Gotovo 770.000 ljudi gledalo je na HTV-u jedino sučeljavanje svih 11 kandidata u prvom krugu predsjedničkih izbora. Četiri dana do izlaska na birališta, čije su poruke bile najbolje usmjerene? Komu je sučeljavanje donijelo prevagu, a tko je pao u očima birača?
U emisiji “Otvoreno“, analitičari su iznijeli svoja stajališta o kandidatima i dojmu koji su ostavili.
U emisiji su gostovali komunikologinja Smiljana Leinert-Novosel, stručnjakinja za odnose s javnošću Ankica Mamić, politički analitičar Ivica Relković te stručnjak za odnose s javnošću Joško Trogrlić.
Na početku se govorilo o načinu na koji su se predstavili glavni kandidati za Pantovčak, barem oni koji najbolje kotiraju prema anketama. Kolinda Grabar-Kitarović, Zoran Milanović te Miroslav Škoro.
– Mislim da će većina onih koji su gledali emisiju izaći na izbore. Ovakav je format bio potreban od prvog dana sučeljavanja, da birači znaju koga biraju. Ubuduće bi predstavljanje u javnim medijima trebalo biti prvoga dana, pa da možemo pratiti što se događa, rekao je u uvodu analitičar Ivica Relković.
Dodaje da je ovakva situacija sa sučeljavanjem, najviše trebala Kolindi Grabar-Kitarović koja je ušla “u negativni vir”. Ističe da je njezin nastup bio korektan, ali i da isto tako nije mogla puno izgubiti.
– Korektno je sve odradila, osim tog pitanja SOA-e. Zoran Milanović je bio pod najvećim pritiskom, no izvrsno se držao. Miroslav Škoro nije bio pripremljen za ovakav način sučeljavanja, iako je najmanje trebao biti opterećen. Nije trebao imati nikakvu tremu, trebao je biti smiren i dominantan, a to nije bio. Vidi se “utreniranost” Grabar-Kitarović i Milanovića te razina nepripremljenosti Škore. Hoće li se to promijeniti u ova dva, tri dana? Ne znamo. Ali ovo je usporilo “njegovu euforiju”, dodaje Ivica Relković.
Aktualna predsjednica je tijekom srijede trebala objašnjavati svoju izjavu na HTV-u oko SOA-e i korupcije. Ankica Mamić smatra da se radi o gafu, prvenstveno jer je ona zadnjih pet godina odgovorna za stanje u službama. Ipak, kritike idu i drugim kandidatima.
– Nevjerojatno je da Zoran Milanović nije imao impuls tu napraviti repliku, a da se Miroslav Škoro danas referira, a jučer u studiju to nije iskoristio. Milanović je bio iznad mojih očekivanja. Dosta je dobro branio svoje pozicije, bio je dosta proaktivan. Miroslav Škoro je bio najneugodnije iznenađenje. Stat pred kameru i pjevati nije isto kao stati pred kameru i govoriti o važnim temama. To je i dalje važna tema. Vidi se po gledanosti, to je gledalo 700 tisuća ljudi. Ljude zanima što im predsjednički kandidati imaju za reći, analizira stručnjakinja za odnose s javnošću.
Dodaje da je Miroslav Škoro imao dobar momentum, ali i da je nepovratno propustio priliku za drugi krug.
Smiljana Leinert-Novosel analizirala je nastup Darija Juričana.
– Sa svojim stilom komunikacije razbio je učmalost, dosadu, taj manje interesantan stil prezentacije sadržaja. Doveo je i do nečeg drugog. Do toga da su se ozbiljne teme počele neozbiljno doživljavati. Mislim da to nije dobro. Kada tematizirate korupciju, je li se dobro toliko izrugivati od korupcije, pita se.
Smatra da Juričan zapravo radi na projektu koji bi mogao “naplatiti” na parlamentarnim ili lokalnim izborima.
– U svakom slučaju interesantan projekt, ističe komunikologinja Smiljana Leinert-Novosel.
– Gledanost sučeljavanja, a što svi spominjemo, to govori u prilog tezi da birači žele vidjeti kakvi su kandidati, ističe Joško Trogrlić komentirajući sučeljavanje na HTV-u.
– To je top tema u svim raspravama, svim razgovorima, svim medijima. Nadam se da od idućih izbora nećemo raspravljati o tome želi li se netko odazvati ili ne, već da ćemo imati i veću slobodu pri odabiru formi sučeljavanja kandidata.
Analizira i nastupe kandidata. Kaže da se očekivao jači napad na Grabar-Kitarović i to od glavnih protukandidata. Ipak, najviše ju je napadao Ivan Pernar, a na što ona nije odgovarala.
