Rijeka ili smrt: “Talijanski novinari žele D’Annunzijevu okupaciju Rijeke prikazati kao pojam slobode”

Rijeka ili smrt: “Talijanski novinari žele D’Annunzijevu okupaciju Rijeke prikazati kao pojam slobode”

D’Annunzio je bio umjetnik, propagandist, erotoman i narkoman, no bio je i puno više od toga i to ne treba zaboraviti i ne smije ga se svesti samo na prilično ekscesnu i iščašenu osobu, seksi avanturistu, jer njega je, da se izrazim rječnikom filma »Star Wars« – pojela tamna strana sile, istaknut će Velid Đekić riječki publicist i novinar na sinoćnjem predstavljanju knjige »Rijeka ili smrt!/Rijeka or death! (D’Annunzijeva okupacija Rijeke 1919.-1921.)« knjige Tee Perinčić, povjesničarke i muzeologinje, više kustosice Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja u Rijeci.

Knjiga govori o razdoblju nakon Prvog svjetskog rata kada je skupina građana koja je smatrala da Rijeka treba pripasti Italiji pozvala razvojačenog sudionika rata i talijanskog pjesnika Gabrielea D’Annunzia da im pomogne u toj nakani. D’Annunzio prihvaća poziv Talijanskog narodnog vijeća u Rijeci, okuplja vojsku i ulazi u Rijeku. D’Annunzijevu vladavinu karakterizirali su pritisci, maltretiranja i proganjanja hrvatskog i ostalog netalijanskog stanovništva Rijeke. Radilo se o teškom periodu u kojem je krenulo propadanje grada u svakom smislu, među ostalim i urušavanjem do tada kozmopolitskog duha grada, piše Novi list.

Perinčić navela je da neki talijanski historiografi uporno pokušavaju uljepšavati D’Annunzijev ulazak i boravak u Rijeci.

– Izložba ima odličnu posjećenost, a veliki interes iskazali su turisti, posebice iz Italije, koji su željeli posjetiti D’Annunzijevu riječku rezidenciju. Izložba je postala tim zanimljivija nakon one otvorene u Trstu na kojoj se tvrdilo da je sve vezano za D’Annunzija u Rijeci uništeno. No to nije istina, u Guvernerovoj palači u stalnom postavu imamo predmete i eksponate vezane za D’Annunzija, nema ih puno, ali ih ima. Poseban interes iskazali su talijanski novinari koji su u Rijeku stigli s određenim predznanjem, ako to tako možemo nazvati. S njima smo vodili polemike, jer njihovo je mišljenje da je D’Annunzijeva Rijeka bila pojam slobode, pojam novog svjetskog poretka, svojevrsna preteča hipi pokreta, no te smo iluzije »razbili«. Uostalom, uloga muzeja i ovakvih izložbi je i edukacija, istaknula je Perinčić.

Damir Grubiša, profesor na Američkom sveučilištu u Rimu i bivši veleposlanik Republike Hrvatske u Italiji, o smatra da je  Gabriele D’Annunzio bila zanimljiva pojava koja je privukla pažnju cijelog svijeta. Bio je izuzetan majstor verbalnog umijeća te jedan od najuspješnijih propagandista i majstor samopromocije, ustvrdio je Grubiša.

– U sadašnjem valu političkog populizma i jačanja nacionalizma u Italiji i D’Annunzijevo djelo postaje ponovno aktualno, rekao je. No, naveo je, u Italiji postoje podjele u historiografiji o značenju i zaslugama D’Annunzija. »Razradio je cijeli instrumentarij fašizma kao političke religije, a njegov marš na Rijeku otvorio je Pandorinu kutiju zla kroz cijelo stoljeće nakon toga«, naglasio je Grubiša.

– Okupacija Rijeke nije bila iracionalan potez i avantura, nego vrlo racionalan poduhvat ostvarivanja državnih interesa Kraljevine Italije u trenutku u kojem nije imala dovoljno snage zauzeti Rijeku diplomatskim i političkim putem, pa je poslana paravojska, kazao je Đekić.

Foto: Miljenko Klepac/Hina