Zabrane korištenja pametnih telefona u nizozemskim školama poboljšale su obrazovno okruženje unatoč početnim prosvjedima, pokazuje istraživanje koje je naručila nizozemska vlada.
Nacionalne smjernice uvedene u siječnju 2024. preporučuju zabranu pametnih telefona u učionicama, a gotovo sve škole su ih prihvatile. Gotovo dvije trećine srednjih škola od učenika traži da telefone ostave kod kuće ili ih pohrane u ormariće, dok ih u svakoj petoj školi učenici predaju na početku sata.
Istraživači su ispitali 317 ravnatelja srednjih škola, 313 osnovnih škola i organizirali 12 fokus grupa s učiteljima, pomoćnim osobljem, učenicima i roditeljima. Srednje škole su izvijestile da se djeci lakše koncentrirati (75%), da je društveno okruženje bolje (59%), a neki su naveli i poboljšanje rezultata (28%).
Dr. Alexander Krepel, istraživač s Instituta Kohnstamm, rekao je da su se najviše poboljšale međusobne interakcije učenika. “Nije moguće potajno slikati nekoga u razredu i onda to dijeliti u WhatsApp grupi, pa je povećana društvena sigurnost,” rekao je. “Posebno tijekom odmora između sati, učenici bi prije bili na mobitelima, a sada su prisiljeni razgovarati… Možda se i češće posvađaju, ali škole, učitelji i učenici su prilično zadovoljni poboljšanjem atmosfere.”
Prema Freyi Sixmi, glasnogovornici vijeća za srednje obrazovanje VO-raad, početni strahovi zbog zabrane pokazali su se neutemeljenima. “U početku je bilo dosta otpora od strane škola, učitelja, učenika, roditelja, puno pitanja o tome kako će to sve funkcionirati,” rekla je. “Ali sada vidimo da su zapravo svi prilično zadovoljni.”
Istraživanje je pokazalo da su i u posebnim školama, gdje se mogu dopustiti iznimke zbog edukacijskih pomagala, otprilike polovica prijavila pozitivan ili vrlo pozitivan učinak zabrane. U osnovnim školama, iako pametni telefoni prije zabrane nisu imali veliki utjecaj, četvrtina ih je ocijenila promjenu pozitivno, piše Guardian.
Ministrica za osnovno i srednje obrazovanje Mariëlle Paul izjavila je da su nacionalne smjernice pomogle u održavanju discipline u razredima. “Učitelji i ravnatelji su naveli da bi, ako bi pojedini učitelj želio zabraniti mobitele u svom razredu, to uvijek bila tema rasprave,” rekla je. “Manje iskusni učitelji imali bi problema s provedbom takve odluke.”
Prema podacima nizozemskog statističkog ureda, 96% djece svakodnevno koristi internet, uglavnom putem pametnih telefona. Prošlog mjeseca, prijelazna vlada preporučila je roditeljima zabranu društvenih mreža za djecu mlađu od 15 godina i ograničavanje vremena pred ekranom, dok je jedan zastupnik predložio potpunu zabranu pametnih telefona u školama.