DRŽAVA JE BACILA 180 MILIJUN EURA: Mate Rimac i njegov direktor ponovno prodaju maglu. I dalje daju obećanja za koja znaju da ih ne mogu ispuniti

DRŽAVA JE BACILA 180 MILIJUN EURA: Mate Rimac i njegov direktor ponovno prodaju maglu. I dalje daju obećanja za koja znaju da ih ne mogu ispuniti

Nakon što nekoliko mjeseci nije bilo nikakvih informacije oko robotaksija koji bi trebali voziti po Zagrebu, sada se priopćenjem oglasio Verne, domaći startup projekt koji stoji iza projekta.

“Domaći startup Verne, koji razvija inovativni ekosustav urbane autonomne mobilnosti, intenzivira aktivnosti na ključnim područjima projekta. U tijeku je proces odobrenja verifikacijskih prototipova, ubrzano napreduje gradnja tvornice u Lučkom te se pojačavaju aktivnosti testiranja usluge i autonomnog sustava vožnje u Zagrebu”, navode u Verneu. Iza Vernea stoji Mate Rimac, a Plenkovićeva Vlada je za ovaj projekt, koji već debelo kasni i za koji mnogi tvrde da se nikada neće realizirati, izdvojila čak 180 milijuna eura bespovratnih sredstava.Mate Rimac je na YouTubeu objavio video u kojem je pokazao kako izgleda Verne robotaksi. “Imamo ogroman otvor za ući u automobil. Unutra više prostora nego u bilo kojem drugom automobilu, čak i velikim limuzinama. Nekakav veliki Mercedes ili Rolls Royce imaju manje prostora za putnike”, rekao je.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: REAKCIJE NA PORIN I HIPODROM: Papa milijun ljudi, Rolling Stonesi 80 tisuća, a Thompson 130 tisuća za šesta sati. Moliš, ne moliš, slušaš, ne slušaš – to je to

“Putnik može i spustiti sjedalo. Na ekranima ima sve svoje usluge: svoj YouTube, svoj Netflix, svoj Spotify. Vrlo udobno i ugodno mjesto za provoditi vrijeme, bilo za rad, odmor ili samo za doći od mjesta A do mjesta B u što sigurnijem okruženju”, dodao je. 

Ponovno se razmeće

Traje proces odobrenja verifikacijskih prototipova

Dodaju kako je u tijeku odobrenje verifikacijskih prototipova vozila, što je jedan od koraka raspisanih unutar Nacionalnog plana za oporavak i otpornost. “Svaki prototip testira specifične dijelove, tehnologije i sustave vozila – uključujući performanse pogonskog sustava, sustava kočenja, aerodinamike, senzora, multimedijskog sustava unutar vozila te drugih ključnih komponenti vozila”, navode u priopćenju, prenosi Net.hr.

Napominju kako verifikacijske prototipove odobrava neovisno tijelo na temelju dostavljenih tehničkih i dizajnerskih specifikacija, što je kompanija Verne već učinila. Dodaju kako su specifikacije usklađene s ciljevima projekta i uvjetima odobrene državne potpore.

“Pokrenuli smo proces odobrenja prototipova. S obzirom na to da se radi o složenom R&D proizvodu, dio vozila je još uvijek u izradi te se prototipovi postupno u serijama šalju na verifikaciju. Trenutačno je u procesu odobrenja prva serija vozila. Važno je naglasiti kako će svih 60 prototipova biti verificirano do trenutka slanja zahtjeva za isplatu Europskoj komisiji od strane Republike Hrvatske. Prototipovi nisu namijenjeni krajnjim korisnicima, već isključivo za tehničku evaluaciju i demonstraciju određenih komponenti uz prisustvo sigurnosnih vozača”, ističe Marko Pejković, glavni izvršni direktor Vernea.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Smijenjena Vučićeva veleposlanica u Hrvatskoj uputila “apel” svome šefu: Ostavite me do Thompsonova koncerta, moram to uživo vidjeti

Verne napominje kako oni, u suradnji s tehnološkim partnerom Mobileyem, od lipnja prošle godine provode testiranja i demonstraciju sustava autonomne vožnje na zagrebačkim prometnicama.

