Inflacija divlja, ali građanima to ne smeta. Pune su ih trgovine i kupuju

Inflacija divlja, ali građanima to ne smeta. Pune su ih trgovine i kupuju

Inflacija je u Hrvatskoj probila psihološku dvoznamenkastu granicu. Istodobno, proizvođači hrane su na rubu egzistencije. Tako su sve očitije posljedice, ali i strah od najveće inflacije u Hrvatskoj u posljednjih 30 godina te najveće inflacije u razvijenim zemljama svijeta u posljednjih 40 do 50 godina.

Ekonomski analitičar Damir Novotny rekao je jutros u HTV-ovoj emisiji Studio 4 da je cilj poteza američke središnje banke (FED), koja je povećala kamatne stope za 0,75 postotnih bodova, kratkoročno zaustavljanje inflatornoga pritiska. Rekao je i da ne znači da će ta odluka usporiti ekonomske aktivnosti.

Profesor Ivo Grgić rekao je da će cijene hrane i dalje rasti.

– Ali mi možemo očekivati, da li za pola godine ili za dvije godine, nagli pad cijena i poljoprivrednih proizvoda i hrane, rekao je Grgić.

Novotny je istaknuo da inflacija pogađa više ona kućanstva koja imaju manje dohotke. 

– Hoće li inflacija pogoditi one koji imaju jahte? Pa naravno da hoće, ali oni će to moći platiti, rekao je Novotny.

Rekao je i da, kad je riječ o proizvodima na koje inflacija najviše utječe, poput goriva i naftnih derivata, potrošnja ne pada.

– To znači da kućanstva još uvijek mogu i hoće platiti tu cijenu goriva, rekao je Novotny.

– Kućanstva su akumulirala ogromnu štednju, za naše prilike ogromnu štednju, i sad to troše. U jednom trenutku kućanstva će reći: “Ne, ja ne želim trošiti svoju štednju, ne želim platiti tako visoku cijenu goriva”, dodao je.

Novotny smatra da Vlada ne bi trebala previše intervenirati.

– Kad god Vlada intervenira, imamo nove neravnoteže. Recimo, na tržištu stanova, Vlada je intervenirala uporno nekoliko godina u cijene i imali smo povećavanje tih cijena, rekao je.

Međutim, dodao je, može se intervenirati prema socijalno ugroženim kućanstvima.

Grgić je rekao da bi trebalo biti što manje državne intervencije u proizvodnom dijelu, ali da država mora intervenirati kod potrošnje.

– Potrošači jedini mogu utjecati na maloprodajne cijene svojom kupovinom ili ne, koliko god to zvučalo nepopularno. Međutim, ja još uvijek vidim da su trgovine pune ljudi, rekao je Grgić.

Foto: Hina