SIGURNA KUPNJA NA INTERNETU: Jednostavne smjernice za sigurno online bankarstvo

SIGURNA KUPNJA NA INTERNETU: Jednostavne smjernice za sigurno online bankarstvo

S rastom broja korisnika online bankarstva i sve učestalijim kupovinama putem interneta, raste i broj kibernetičkih napada usmjerenih na korisnike tih usluga. Jednostavno i brzo upravljanje financijama putem interneta postalo je standard u modernom poslovanju, kupovini i plaćanjima i treba biti sigurno. Stoga je ključno da korisnici usluga budu svjesni mogućih rizika i odgovorno pristupaju svojim online aktivnostima.

Hrvatska poštanska banka (HPB) iznimno brine o sigurnosti svojih klijenata te s osobitim obzirom pristupa analizi zlonamjernih aktivnosti kojima prevaranti navode klijente da im ustupe svoje podatke za provedbu transakcija. Banka kontinuirano educira korisnike online usluga i poziva na pažljivo postupanje, kako bi oni sigurno upravljali svojim financijama te redovito podsjeća kako spriječiti moguće prijevare.

Prvi kontakt kojim prevaranti uspostavljaju komunikaciju su lažne elektroničke poruke (phishing) koje izgledaju kao da su ih poslale legitimne organizacije ili WhatsApp/Viber poruke. Putem sumnjive e-pošte ili WhatsApp/Viber poruka prevaranti nude prilike za brzu zaradu trgovanjem kriptovalutama, obećavaju isplatu visokih iznosa po uplati naknade, traže potvrdu plaćanja za paket za koji očekujete dostavu ili ažuriranje osobnih podataka.

Za zaštitu od takvih prijevara važno je nekoliko jednostavnih pravila:

1. pažljivo pogledajte e-poštu, usporedite adresu pošiljatelja s prethodno zaprimljenim porukama iz Banke, provjerite točnost pravopisa i gramatike takve poruke

2. u slučaju zaprimljene sumnjive e-pošte ne otvarajte privitke niti poveznice jer oni mogu sadržavati zlonamjeran sadržaj te voditi na lažnu web-stranicu ili lažnu adresu e-pošte radi prikupljanja osobnih i/ili financijskih podataka

3. ne otvarajte poveznice iz maila prije nego što provjerite je li riječ o legitimnim internetskim stranicama sa službenim domenama, a u slučaju sumnje obratite se Banci

4. internetskom bankarstvu važno je pristupiti izravno s web stranice Banke, a nikako putem poveznica dostavljenih e-mailom ili porukama SMS/Viber/WhatsApp niti otvaranjem poveznica na plaćenim Google oglasima

5. nikada ne uplaćujte novac na neprovjerene račune

6. nikada ne otkrivajte osobne i/ili financijske informacije, ne dostavljajte preslike osobne iskaznice, podatke o stanjima računa, platnim karticama, broj tokena i kodove koje generira token (OTP, MAC ili MDS). Banka vas nikada neće tražiti dostavu povjerljivih podataka e-poštom.

Kako biste umanjili potencijalni rizik kojem ste izloženi pri plaćanju putem interneta, potrebno je biti na oprezu, informirati se o potencijalnim prijevarama i pratiti poruke koje vam Banka dostavlja u pretinac vaše platne usluge.

Od iznimne važnosti je i vaša brzina dojave o prijevarama ili sumnjama na prijevare jer to utječe na mogućnost pravodobne reakcije Banke u zaštiti klijenata i njihovih računa.

Više informacija možete pronaći na: www.hpb.hr.

Foto: HPB