Nakon gotovo godinu dana odgoda, ponude za gradnju dviju dionica autoceste A7 na potezu od Križišća do Selca trebale bi biti otvorene u utorak, 18. ovog mjeseca, potvrđeno nam je iz Hrvatskih autocesta (HAC). U HAC-u početak radova očekuju u četvrtom kvartalu ove godine, ako ne bude žalbi na odabir izvođača, odnosno ako žalbe ne budu prihvaćene.
Riječ je o dionici od Križišća do Jadranova, dugoj 5,2 kilometra, procijenjene vrijednosti 110 milijuna eura, te dionici od Jadranova do Selca, duljine 12,3 kilometra, čija je vrijednost procijenjena na čak 200 milijuna eura, piše Novi list.
Rok za otvaranje ponuda do sad je pomican čak pet puta, od svibnja prošle godine do sada, službeno zbog više stotina upita potencijalnih izvođača vezanih uz projektnu i natječajnu dokumentaciju, na koje je HAC morao odgovarati u zakonom propisanim rokovima.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Mirjana Hrga: Svi traže pare. Ja bih ovima uzela, a ovima dala
Takva situacija nije neuobičajena na projektima ovako velike vrijednosti, primjerice, početak gradnje pristupnih cesta za Pelješki most kasnio je ponajviše upravo zbog upita i prigovora na natječajnu dokumentaciju. Samo do listopada prošle godine, u HAC je pristiglo, prema riječima Borisa Huzjana, predsjednika uprave tvrtke, više od 250 upita vezanih uz natječajnu dokumentaciju i pojedine grupe radova.
No, to nije i jedini razlog, jer kako neslužbeno saznajemo, cijeli projekt kasni i zbog kašnjenja u izradi i ishodovanju projektne i građevinske dokumentacije.
Tako je, primjerice, lokacijska dozvola za projekt izdana tek sredinom prošlog mjeseca. Huzjan je u razgovoru za Novi list u listopadu prošle godine bio najavio kako će lokacijska dozvola koja je već tada kasnila, biti izdana najkasnije do kraja 2024., a kašnjenje je opravdao kašnjenjem postupka Studije utjecaja na okoliš koji je, umjesto još u 2023. godini, završio tek potkraj veljače prošle godine.
Ne bude li nepredviđenih poteškoća, ponude će biti otvorene 18. ožujka, nakon čega se kreće u odabir najpovoljnije ponude, nakon čega slijedi rok za eventualne žalbe, a tek potom potpis ugovora i uvođenje izvođača na gradilište. Iako službenih procjena iz HAC-a o početku radova nema, neslužbeno se može saznati da je realan rok za početak zadnji kvartal tekuće godine.
Rok za izvođenje radova je, prema propozicijama natječaja, trideset mjeseci, odnosno dvije i pol godine od uvođenja izvođača u posao pa bi dvije dionice između Križišća i Selca mogle biti izgrađene najranije sredinom 2028. godine. Valja pritom podsjetiti da je riječ o vrlo složenoj dionici s čitavim nizom objekata, poput vijadukata, usjeka i drugih, zbog čega je realno očekivati da će biti i kašnjenja tijekom same gradnje, kada jednom započne.
Najsloženiji tuneli
Najsloženiji objekti su tuneli Križišće i Crikvenica 3, oba dužine od oko dva kilometra, uz most preko Dubračine, duljine 410 metara i sa stupovima koji će na najvišem dijelu biti visoki osamdeset metara. Na ovom potezu autoceste bit će izgrađen i prateći uslužni objekt Klanfari s restoranom, benzinskom postajom, pratećim parkiralištem za osobna i teretna vozila te odmorištem s WC-om. Odmorište Klanfari bit će smješteno na jugoistočnoj strani autoceste, s pristupom iz oba smjera, za što će biti izgrađeni odgovarajući ulazni i izlazni prometni trak, a na čvoru Jadranovo će biti izgrađeni objekti za smještaj vatrogasne postrojbe.
Rok za izgradnju cijele autoceste od Križišća do Žute Lokve zasad je i dalje službeno 2030. godina, ali s obzirom na dosadašnja kašnjenja teško je očekivati da će taj rok biti ispoštovan. Zasad se na tom dijelu autoceste gradi jedino dionica obilaznice Novog Vinodolskog, od Selca do Povila, ali ne u punom profilu, već samo kao brza cesta, s dva kolnička traka. Do sad su na taj dionici probijene obje cijevi tunela Zagori, obavljen je dobar dio zemljanih radova, kao i izgradnje potpornih stupova više od kilometar dugog vijadukta Ričina, a završetak radova predviđen je u drugoj polovici iduće godine.
Pristup s magistrale
Radovi na obilaznici su službeno započeli 2022. godine, a trebali bi biti završeni početkom 2026. Budućoj obilaznici će vozači moći pristupiti s Jadranske magistrale, kod Selca i poslije Povila, gledano u smjeru od Novog Vinodolskog prema Senju, ali i s prometnica koje vode prema zaleđu Crikvenice i Novog Vinodolskog.
Početkom ove godine trebao je biti raspisan natječaj za gradnju preostalih dviju traka na ovoj dionici autoceste, dugoj oko 6,5 milometara, no natječaja još nema, a radovi su prema planovima HAC-a trebali započeti otprilike kada završe radovi na obilaznici, sredinom 2026. godine, što je, budući da natječaj još nije raspisan, malo vjerojatno te će i u tom dijelu najvjerojatnije biti kašnjenja u odnosu na planove HAC-a.
Gradnja dodatna dva kolnička traka trebala bi, prema procjenama HAC-a, trajati znatno kraće nego prva dva, jer je odrađen najveći dio zemljanih radova na trasi, a probijen je i tunel. Na trasi će se, od značajnijih objekata, morati graditi dodatni vijadukt Ričina, dug više od kilometra i visok pedesetak metara na najvišem dijelu.
U tijeku je i izrada projektne dokumentacije za dionicu od Povila do Senja, za čiju izgradnju bi natječaj trebao biti raspisan do kraja ove godine ili početkom iduće.
Otvaranje ponuda i za autocestu prema Dubrovniku
Dan prije otvaranja ponuda za izgradnju dviju dionica autoceste A7 između Križišća i Selca, u ponedjeljak 17. ožujka trebale bi biti otvorene i ponude za izgradnju prve dvije poddionice na autocesti A1 prema Dubrovniku, Rudine-Slano i Slano PUO Mravinjac, čija je ukupna vrijednost procijenjena na 380 milijuna eura, potvrđeno nam je iz HAC-a. I ovaj je natječaj bio raspisan prije gotovo godinu dana. Autocesta od Metkovića do Dubrovnika u dužini od 47 kilometara bit će najskuplja dionica jedne autoceste u Hrvatskoj, neslužbeno se procjenjuje da će koštati oko 1,2 milijarde eura.
Foto: Hina