Kako je došlo do strašne nesreće u kojoj su poginula dvojica hrvatskih pilota:

Kako je došlo do strašne nesreće u kojoj su poginula dvojica hrvatskih pilota:

Pad školskog aviona Zlin 242 L, u kojem su smrtno stradali natporučnik Marko Novković i poručnik Luka Jagatić, dogodio se u trenutku kada su piloti izvodili figuru “zvono” u sklopu obuke akrobatskog letenja. U jednoj etapi izvedbe avion je izgubio uzgon i pao u kovit, vrtložno kretanje prema tlu.

Međutim, umjesto da upravljačku palicu gurne prema naprijed, kako bi oborio nos aviona i dobio na brzini, pilot Novković je zadržao palicu prema sebi, tako da avion nije dobio potrebno opstrujavanje krila za izlazak iz kovita i povratak u normalan let, javlja Slobodna Dalmacija.

Avion je prije udara ostao bez progresivne brzine kretanja, naprosto je “stao” u zraku, i praktički u slobodnom padu tresnuo na suhozid, a potom se zapalio…

Ovako okolnosti pada školskog aviona Zlin 242 L u Biljanima Donjim kod Benkovca opisuje naš sugovornik koji je imao priliku vidjeti videozapis posljednjeg leta pilota Hrvatskog ratnog zrakoplovstva natporučnika Marka Novkovića te polaznika letačke selekcijske obuke poručnika Luke Jagatića. Avion Zlin srušio se u četvrtak, 7. svibnja oko 16 sati na obučnom letu, pola sata nakon polijetanja iz vojne baze u Zemuniku. Ako je suditi po izjavi očevica, da je zrakoplov posljednjih deset sekundi letio bešumno, moguća posljedica je i zastoj motora na premaloj letnoj visini.

– Vrlo je moguće da su “zvono” izvodili na premaloj visini. Trenažna zona za obuku na školskim avionima je minimalno 600 metara iznad tla, a za izvođenje akrobatskih elemenata je puno veća, baš kako bi piloti u slučaju nepredviđenih situacija imali dovoljno prostora i vremena da uvježbanim manevrom izbjegnu nesreću – kaže naš sugovornik iz krugova bliskih istrazi.
Zvono je element u kojem se avion penje vertikalno i na tom putu postupno gubi brzinu sve dok se ne zaustavi i počne vraćati “u rikverc”, repnim dijelom prema zemlji.

U trenutku pada prema dolje, piloti trebaju upravljačku palcu povući prema sebi kako bi se avion okrenuo oko poprečne osi, spustio nos prema zemlji, dobio na brzini i uspostavio normalne parametre leta. Međutim, pri izlasku iz figure došlo je do sloma uzgona. Pad brzine naime smanjuje opstrujavanje na krilima potrebno da bi se proizveo uzgon koji avion drži u zraku. Kako se slom uzgona u pravilu događa na jednom krilu ranije nego na drugom, avion se tada počne obrušavati okrećući se oko onog krila na kojem je najprije došlo do sloma uzgona, piše Slobodna Dalmacija.

Na slici: Natporučnik Marko Novković

Foto: Hina