme na prvome mjestu. Ono što je presudilo jest to što i neka politička opcija nije uspjela mobilizirati svoje birače da na taj dan iziđu na izbore. Priča s COVID-om stoji u nekoj mjeri, ali nije bio toliko pristran po pojedinim političkim opcijama, nije to poremetilo finalnu sliku”, rekao je Šalinović.

“Ali je poremetilo izlaznost”, nadovezao se Begić.

Jesu li birači desnice revniji i organiziraniji nego birači ljevice?

“Nije ovo situacija lijevo-desno jer je Možemo! vrlo dobro mobilizirao svoje birače. Ovo je situacija snage pojedine političke opcije u određenom trenutku”, rekao je Šalinović.

“Između redaka stoji da se SDP nije dobro organizirao na terenu da bi izvukao svoje birače”, kazao je Begić.

“Kada uđete detaljnije u tu analizu, vidite da je u našim predizbornim istraživanjima 2,6 milijuna ljudi bilo zainteresirano za izbore. Od toga je 730.000 ljudi bilo potencijalnih glasača HDZ-a, a 670.000 Restart koalicije. Od toga je HDZ uspio izvući 82 posto glasača, Restart 415.000, odnosno 63 posto”, rekao je Šalinović.

Misle kako ne treba promijeniti broj ispitanika koje anketiraju.

Foto: Screenshot/RTL

Facebook Comments