Kako sada stvari stoje, sretnog kraja deset godina duge priče o dovršetku pet obalnih ophodnih brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu, odnosno njezinu Obalnu stražu, a koje je trebao izraditi Brodosplit, neće biti.
Trebala je to biti prva kapitalna investicija u HRM nakon 20 godina, kada je u prosincu 2014. tadašnji ministar obrane u Vladi Zorana Milanovića Ante Kotromanović potpisao ugovor s novopridošlim vlasnikom Brodosplita Tomislavom Debeljakom.
Ugovor vrijedan 51 milijuna eura predviđao je gradnju prototipa i četiri jednaka OOB-a u seriji, koji će zamijeniti staru klasu brodova Mirna. No, uz puno problema i peripetija, prvi OOB Omiš, umjesto za 15 mjeseci, preuzet je tek pet godina poslije.
Odnosi između MORH-a već su bili temeljito narušeni, nestalo je povjerenja, a ministri obrana više nisu bili niti zainteresirani za kontakt s Debeljakom. U dijelu Brodosplita koji se naziva BSO, a gdje se rade vojni projekti, stajala su četiri nedovršena OOB-a u različitim fazama dovršenosti, prenosi Poslovni dnevnik.
Kada je na čelo MORH-a početkom 2024. stupio Ivan Anušić, rekao je da mu je prvi posao vidjeti može li se dovršiti barem sljedeći u nizu OOB-a, čija je dovršenost procijenjena na 80 do 85 posto.
Potpisan je ugovor i Debeljak je doista početkom siječnja ove godine isporučio OOB Umag. Trebali su uslijediti pregovori o dovršetku preostala tri, no između MORH-a i Brodosplita opet je došlo do zaleđivanja odnosa.
Pregovaralo se, no u MORH-u su bili nezadovoljni jer im je cijena dovršetka preostalih brodova bila neprihvatljiva. MORH pod ovim uvjetima, čini se, nije zainteresiran za dovršetak posla, a Brodosplit će tako izgledno izgubiti posao.
Neprihvatljiv iznos
U desetak godina dovršena su dva broda, a na tom poslu izgubio je i MORH, i HRM, a i sam Brodosplit. MORH se službeno još ne izjašnjava pregovara li se i dalje, niti potvrđuje da su pregovori definitivno propali. Premda, u vojnim krugovima baš tako i misle – da je stvar definitivno propala.
S obzirom na razna vještačenja oko cijena i poskupljenja materijala, vojni krugovi tvrde da je za MORH neprihvatljiv iznos koji Brodosplit traži za dovršetak cijele serije OOB-a. Ne žele govoriti o svotama, to, kažu, nisu javni podaci, ali može se čuti da se cjenovnici razlikuju za više od deset milijuna eura.
Teško da će se MORH i HRM dalje moći interesirati oko OOB-ova i s obzirom na to da je netom završena prijava na međunarodni natječaj oko nabavke puno veće kapitalne investicije HRM-a, kupnje, dogradnje ili čak gradnje jedne od dviju korveta koje namjerava kupiti Hrvatska.
Pored toga, HRM nema dovoljno mornara, a za samo jednu korvetu treba skupiti posadu od stotinjak članova, koji moraju proći obuku koja će trajati oko godinu dana. U Brodosplitu, premda ne kriju razočaranje, još uvijek tinja nada da će ipak doći do dogovora jer polaze od jednostavne logike da tri nedovršena broda ne trebaju ni HRM-u, ni Brodosplitu.
U svojoj analizi u Brodosplitu pozdravljaju što je dolaskom ministra Anušića ponovno otvorena komunikacija s MORH-om. Podsjećaju da su tzv. Dodatkom 6 ugovora stvari krenule nabolje te je usuglašeno da će se iznos povećanih troškova gradnje primijeniti sklapanjem Dodatka 7 najkasnije do isporuke prvog broda u seriji, tj. OOB-a Umag. Drugim riječima, da će se gro povećanih troškova preliti na cijenu trećeg, četvrtog i petog broda u seriji.
Ukleti projekt
To se, nažalost, nije dogodilo, kažu u splitskom škveru. Brodosplit je pristao na primopredaju nakon potpisa sporazuma o izračunu povećanih troškova primjenom tzv. troškovne metode, koja se imala provesti najkasnije u roku od 15 dana od primopredaje.
