Nakon jednodnevnog bojkota trgovina u kojima su trgovački lanci prihodovali gotovo upola manje u odnosu na uobičajene dane – danas počinje nova akcija platforme “Halo, inspektore”. Građani su pozvani da od danas sedam dana ne kupuju u tri međunarodna trgovačka lanca – Lidl, Eurospin i DM. Istovremeno se poziva na bojkot tri preskupa proizvoda: gaziranih pića, vode i deterdženta – u svim trgovinama. Sutra, u petak 31. siječnja, građani se pozivaju da uopće ne kupuju – bojkot bi sutra trebao uključiti platni promet, ugostiteljske usluge, smještaj, prijevoz, dostavu.
Josip Kelemen, savjetnik potrošačke platforme “Halo, inspektore”, jutros je za HTV rekao da su potrošači zainteresirani za novi bojkot te da on pokazuje snagu ljudi koji žele promijeniti tržište i suočiti se s novim poskupljenjima.
Počinje novi, ovaj put tjedni bojkot kupnje. Sljedećih tjedan dana brojni će građani bojkotirati tri trgovačka lanca te tri proizvoda – vodu, gazirana pića i deterdžente – sve do srijede navečer. A sutra se potrošače ponovno poziva da uopće ne troše, i to ne samo u trgovinama. Da izbjegavaju restorane, benzinske postaje, banke i teleoperatere.
Iza svega je ponovno platforma “Halo, inspektore”. U Studiju 4 jutros je gostovao Josip Kelemen, savjetnik te platforme. Rekao je da u Hrvatskoj do sada nije zabilježen ovako snažan bojkot – tri proizvoda i tri trgovačka lanca na tjedan dana, stoga je teško predvidjeti kako će on završiti i što će se dogoditi.
– No u svakom slučaju, potrošači su zainteresirani, a mi smo optimisti, poručio je.
Kazao je da određene skupine žele unijeti nemir i nered među ljude koji trenutačno obavljaju tu dužnost, ali i među potrošače zbunjivanjem i slanjem lažnih informacija, pa čak i krivotvorenjem dokumenata.
– Cilj je sabotaža cijelog ovog našeg bojkota, kazao je.
‘Želimo se držati što dalje od politike’
Naglasio je da ne politiziraju te da ne pripadaju nijednoj političkoj opciji.
– Mi smo potrošači, jer u konačnici i političari su potrošači. Samo što do sada nisu reagirali oni koji su trebali reagirati. I to je razlika što nas čini drugačijima u odnosu na sve druge. Mi nismo politički orijentirani. Politika nas pokušava podržati ili sabotirati, ali mi ne možemo reći da ovo nije političko pitanje u konačnici. Je, ali želimo se maknuti i držati se što dalje od politike, poručio je.
Priznao je kako nisu očekivali da će ih ministar gospodarstva, koji je nadležan za nadzor tržišta, prvi podržati.
– Malo je to čudno. Mislim da nigdje nitko u Europskoj uniji, a ni vani u svijetu, ne podržava bojkot protiv sebe, kazao je.
Poručio je kako žele pokazati da potrošači imaju snagu.
– S druge strane, želimo poslati još snažniju poruku da se napokon počne uređivati hrvatsko tržište i da se pokrenu mehanizmi nadzora, ističe.
Dodaje da se na ovaj način želi izraziti i nezadovoljstvo novim poskupljenjima.
– Kada obustavimo plaćanja samo na jedan dan, tada ćemo smanjiti i prihode banaka, koje uzimaju naknade za svaku naplatu, pojašnjava.
Banke i naknade
– Kadgod provučemo karticu, mi banci dajemo određeni postotak. Kada provučemo karticu, u tom trenutku potičemo na trošenje i tako generiramo dodatne prihode nekome, ne samo trgovcu nego i teleoperateru koji u tom slučaju poslužuje taj aparat. Pojednostavljeno gledano – mi svakom kupovinom nekoga plaćamo. Hajdemo pokazati da taj dan ne želimo platiti nikoga, poručio je.
Sada, kada su potrošači digli glas protiv enormnih poskupljenja namirnica koje svakodnevno kupujemo, u istom trenutku banke najavljuju poskupljenja svojih naknada, kazao je Kelemen.
– Obrazloženje im je zbog ulaznih troškova, a mi ih samo pitamo: Koji su to ulazni troškovi banaka zbog kojih oni opet dižu naknade?, poručuje.
Kako je moguće bojkotirati banke i teleoperatere?
Na pitanje kako je moguće bojkotirati banke i teleoperatere, odgovorio je da možemo obustaviti kupnju na jedan dan i tako poslati snažan signal da možemo kontrolirati i taj tijek novca.
Naglašava da su novim bojkotom poslali mogućnost izbora.
– Zašto tri trgovačka lanca? Zato što imate izbor. Na određenom mjestu, u određenom prostoru, možda ljudi zaista nemaju izbor i ne mogu ići u neku drugu trgovinu. Ne želimo nekog ostaviti bez mogućnosti obavljanja kupovine. Zato smo rekli da potrošači imaju izbor: “Hoćemo sve? – Super!”, jer nažalost, danas ljudi žive na način da žive od akcije do akcije, kazao je.
Akcije koje prije nisu bile viđene
Primijetio je da su nakon bojkota počele akcije i popusti koji do sada nisu viđeni.
– Uočili smo da se spuštaju cijene proizvoda koji su do sada bili možda na akcijama 5, 6 posto. Sada vidimo artikle koji nikad nisu bili na 50%, da su sniženi 50%, a neki artikli navodno i trajno za 30 ili 20%. Zašto to dosad nisu napravili, pita se.
Građani su pozvani da od danas sedam dana ne kupuju u tri međunarodna trgovačka lanca – Lidlu, Eurospinu i DM-u. Kelemen je pojasnio zašto su oni prvi na udaru.
Zašto Lidl, Eurospin i DM?
– Lidl je u žiži interesa zato što uspoređujemo Lidl Hrvatska, Lidl Italija i onda vidimo da su naše cijene apsolutno neprihvatljive za nas kao potrošače jer su drastično više, nekad čak i duplo više, nego recimo u Sloveniji ili Italiji. Nažalost, netko uvijek mora biti prvi. Zato je Lidl, pojašnjava.
Što se tiče Eurospina, ulaskom na hrvatsko tržište, kaže, da su najavljivali kako će košarica kod njih biti povoljna.
– Prevarili su nas jer su rekli: “Dođite kod nas, na godišnjoj razini ćemo ostvariti toliku uštedu i manje ćete plaćati ako dođete kod nas”. Lagali su nas, u Italiji i Sloveniji Eurospin je jeftiniji nego u Hrvatskoj, kazao je.
– Što se tiče DM-a, također u zadnje vrijeme vrlo intenzivno uspoređujemo cijene DM-a u Njemačkoj, Sloveniji, Italiji, i vidimo da su naše cijene ne 10%, ne 20%, nego i po 190, 200% više na hrvatskom tržištu. Isti proizvod koji se generira u tom lancu kod nas je najskuplji, istaknuo je.