– Miroslav Škoro je razočarenje debate. Čitavu je kampanju radio strateški, možda i najbolje komunicirao. Ovo je bila njegova prilika, imao je najmanje za izgubiti, a najviše za dobiti. Ništa nije iskoristio. Smatram da je netko tko je šarmantan i komunikativan u svojim nastupima, da je trebao puno bolje iskoristiti priliku, dodaje stručnjak za odnose s javnošću Joško Trogrlić.
Relković potom dodaje da je Škoro trebao puno izravnije slati poruke, poglavito one koje je slao posljednjih dana, obraćajući se HDZ-ovom biračkom tijelu, govoreći “da su oni njegovi glasači”. To je u utorak navečer potpuno izostavio.
– Škoro je trebao puno izravnije napasti predsjednicu. Milanoviću je prilika sa SOA-om bila fantastična. U njegovom stožeru su procijenili da im se ne isplati izravno napadati Grabar-Kitarović jer bi time mobilizirali “cijeli desni elektorat”. Oni su zapravo očekivali da će to Škoro raditi, ističe Ankica Mamić.
Što se tiče Dalije Orešković i Katarine Peović, imale su dosta oštre napade.
– One su žene koje uspješno komuniciraju u javnom prostoru. Orešković je puno uspješnija, sadržajno je pokrila sve što je bilo bitno za njenu prezentaciju. Ali način na koji se to radilo, to u sebi nije imalo, u dovoljnoj mjeri, liderske komponente. Sve se svelo na sukob nje i predsjednice. U ovakvim debatama bitno se fokusirati na osobnu prezentaciju, a ne na sukob s nekim. Katarina Peović je željela biti ona koja nudi nešto apsolutno novo. No, treba vidjeti može li se vraćanjem na staro, napraviti nešto novo, ističe Smiljana Leinert-Novosel koja se potom vratila na nastup Miroslava Škore.
Za nju postoji jedan ključan problem. Kaže da je on osoba koja prakticira partnersku komunikaciju, punu emocija, ležernosti, mira, povezivanja…
– On se sinoć našao u ulozi onoga koji treba izazivati i napadati. U toj se ulozi nije snašao. Njegov sadržaj je bio nedorastao onome što se od njega očekivalo. To je rutina koja se zapravo teško prekida, pa me njegov nastup nije iznenadio.
Trogrlić dodaje da su “mali kandidati” dodatno zagrijali kampanju te da se “do 90. minute” neće znati tko će u drugi krug predsjedničkih izbora.
Ankica Mamić prokomentirala je i što se događa s Mislavom Kolakušićem.
– Već sam nekoliko puta rekla da mi se čini da on glumi da je u predsjedničkoj kampanji. On ovu kampanju odrađuje jer ju je ranije najavio. On je rekao ako ne skupi 600 tisuća glasova, da se oni povlači iz politike. Ti protestni glasovi, koje je mogao dobiti u predsjedničkim izborima, mislim da će u jednom dijelu otići prema Zoranu Milanoviću. Tu je zanimljivo vidjeti da je on i dalje treća politička snaga u Hrvatskoj. Dejan Kovač je isto ozbiljno razočarao. U kampanji je dobro artikulirao ideje, bavio se budućnošću, no u emisiji se potpuno izgubio.
Sada slijedi “mikrokampanja” od dva dana.
– Imamo završne skupove. Kandidati se ne smiju predati, ima još dosta neodlučnih, zaključuje za kraj Ankica Mamić.
– Nastavljaju se sučeljavanja, ali ovoga puta na terenu, kroz medije, licem u lice, na skupovima… Komunikacijom jedino možete osvojiti ljude, da vam povjeruju, da ih izvučete na birališta, zaključak je komunikologinje Leinert-Novosel.
– Dva kandidata imaju jake infrastrukture, oni će pokušati mobilizirati birače. Grabar-Kitarović je nastupom u sučeljavanju biračima konačno dala nešto “za što se mogu uhvatiti”. SDP pak mora pokušati probuditi aparat koji je poprilično uspavan. Škoro se mora konsolidirati i pokazati da nije izgubio kampanju, nego da može još uvijek nešto napraviti. Jučer je izgledao kao da je u nekom knockdownu, ističe Trogrlić.
– Milanović se medijski mora što više pojavljivati, “mali kandidati” iz njegove zone dobili su vidljivost i dobit će još više iduća dva dana. Miroslav Škoro mora prestati govoriti o ovom događaju. Što više ponavlja i nekoga optužuje, to mu je minus. Mora prijeći u javnu kampanju, zaključuje Ivica Relković.