Krstičevićev zaokret: Umjesto izraelskih ‘starih kanti’ idemo po američke nove F-16

Krstičevićev zaokret: Umjesto izraelskih ‘starih kanti’ idemo po američke nove F-16

Umirovljeni vojni pilot Ivan Selak vjerojatno je sada jako radostan. Hrvatska, po svemu sudeći, ide u kupovinu novih američkih F-16 Block 70/72. Riječ je o moćnim borbenim zrakoplovima 4. generacije koji nam, ako ih uspijemo dobiti, osiguravaju dominaciju na ovom dijelu jugoistoka Europe u sljedećih 40 godina.

Selak, inače legenda Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, zdušno se borio protiv kupovine izraelskih F-16 Barak. Tvrdio je da su u pitanju „stare kante“ koje su izraubane više od „amsterdamskih prostitutki“ i da od njih, u konačnici, nećemo imati puno koristi, a na održavanje i zamjenu dijelova trošit ćemo milijune.

Zbog toga su ga u medijima, pa i na ovom portalu, mnogi izvrgavali kritikama pa i vrijeđanju. Selak je to strpljivo podnosio, nije se ni ljutio niti uzvraćao istom mjerom. Kao iskusnom pilotu cilj mu je bio da zrakoplovi koje će Hrvatska kupiti barem ne budu „stariji od pilota“ koji će njima upravljati.

Čak je bio predložio da se u čast sada već bivšeg američkog ministra obrane Jamesa Mattisa negdje u Hrvatskoj imenuje ulica jer se njega jedno vrijeme označavalo krivcem što je propao posao s Izraelom. Po Selaku, Mattis nas je zapravo spasio od tog aranžmana od kojeg bi imali dugoročnu štetu.

Selak pritom nikog nije optuživao ni za što. Samo je ustvrdio da su izraelski F-16 Barak, bez obzira na nadograđenu opremu, s obzirom da su njima upravljali „najbolji piloti na svijetu“, što su po njemu Izraelci, toliko već istrošeni da nisu dugoročno rješenje za Hrvatsku.

Sudeći prema onome što su u ponedjeljak poručili i premijer Andrej Plenković i ministar obrane Damir Krstičević, ide se prema onome što je upravo on predlagao. A Selak je odmah rekao kako, s obzirom da nemamo previše novca, ne trebamo odmah kupovali cijelu eskadrilu, 12 zrakoplova.

Do 2024. kada istječe rok Migovima 21, koji i sada teško uzlijeću (navodno su samo 3 ispravna) trebalo bi ih kupiti 6, a ostalih 6 do 2030. godine. Ako se to napravi, sljedećih 40 godina imamo s čime štititi svoje nebo. A upravo je to nakon sjednice Vlade u ponedjeljak najavio i ministar Krstičević.

“Ako pitate mene osobno koji je to model, to je platforma F-16. Želio bih da to budu novi zrakoplovi, da to bude manje komada, no moramo imati odgovornost za novac poreznih obveznika”, rekao je Krstičević. Dodao je da od Amerikanaca kao „našeg partnera“ očekuje „ponudu koju nećemo moći odbiti“.

Govoreći o cijenama ustvrdio je i da sada postoje „kontrolne točke, nešto za usporedbu“. Riječ je o Slovacima koji su sa SAD-om već dogovorili kupnju 14 F-16 Block 70/72 za cijenu od 1,87 milijardi dolara. Ta zemlja je nešto malo brojnija od Hrvatske, ali joj gospodarstvo u zadnjih desetak godina brzo raste tako da si sada to mogu priuštiti.

Drugu kontrolnu točku nam predstavljaju Bugari. Oni su i sada ekonomski iza nas, ali su odlučili svoju staru flotu Migova 29 (nešto novije je nedavno Srbija dobila od Rusije) odlučili nadopuniti s novim borbenim letjelicama zapadne proizvodnje. Dvoumili su se između švedskih Gripena i američkih F-16 Block 70/72. Na kraju se upravo ovih dana prelomili i odlučili započeti pregovore s Amerikancima o kupnji 8 takvih zrakoplova.

Iz Washingtona im je obećano da će „doraditi svoju ponudu kako bi je uskladili s bugarskim financijskim i operativnih zahtjevima“. Hrvatska očekuje to, a možda i neke dodatne pogodnosti, barem kada je riječ o ratama plaćanja. Valjda ćemo do 2030. imati vlast koja će pronaći način kako poboljšati rast BDP-a na više od 3 posto, što je uvjet da bi se mogli razvijati.

Inače, kako smo to spomenuli i u prethodnom tekstu o ovoj temi na ovom portalu, vojni stručnjaci su ustvrdili da je F-16 Block 70 vrhunac evolucije 4. generacije borbenih zrakoplova te da u sebi objedinjuje sve revolucionarne karakteristike lovca 5. generacije u koje spada i F-35.