Iako to još nije službeno potvrđeno, čini se da Hrvatska neće moći kupiti izraelske borbene zrakoplove F-16 Barak. Američki portal Axios koji je prije nekoliko tjedana prvi ukazao na probleme s tom nabavkom, u četvrtak je objavio da bi taj posao mogao biti “mrtav”. Novinar Barak Ravid, pozivajući se na neimenovanog izraelskog dužnosnika, napisao je da zbog “postroženih američkih uvjeta” te nepopustljivosti sada već bivšeg američkog ministra obrane Jamesa Mattisa, posao propada te će izraelskom premijeru Benjaminu Netanyahuu jedino preostati “da se ispriča Hrvatskoj”.
Problemi su se pojavili, kako je Teleskop već pisao, u vezi s američkim dopuštenjem Izraelu da Hrvatskoj proda 12 F-16 Barak. To dopuštenje je, držalo se, rutinska stvar jer se radi o američkim zrakoplovima koje je SAD prodao Izraelu, a oni su ih onda nadogradili novom, sofisticiranom, opremom, produžujući im vijek trajanja. No, kada se taj posao trebao okončati, Amerikanci su postavili uvjet da Izrael može Hrvatskoj prodati te zrakoplove, ali u izvornom obliku. Dakle, bez njihove nadograđene opreme, laički rečeno, s tvorničkim postavkama.
Iz Zagreba su potom, i premijer Andrej Plenković i ministar obrane Damir Krstičević, jasno poručili kako u obzir dolazi ili kupovina Baraka ili ništa. Nakon toga, je prema portalu Axios, sam Netanyahu kroz razgovor pokušao ‘omekšati’ čvrsti Mattisov stav, ali u tome očigledno nije uspio. Opcija je bila i, navodi spomenuti portal, te probleme pokušati razriješiti sa samim proizvođačem zrakoplova Lockheed Martinom, ali se od toga odustalo s obzirom na vrlo izvjestan neuspjeh. „Nećemo imati drugog izbora nego ispričati se Hrvatskoj zbog propasti ovog posla“, citira portal Axios spomenutog izraelskog dužnosnika.
Iako Večernji list navodi, pozivajući se na „izvore iz Hrvatske“, da možda sve još „nije izgubljeno“, iz tona kojim Izraelci govore o tom slučaju, stječe se dojam kako Hrvatska neće dobiti obećane izraelske borbene zrakoplove. Dakako, još treba pričekati službeno očitovanje izraelskog premijera Netanyahua, koji se osobno uključio u rješavanje tog pitanja kad su se pojavili problemi te Pentagona i State Departmenta, no, trenutačni razvoj događaja ne upućuje na uspješan dovršetak tog posla.
Ako se to na kraju i potvrdi, Hrvatska će nakon poništenja natječaja, morati raspisati novi. Iz oporbe su već krenule prozivke usmjerene prema premijeru i ministru obrane. „Krstičević je morao znati pravila igre. Ili ih je ignorirao i obmanuo javnost ili ih zaista nije znao – u oba slučaja mora otići“, poručili su iz SDP-a. Iz Mosta su također ustvrdili kako je odgovornost najprije na ministru, a onda i premijeru. „Oni su dogovorili taj posao, sada vidimo da to što je dogovoreno, neće biti ispoštovano. Ne može se to predstaviti kao najbolji potez ove Vlade“, kazali su.
Prije nekoliko dana pojavila se i smutnja glede cijene izraelskih F-16 Barak. Hrvatska je taj posao, koji uključuje i obuku pilota, dio naoružanja te servisiranje, dogovorila na javnom natječaju prošle godine za 500 milijuna dolara. Izraelsko ministarstvo gospodarstva je sredinom ove godine izišlo s iznosom od 700 milijuna dolara koliko je po njima trebao vrijediti cijeli aranžman. Amerikanci su, pak, objavili da za njih tih 12 zrakoplova koje će kupiti Hrvatska vrijede samo 135 milijuna dolara. Vjerojatno su pritom mislili na ‘ogoljeni’ F-16, bez nadograđene opreme i cjelokupne obuke. Što se pak tiče procjene izraelskog ministarstva gospodarstva, moguće je da su u vidu imali i neke dodatne aranžmane, koji nisu poznati hrvatskoj javnosti, a predviđali su se.
Kako god bilo, prema sadašnjem stanju stvari, od svega neće biti ništa. Hrvatsko nebo i dalje će nadzirati Migovi 21, zastarjeli ruski avioni koji, iako su bili na remontu prije nekoliko godina, nisu u najboljem stanju. Tu vrstu Migova iz uporabe izbacuju i zadnje zemlje članice NATO-a iz bivšeg istočnog bloka i kupuju ili polovne američke F-16 poput Rumunjske, nove švedske Gripene, što su već učinile Mađarska i Češka, ili, poput Slovačke, nove američke F-16 Block 70, koji su inače bili ponuđeni i Hrvatskoj na natječaju prošle godine. Slovaci će za 14 takvih borbenih zrakoplova platiti 1,8 milijardi dolara. I Bugari, koji inače imaju Migove 29, su upravo ovih dana počeli pregovore o kupnji šest novih zrakoplova F-16 Block 70.
Neki naši ratni piloti, poput Ivana Selaka, sanjali su uprave takve zrakoplove jer bi, kako su rekli, Hrvatska s njima dominirala na jugoistoku Europe „idućih 40 godina“. Inače, izraelska strana trebala je dobiti dopuštenje od Amerikanaca za prodaju svojih F-16 Barak. Hrvatska s tim nema ništa, niti na to može utjecati. Možda su jedino stručne službe trebali provjeriti je li pri ranijim aranžmanima bilo situacija koje su ovako završile. Ima puno spekulacija zašto je do ovog došlo. Prema jednima, SAD na ovaj način uzvraća Izraelu koji navodno nešto oklijeva u vezi s kupnjom dodatnih kontingenata američkih F-35 borbenih zrakoplova.
Drugi pak sugeriraju kako su Amerikanci htjeli da Hrvatska kupi od Grčke, koja se također javila na natječaj, njihove ‘izvorne’ F-16, koje bi onda oni pomogli nadograditi, a potom bi Grcima lakše prodali svoje F-35 (no, Grci su odustali od toga te su sa SAD-om dogovorili obnovu svojih starih F-16 za 1,2 milijarde dolara). Treći pak sugeriraju kako su Amerikanci uočili nešto sporno u cijelom ovom aranžmanu, te su stopiranjem prodaje izraelskih ‘Baraka’ zapravo pomogli Hrvatskoj. Ima i onih koji postavljaju pitanje o čvrstini savezništva sa SAD-om, ako se zaustavlja modernizacija hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Odgovore ćemo iz raznih izvora dobivati sljedećih dana ili možda godina.