Kažu da su MORH-u predali svu analitiku ostvarenih troškova na uvid i provjeru, te mišljenje ovlaštenog revizora, kao i sva pojašnjenja. Tvrde da MORH nije prihvatio ništa od toga. Navode i kako su pristali značajan dio povećanih troškova gradnje preuzeti na svoj teret, no niti to MORH nije prihvatio.
Podsjećaju i da je Brodosplitov interes kroz pregovore s MORH-om realizirati ugovor do kraja “čak i s prihvatljivim projektnim gubitkom”, dakle, premda je izračun značajno manji od tržišne cijene. Usporedbe radi, navode da je prvi brod u seriji, dakle, OOB Umag, MORH platio 13 milijuna eura s PDV-om, a tržišna cijena broda 2024. bila je 28,5 milijuna eura s PDV-om.
Navode kako je sposobnost Brodosplita dokazana, kvaliteta radova i taktičko-tehnička funkcionalnost brodova je besprijekorna. Sporan za MORH, prema pojašnjenju iz Brodosplita, nije iznos troškova potrebnih za dovršetak tri OOB-a, nego prihvaćanje povećanih troškova od potpisa ugovora 2014. do danas.
“Razlozi dugotrajnosti realizacije ugovora od 2014. do danas poznati su i Naručitelju (MORH) i Graditelju (Brodosplit). Naručitelj ističe u pregovorima da mu nisu problem iznosi, već argumentacija kojom bi mogao opravdati interes trećih strana, odnosno javnosti i medija”, kažu u Brodosplitu.
“Ne vidimo niti jedan razlog u ‘argumentaciji’ s obzirom na sve objektivne okolnosti koje su se događale od 2014. do danas, a o kojima možemo javno govoriti kada se s time suglasi Naručitelj (MORH)”, navode u Brodosplitu.
U međuvremenu, OOB Umag je stacioniran na sjeveru Jadrana u Puli, a OOB Omiš u Splitu i pokriva područje juga. Nema nikakve sumnje da su ophodni brodovi te klase prijeko potrebni Hrvatskoj jer oni su i zamišljeni kao nositelji nadzora morskog teritorija Hrvatske, ali je zamišljeno da ih bude pet, što je tada procjenjivano kao minimum, dok su stručnjaci upozoravali da takvih ophodnih brodova Obalna straža, odnosno HRM treba desetak. Odmah nakon ugovaranja posla, počeli su problemi, projekt je postao uklet.
Brod besprijekoran
Već u startu Brodosplit je morao preprojektirati brod, produžiti ga za metar i pol u odnosu na projekt koji izradio Brodarski institut, jer u suprotnom ne bi mogao dostignuti zatražene tehničke karakteristike. I premda je pokazani tempo gradnje po brodu iznosio pet godina umjesto 15 mjeseci,
Brodosplit je stalno izražavao nadu da će serija od pet brodova biti završena i održavao je na životu svoj BSO i u vrijeme krize kroz koju prolazi ta industrija i cijela grupacija. Tomislav Debeljak i sada tvrdi kako ga održavanje hladnog pogona u BSO-u stoji 600 tisuća eura mjesečno.
U uvjetima kada se govori i planira reindustrijalizacija EU industrije i prelazak na vojnu proizvodnju u sklopu programa SAFE i ReArm, Brodosplit je sigurno računao kako bi se i on mogao u to uklopiti i to je za njih očito pitanje opstanka.
Nije tajna da matična tvrtka Brodosplit prolazi predstečajni postupak, u kojemu, prema prijavljenim tražbinama, ukupan dug prelazi 500 milijuna eura, s time da se veći dio tražbina odnosi na tvrtke DIV Grupe. Može biti da je problem u dovršetku serije nastao i kod nastojanja Brodosplita da s MORH-om jednim ugovorom dogovori završetak sva tri preostala broda, dok su u MORH-u bili oprezni i skloni ugovaranju “brod za brod”.
Opstanka Brodosplita i dovršetka OOB-ova nema bez interesa i angažmana države jer ona daje licence i za vojnu proizvodnju, pa tako i za eventualni izvoz Brodosplitovih OOB-ova. U cijeloj toj tužnoj priči pozitivna je jedna stvar, kako kažu i u samom HRM-u, kvaliteta Omiša i Umaga jest besprijekorna.
Foto: Hina