Lucijan Carić, poznati informatičar i poduzetnik, nastavio je sa svojim argumentiranim kritikama Mate Rimca koji je nedavno doživio teški fijasko na predstavljanju robotaksija Verne. Na predstavljanju, na kojem je bio i Andrej Plenković, pompozno najavljivani robotaksi se nije ni pomaknuo. Podsjetimo, Plenkovićeva Vlada je dala Mati Rimcu čak 180 milijuna eura bespovratnih sredstava. Objavu Lucijana Carića prenosimo u cijelosti.
“PR ofenziva se nastavlja, no čak kada bi bila istina kako u NPOO nije obećan peti, najviši nivo autonomije, već se radi o “nesporazumu” činjenica je kako Verne i njihov partner Mobileye trenutno nisu u stanju isporučiti ni četvrti – jer isti nije verificiran i još uvijek se nalazi u testiranju.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Zašto mediji, ministar Fuchs i roditelji učenice koja je loše napisala prijamni ispit žele upis preko reda u elitnu gimnaziju: Pa to je nepošteno i bezobrazno prema djeci koja su bila bolja od nje
Zapravo, pitanje je da li su sposobni isporučiti i treći, jer inače ne bi u nedavnim objavama pisalo “Volkswagen is working with Mobileye on Level 3 functions (‘highly automated driving’). At this level, the vehicle will be able to temporarily take over driving tasks in specified areas”, niti “In 2026, the company plans to release a true Level 3 autonomy system it calls Mobileye Chauffeur. That system would enable motorists to take their eyes off the road and their hands off the steering wheel in a wider array of traffic conditions, another step toward fully autonomous cars.”
Jedini nivo autonomije koji Verne trenutno ima je daljinski upravljač kojim su pokušali obmanuti javnost pokazujući svoju nefunkcionalnu maketu. Bešte ljudi, čak je i prodaja magle zakazala!
Da bi se izbjegli daljnji “nesporazumi” mislim kako bi bilo najbolje da Verne odustane od EU sredstava i ista vrati uz ugovorene penale i kamate (ili što već), te nakon toga nastavi razvoj sredstvima svojih investitora. Investicije su ionako obećane u bitno većem omjeru od javne love, tim više što navodno postoje ugovori o prodaji robotaksija u desetke gradova. Nakon toga više se ne radi o javnoj lovi i potpuno je svejedno da li će isporučiti nivo autonomije pet ili četiri, da li se radi o daljinskom upravljaču ili ne, rokovi postaju nebitni i mogu se razvlačiti do mile volje sve dok investitori, partneri i kupci to trpe.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: OTKRIVENE PLAĆE IZBORNIKA: Dalić inkasira 1,5 milijuna eura godišnje, Piksi tek nešto manje, a pravi siromah je Slovenac Kek
Mi se i dalje možemo smijati “uspjesima” ili neuspjesima, ali ne možemo postavljati pitanja oko javne love. Mislim kako je Verneu ovo jedini mogući donekle častan izlaza iz ovog kontinuiranog debakla”, ističe Lucijan Carić.

Lucijan Carić se jučer osvrnuo na posljednje medijske istupe Marka Pejkovića, glavnog izvršnog direktora Vernea. Carić ponavlja da Mate Rimac i njegovi direktori ne samo da ne isporučuju ono što su obećali Vladi Andreja Plenkovića, koja im je dala čak 180 milijuna euro bespovratnih sredstava, nego da kontinuirano lažu i obmanjuju hrvatsku javnost. Objavu Lucijana Carića prenosimo u cijelosti.
“U 24sata Matin direktor, Marko Pejković, ima žestoku eskapadu prodaje magle u stilu – ženo, da li vjeruješ meni ili svojim očima?!
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: SKANDAL: Bliski suradnik Mate Rimca priznao da su htjeli prevariti hrvatsku javnost i Andreja Plenkovića: Imali su daljinski upravljač za pokretanje “robotaksija”
Iz NPOO i opisa samog projekta skinutog s web stranica EU potpuno je jasno što je obećano – “potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije”. Ako netko i dalje pokušava reinterpretirati što je to znači onda je nepismen, glup ili laže.
Ne smo kako su te tvrdnje u NPOO ponovljene već su i pojačane tvrdnjom kako “razvoj globalno homologiranog autonomnog vozila predstavlja najveći izazov”.
Dakle, potpuno je jasno kako je obećano autonomno električno vozilo pete razine autonomije, što je taksonomija SAE (Society of Automotive Engineers) opisana kao “feature can drive the vehicle under all conditions” i “same as level 4 but feature can drive everywhere under all conditions”.
Kako su Mate Rimac i njegove firme i prije govorile samo istinu, poput one kako su 2011. prodali deset Concept_One i kako im kupci dolaze sa svih strana, pa onda 2012. kako planiraju seriju od 88 Concept_One i da ih kupci i dalje salijeću pa primaju narudžbe i avanse. Onda, 2018. kako su unaprijed prodali 150 Concept_Two, pa nakon toga 150 Nevera – da bi to na kraju spalo na navodnih 50 prodanih, siguran sam kako nema nikakvog razloga da im i sada ne vjerujemo.
