Trgovci će morati redovito objavljivati i ažurirati maloprodajne cijen svih svojih proizvoda na internetskim stranicama, a usto usto omogućiti i nesmetan rad tzv. botova, odnosno automatiziranih programa kako bi ih specijalizirani servisi nesmetano dohvaćali, a potrošači u realnom vremenu mogli uspoređivati, samo je jedna od odredbi konačnog prijedloga zakona o iznimnim mjerama kontrole cijena koji će se danas naći na saborskom Odboru za poljoprivredu, a sutra i u hitnoj proceduri u Saboru. Prema ministru Anti Šušnjaru, te će se odredbe primjenjivati na trgovce iz kategorije supermarketa, hipermarketa, “cash and carry” i diskontnih prodavaonica, dakle na velike trgovce. Raniji zakon u tom smjeru bio je donesen 1997. godine te ga je bilo potrebno uskladiti s izazovima današnjeg tržišta, javlja Večernji list.
– Ovaj zakon omogućit će Vladi donošenje konkretnih mjera u iznimnim situacijama kada se ukaže potreba za zaštitom građana i stabilizacijom tržišta – rekao je Šušnjar. Riječ je o zapravo o izraelskom modelu transparentnosti cijena koji je uspješno kopiran i u Italiji. Kako bi se osiguralo praćenje promijene cijena, svaki trgovac će, uz trenutačnu, morati jasno naznačiti i prethodnu maloprodajnu cijenu proizvoda iz određenog razdoblja ili na točno određeni dan, čime će se, kazao je Šušnjar, omogućiti lakše praćenje promijene cijena i transparentno informiranje potrošača. S jedne strane, zakonom se osigurava pravni temelj za uvođenje jedne ili više mjera izravne kontrole cijena kako bi se spriječili poremećaji na tržištu koji se na drugi način ne mogu otkloniti, a s druge, kao i trenutačno važećim zakonom – propisuje ograničenje cijena ključnih proizvoda i usluga.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Julienne Bušić otkrila što je najviše pogodilo pokojnog Zvonka Bušića kada se vratio u Hrvatsku: To mu je bilo jako teško prihvatiti
Jasno označavanje 70 proizvoda kojima je Vlada nedavno ograničila cijene (30 starih plus novih 40 na listi) podrazumijeva tako, među ostalim, da je trgovac obvezan istaknuti vizualne oznake na proizvodima čije je cijena regulirana, a u prodajnim objektima većim od 400 kvadrata za njih osigurati posebne prodajne prostore.
Kod mjere određivanja najviše cijene proizvoda dopušteno je proizvod prodavati jeftinije, ali ne i skuplje, dok je trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti najvišu cijenu, a isto tako i pri oglašavanju. Šušnjar najavljuje kako će trgovci kao pravne osobe, ne pridržavaju li se zakona, biti kažnjeni. Ne poštuju li propise o objavi, isticanju i oglašavanju cijena, ako se ne pridržavaju ograničenih cijena proizvoda ili ne prijave važeći cjenik i tarife na svojim mrežnim stranicama mogli bi platiti kaznu od 3 do 30 tisuća eura.
I u slučaju da ne omoguće korištenje softverskih alata za prikupljanje podataka o cijenama, platit će novčanu kaznu dok zakon predviđa i oduzimanje imovinske koristi ostvarene prekršajem, rekao je Šušnjar. Koliko je novi zakon (ne)jasan ili su se akteri na tržištu “pomirili” s Vladinim uvođenjem reda – najbolje govori i što je u ekspresnom e-savjetovanju za zakon bilo svega 16 komentara. Ana Knežević iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača inzistirala je da se ne pišu kazne nego da se osigura da robe kojoj je ograničena cijena uvijek ima.
No prigovor je odbijen jer bi to, kako se tvrdi, u slučaju prirodnih katastrofa, pandemija i epidemija, ali i okolnosti koje upućuju na moguću ekonomsku krizu zbog nagle inflacije ili deflacije, moglo dovesti do destabilizacije tržišta i gospodarskih kretanja. Knežević kaže kako se ni na svojedobnoj ‘bijeloj’ listi Ministarstva gospodarstva s 80-ak vrsta roba i usluga i aplikaciji Kretanje cijena, koja je naprasno ugašena, nitko nije snalazio pa samim time ni pratio. A kako li će onda 20-25 tisuća artikala koliko ih imaju najveći trgovci?