“Testna autonomna vozila sa sigurnosnim vozačima već su prošla frekventna područja, uključujući centar Zagreba, Novi Zagreb, zagrebačku zračnu luku i pojedine atraktivne gradske lokacije, pokrivajući ukupno područje od oko 90 kilometara kvadratnih. Uz to, mapiran je cijeli Zagreb, za što je trebalo preko 500 sati vožnje i više od 11.700 prijeđenih kilometara po svim vremenskim uvjetima kako bi se pokrilo cijelo područje buduće Verne usluge”, navode. Početkom ove godine, dodaju, testiranja su proširena na korisničku aplikaciju za naručivanje vožnje te admin-portal – sustav preko kojeg će se pratiti cijela flota vozila.

“Velik je korak to što smo u testna vozila integrirali našu softversku platformu razvijenu u potpunosti in-house. Osim autonomne vožnje, sada testiramo kompletnu uslugu i korisničko iskustvo. Osim toga, na jesen ćemo značajno povećati opseg testiranja. Pojačat ćemo flotu testnih autonomnih vozila. To će nam omogućiti još detaljnija testiranja usluge s ciljem osiguravanja maksimalne sigurnosti. U ovoj fazi, testiranja će se i dalje provoditi uz prisustvo sigurnosnih vozača. Važno je istaknuti da se dodatna testna vozila i svi troškovi testiranja usluge i korisničkog iskustva financiraju isključivo iz privatnih investicija i nisu povezani s EU financiranjem”, nadodaje Pejković.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Braća Hrvatskog Zmaja ljutiti na “maćehu kulture” Ninu Koržinek Obuljen: Ona ne želi financirati naše projekte vezane uz krunidbu kralja Tomislava

U Vernu navode kako paralelno s razvojem tehnologije i vozila, ‘brzim tempom’ napreduje izgradnja proizvodnog pogona za autonomna električna vozila u Lučkom, koja je započela početkom godine.

“Na lokaciji novog poslovnog parka od 10 hektara – VGP Parka Zagreb, već je završena temeljna konstrukcija Verne tvornice od 28.500 metara kvadratnih. Ugrađeni su svi nosivi stupovi i 95 % krovnih greda, a početkom travnja započinje ugradnja krovnog pokrova. Po završetku radova, tvornica će biti opremljena najmodernijom tehnologijom za proizvodnju, sklapanje i testiranje autonomnih vozila te će otvoriti do 400 novih radnih mjesta. Plan je da se Verne vozila proizvode u zagrebačkoj tvornici i izvoze na globalna tržišta”, zaključuju u Verneu.

SKANDAL: Bliski suradnik Mate Rimca priznao da su htjeli prevariti hrvatsku javnost i Andreja Plenkovića: Imali su daljinski upravljač za pokretanje "robotaksija", fotografija

Lucijan Carić je potpuno razotkrio Matu Rimca i njegove direktore: Obećali su autonomno električno vozilo pete generacije

Podsjetimo, Lucijan Carić, informatički stručnjak koji veće nekoliko godina argumentirano kritizira Matu Rimca i njegove nerealne projekte, osvrnuo se na posljednje medijske istupe Marka Pejkovića, glavnog izvršnog direktora Vernea. Carić ponavlja da Mate Rimac i njegovi direktori ne samo da ne isporučuju ono što su obećali Vladi Andreja Plenkovića, koja im je dala čak 180 milijuna euroa bespovratnih sredstava, nego da kontinuirano lažu i obmanjuju hrvatsku javnost. Objavu Lucijana Carića prenosimo u cijelosti.

“U 24sata Matin direktor, Marko Pejković, ima žestoku eskapadu prodaje magle u stilu – ženo, da li vjeruješ meni ili svojim očima?!

Iz NPOO i opisa samog projekta skinutog s web stranica EU potpuno je jasno što je obećano – “potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije”. Ako netko i dalje pokušava reinterpretirati što je to znači onda je nepismen, glup ili laže.

Ne smo kako su te tvrdnje u NPOO ponovljene već su i pojačane tvrdnjom kako “razvoj globalno homologiranog autonomnog vozila predstavlja najveći izazov”.