U stvarnosti, bazirano na njihovim financijskim izvještajima, do 2021. mogli su ukupno prodati šest vozila kao teoretski maksimum i onda 2022. možda još pet vozila. Vjerujem kako je dans više vozila u izlogu u Škorpikovoj nego što su ih ikada prodali kupcima.
Da ne bi opet bilo – ženo, da li vjeruješ meni ili svojim očima – rado bih upoznao ovog kupca s Islanda, Magluna Prodavssona koji, vjerujem i dan danas veselo vozi svoj Concept_One poznatim stazama oko vulkana Hekle, Katle, Jökle, Öræfajökulla, Bárðarbunga i Grímsvötna”, ističe Carić.
U nastavko donosimo dijelove intervjua koji je Mark Pejković dao za 24sata, a na koji je ovako žestoko reagirao Lucijan Carić.
Koju razinu autonomije koristi Mobileye (tvrtka čiju tehnologiju Verne preuzima)?
Oni to ne prate na taj način. Oni ne govore u terminima četvrte ili pete razine.
Ali postoji i standardna kategorizacija.
Ne preklapaju se. Po nekakvim aspektima se radi o četvrtoj, po nekima o petoj razini. Recimo, za petu se podrazumijeva da funkcionira uvijek i svugdje. Mi ćemo pružati uslugu samo u Zagrebu i okolici. To smo od početka rekli. Jasno je da to nije uvijek i svugdje. Nećemo voziti po Velebitu, Pagu ili slično, a to podrazumijeva peta razina.
Koja razina autonomije je u Verneu?
Potpuno autonomno vozilo bez volana i pedala.
Koja kategorija? Koji broj razine?
Nema broja. Ako kažem da je vozilo bez volana i pedala te nema mogućnost vanjske kontrole, to je peta razina. Ako kažem da će usluga biti na području Zagreba, to je četvrta razina jer je ograničena prostorom. Dakle, vozilo je peta razina, a usluga četvrta. Mobileye to ne veže direktno na razine, oni to zovu robotaksijima i uslugom koja funkcionira tako da nije potreban nikakav vozač u vozilu. Naša je pogreška što smo spominjali ikakve razine jer smo puno jednostavnije i puno direktnije već rekli što ćemo ponuditi u razgovorima s Europskom komisijom i s javnosti. Zar stvarno mislite da u godini i pol tijekom koje smo razgovarali s Komisijom da nismo detaljno prošli što sve moramo ponuditi? A to je robotaksi usluga bez vozača, bez pedala, bez volana na području Grada Zagreba i okolice. Onaj tko tvrdi da smo dobili novac na temelju nekakve prevare, da smo obećali da će vozilo voziti uvijek i svugdje, pod bilo kojim uvjetima, laže. To jednostavno nije istina. Naša pogreška je što smo uopće ulazili u klasifikacije jer se one akademski klasificiraju, a ljudi ne obraćaju pozornost na detalje.
Osvrnimo se na priču o famoznom daljinskom upravljaču na prezentaciji. Je li istina da je auto na prezentaciji trebao doći upravljan joystickom?
Taj auto je razvijen da bi pokazao korisničko iskustvo, eksterni i interni dizajn, da bi kompanija mogla pokazati što je finalni dizajn. Nije razvijen pogon auta. Pogriješili smo. Trebali smo ga staviti na pozornicu, otkriti i pokazati. On je imao pogon samo za show, da se dovede na pozornicu i da bi ga se moglo pokazati u dolasku i odlasku s pozornice. Taj auto nema ni punu bateriju ni motor. Ne služi za to. Drugi auti služe za razvoj motora. Čovjek koji ga je sa strane kontrolirao radio je to da bi mogao sigurno doći na pozornicu. Nijedan autonomni sustav nije razvijen da bi se auto penjao na pozornicu.
Je li auto trebao doći pozivom na mobilnoj aplikaciji ili ga je trebao dovesti čovjek daljinskim upravljanjem?
Auto nije imao autonomnu vožnju. Mate ga je pozvao aplikacijom i to se vidjelo u sustavu.
Bi li se auto sam dovezao ili je čovjek u pozadini stisnuo dugme na daljinskom upravljaču?
Auto se ne bi sam dovezao. Nema autonomnu vožnju, ti senzori nisu u potpunosti funkcionalni, kao ni pogon, jer taj auto nije za to razvijen. Htjelo se pokazati kako će izgledati korisničko iskustvo pozivom preko aplikacije. Htjelo se imati wow efekt koji smo dobili na pogrešan način. Radili smo šest mjeseci dan i noć i žao mi je što su dobre strane donekle ostale zasjenjene zbog toga. Preuzimam punu odgovornost za sve što smo zeznuli, ali tim je odradio odličan posao. Ali nakon svega, moram naglasiti da su investitori oduševljeni, sviđa im se brend i ovo je dobra priprema za sljedeću investicijsku rundu. Također, Grad Zagreb je pozitivno reagirao, kao i drugi gradovi iz inozemstva, uz strane medije.
Foto: Hina