Marija Selak Raspudić o javnom prijevozu: Tomaševićevi busevi voze bez voznog reda. Građani sjede na postajama i nagađaju

Marija Selak Raspudić o javnom prijevozu: Tomaševićevi busevi voze bez voznog reda. Građani sjede na postajama i nagađaju

Kandidatkinja za gradonačelnicu Zagreba, nezavisna Marija Selak Raspudić, predstavila je u subotu zajedno s kandidatom za zamjenika Damirom Firštom plan za unapređenje javnog prijevoza i najavila zaokret u upravljanju zagrebačkim prometom.

– Bez toga da su mreže javnog prijevoza one koje imaju prioritet, bez mogućnosti građana da negdje ostave svoje automobile i koriste javni prijevoz, bez integriranog sutava – mi ne možemo imati efikasan javni prijevoz. Zagreb može ponovno postati grad koji se javnim prijevozom ponosi, ali za to je potrebna politička volja, vizija i stručnost, kazala je.

– Zagreb se više ne smije kretati tempom iz prošlog stoljeća. Građani zaslužuju da im se vrijeme uštedi, da se vrijeme do posla, škole i kuće ne gubi u čekanju, gužvama i improvizaciji, poručila je.

Navodeći podatke o padu udjela javnog prijevoza u ukupnom prometu s 37,7 na 22,6 posto u posljednjih pet godina, Selak Raspudić i Damir Firšt naglasili su kako je to rezultat neulaganja, lošeg planiranja i ignoriranja svakodnevnih frustracija putnika. Poražavajućim su ocijenili sve manji broj putnika koji se voze tramvajem, kao i sve manji broj kilometara koji prijeđu tramvaji.

– Kupovanje novih tramvaja, koji voze jednako sporo kao i stari, neće dati velik doprinos razvoju javnog prijevoza u Zagrebu, istaknuo je Firšt.

Za poboljšanje javnog prijevoza navodi dva ključna rješenja – pravo prvenstva tramvaja na svim raskrižjima i odvajanje tramvajskih traka gdje god je moguće. “Te dvije mjere ne traže milijune. Traže samo političku volju i osnovnu logiku”, dodao je Firšt.

Selak Raspudić kaže da tramvajska mreža ima 135 raskrižja na kojima se mogu uvesti preferencijalna prava prolaska, a uvođenje sustava za praćenje tramvaja relativno je jeftina, a iznimno učinkovita mjera.

Autobusni promet nepredvidiv i nelogičan

U fokusu je i autobusni promet, koji je, prema Firštu, postao nepredvidiv i nelogičan. Građani sjede na postajama i nagađaju kada će autobus doći, linije koje se preklapaju nisu usklađene, a voznim redovima nedostaje inteligencija, poručio je.

Njihov plan za poboljšanje tog segmenta javnog prijevoza uključuje uvođenje koordiniranih voznih redova, usklađivanje linija koje voze istim trasama te pojačanje broja polazaka na najopterećenijim dionicama.

Kao jednu od ključnih infrastrukturnih točaka Selak Raspudić je najavila početak izgradnje modernih ‘park & ride’ parkirališta na rubovima grada, koja će biti povezana s tramvajskim, autobusnim ili željezničkim linijama.

Već će u prvoj godini, najavljuje Firšt, pokrenuti izgradnju strateški pozicioniranih ‘park & ride’ garaža i uvesti zajedničku kartu za parkiranje i prijevoz.