CARINSKI RAT AMERIKE I EUROPE: Stručnjak otkriva što će se dogoditi i tko će platiti ceh

CARINSKI RAT AMERIKE I EUROPE: Stručnjak otkriva što će se dogoditi i tko će platiti ceh

Tko će najviše osjetiti posljedice trgovinskog rata između SAD-a i Europe, za portal Direktno komentirao je financijski analitičar Andrej Grubišić koji ističe da će ceh carina u konačnici platiti upravo potrošači.

“Carine od strane Amerike su loše za američkog potrošača, a dobre su za američke proizvodne interesne skupine i to je klasični oblik crony kapitalizma. Naravno da će to imati određene posljedice na sve one koji prodaju u Americi jer će im biti teže prodavati, ali najveći ceh će platiti američki potrošač jer će morati skuplje plaćati proizvode i usluge koje kupuje”, navodi Grubišić. EK odgovara na američke carine protumjerama, no Grubišić navodi da je to “strategija gdje iz lošega kreirate situaciju koja je još gora” te dodaje da “uvođenje carina na američku robu sigurno neće unaprijediti život europskog potrošača”. Pojasnio je i kakve su moguće posljedice toga.

“To će samo rezultirati činjenicom da će europski proizvođač koji pokušava eventualno nešto prodati europskom potrošaču vidjeti da je sva roba koja dolazi iz Amerike zbog administrativnih barijera skuplja i naravno da će proizvod koji je bio lošiji za potrošača sada biti atraktivniji za potrošača, ali ne zato što je proizvod bolji nego zato što je administrativno nametnuta veća cijena nekom drugom proizvodu koji su oni preferirali ili se može dogoditi još gore – da će taj lošiji proizvod koji europski potrošač nije htio kupovati od europskog proizvođača sada biti još i skuplji”, istaknuo je, javlja Direktno.

Grubišić je to još plastičnije objasnio: “Ako sam ja europski proizvođač i prodajem proizvod za sto eura i sada vidim da američki proizvod zbog carina košta 120 eura, pa znaš što, idem i ja dići malo cijenu na 110 eura, to je i dalje manje nego 120 eura koje mora platiti za američki proizvod, a dobit će moj koji je jeftiniji iako ga ne bi kupio da je tržište slobodnije i uzet ću mu radi toga još dodatnih deset eura.”

“Dakle, ceh carina će platiti potrošači odnosno ljudi”, navodi Grubišić i dodaje da će potrošači u konačnici ili manje konzumirati iste stvari ili će im ostati manji budžet za druge stvari jer će nakon uvođenja carina plaćati veću cijenu za one proizvode koje su prije kupovali.

CARINSKI RAT AMERIKE I EUROPE: Stručnjak otkriva što će se dogoditi i tko će platiti ceh, fotografija
Andrej Grubišić

Administracija američkog predsjednika Donalda Trumpa uvodi carine na uvoz čelika i aluminija iz EU-a, a europske carine usmjerene su na niz američkih proizvoda poput motocikala, burbona i čamaca. Iako se govorilo o posljedicama za te industrije, Grubišić navodi da će cijenu platiti potrošači.

“Ne proizvođači nego potrošači koji koriste proizvode iz tih industrija. Proizvođač motocikala u Europi uživa u carinama koje se nametnu na motocikle koji dolaze iz Amerike jer on zna da svoju neefikasnost koju ima može ugraditi u cijenu s kojom dosad nije bio konkurentan. Mit je da će to najviše ugroziti proizvođače iz neke industrije, to će ugroziti potrošače koji kupuju proizvode od tih industrija. Loši će proizvođači ostajati na tržištu, ali netko to mora platiti. Pa, platit će potrošač. To je stvarna ekonomska istina. Nije svijet u zadnjih 25-30 godina napredovao zato što su se uvodile masovne barijere na mađunarodnu razmjenu nego jer su se rušile barijere, a sada politički visoko pozicionirani pojedinci misle da oni znaju bolje od onoga što je empirijski dokazano da funkcionira”, istaknuo je Grubišić.

On je na kraju poručio da odluke ne donose ni Kina ni Amerika, kako se to kolokvijalno kaže. “Odluke donose vrlo ograničena skupina pojedinaca koja, nažalost, ima arbitrarnu moć nad drugima u svojim državama. Kad govorimo u množini o nekoj naciji, kad im dopustite slobodu odabira i ponašanja na način na koji misle da je za njih najbolji, onda vidite da kupuju europski čelik ili kineski čelik ili nebitno što već kupuju i vidite da europski potrošač kupuje američki čamac ili motocikl. Dakle, zna on bolje od birokrata što je za njega bolje, ali to nije nužno dovoljno atraktivno za političku samopromociju određenih birokrata.”