Dakle, potpuno je jasno kako je obećano autonomno električno vozilo pete razine autonomije, što je taksonomija SAE (Society of Automotive Engineers) opisana kao “feature can drive the vehicle under all conditions” i “same as level 4 but feature can drive everywhere under all conditions”.

Kako su Mate Rimac i njegove firme i prije govorile samo istinu, poput one kako su 2011. prodali deset Concept_One i kako im kupci dolaze sa svih strana, pa onda 2012. kako planiraju seriju od 88 Concept_One i da ih kupci i dalje salijeću pa primaju narudžbe i avanse. Onda, 2018. kako su unaprijed prodali 150 Concept_Two, pa nakon toga 150 Nevera – da bi to na kraju spalo na navodnih 50 prodanih, siguran sam kako nema nikakvog razloga da im i sada ne vjerujemo.

U stvarnosti, bazirano na njihovim financijskim izvještajima, do 2021. mogli su ukupno prodati šest vozila kao teoretski maksimum i onda 2022. možda još pet vozila. Vjerujem kako je dans više vozila u izlogu u Škorpikovoj nego što su ih ikada prodali kupcima.

Da ne bi opet bilo – ženo, da li vjeruješ meni ili svojim očima – rado bih upoznao ovog kupca s Islanda, Magluna Prodavssona koji, vjerujem i dan danas veselo vozi svoj Concept_One poznatim stazama oko vulkana Hekle, Katle, Jökle, Öræfajökulla, Bárðarbunga i Grímsvötna”, ističe Carić.

Mate Rimac je u lipnju 2024. godine pompozno predstavio projekt robotaksija, no robotaksi je već na prvom zadatku zakazao. Naime, Mate Rimac ga je pozvao da dođe do njega, a taksi je zapeo i nije krenuo.

Rimac je pozvao robotaksi preko aplikacije kojom će se koristiti korisnici, no samo kako bi rekao da je došlo do problema i da su ovo prije probali 100 puta. – Naravno da se ovo dogodilo, to je efekt prezentacije, napravili smo ovo 100 puta, ali sad se čini da je nastao problem – kazao je kad robotaksi nije došao. Mate Rimac nakon toga nastavio je opisivati karakteristike vozila, javlja Večernji list.

Suosnivač i glavni direktor dizajna u P3 Adriano Mudri nakon Rimčeva izlaganja ponovno je pozvao robotaksi, no opet nije došao. Odmah nakon toga rečeno je kako robotaksi ima oštećen kotač.Zanimljivo je da je ovom totalnom fijasku svjedočio i premijer Andrej Plenković čija je Vlada u ovaj projekt “ulupala” čak 180 milijuna eura.

“Danas smo predstavili Verne, auto, infrastrukturu… Auto je jedan od elemenata ekosustava. Mi sami radimo automobil i gradimo tvornicu u blizini kampusa. Proizvodit ćemo aute za cijeli svijet. Sad smo dvije godine od iduće faze, kad kreće vožnja po Zagrebu.

Imali smo problemčić s kočnicom, auto se nije htio pokrenuti”, rekao je Rimac. “Radi se o potpuno drugačijem autu, dimenzije su poput Golfa, ali unutrašnjost je napravljena da bude udobnija i prostranija”, rekao je Rimac.

Kako je tada rečeno na prezentaciji, robotaksiji će krenuti u Zagrebu 2026. godine. Glavni izvršni direktor P3 Marko Pejković kazao je da imaju potpisane ugovore s 11 gradova koji također žele robotaksije na svojim ulicama te se vode pregovori s 30 gradova diljem svijeta.

Mate Rimac veće nekoliko godina puno obećava, a jako malo toga isporučuje. Nije nas uvjerio da su njegovi robotaksiji proizvod koji će uskoro imati i komercijalnu primjenu. Naprotiv, nakon ovog predstavljanja postavljaju se samo dodatna pitanja. A vrijeme je i da Plenkovićeva Vlada provjeri u što je uložila 180 milijuna eura. Uostalom, Mater Rimac nije ostvario svoja obećanja kada je riječ o Neveri.

Foto: Hina