Nazovi Ipsos radi popularnosti: Ista agencija, a potpuno različiti rezultati za dva naručitelja

Nazovi Ipsos radi popularnosti: Ista agencija, a potpuno različiti rezultati za dva naručitelja

Često smo skloni posumnjati u rezultate pojedinih agencija za istraživanje javnog mnijenja oko rejtinga političkih stranaka. Neke od njih, naime, tako se mnogima čini, ne prikazuju realne odnose snaga, nego one koji su možda u skladu s političkim preferencijama naručitelja tog istraživanja, ili iza toga stoje neki drugi motivi. I sami političari, ako im ankete ne idu u prilog vole reći, kako su jedine ankete koje vrijede – izbori. Međutim, ako na njima dobro stoje, onda ih vole istaknuti.

Dobar primjer za to možda pružaju rezultati dvaju istraživanja za dva različita naručitelja jedne te iste agencije u razmaku od mjesec i pol dana. Za ilustraciju ovog slučaja uzeli smo agenciju Ipsos (mogli smo i neku drugu) koja je u prosincu istraživala popularnost Amsterdamske koalicije (tijekom kongresa europskih liberala u tom gradu dogovorenje taj savez, te otud i naziv) i stranke GLAS, a u siječnju je predstavila svoje mjesečno izvješće o popularnosti stranaka za Novu TV.

U Amsterdamskoj su se, podsjetimo, našli stranka GLAS (Građansko-liberalni savez) bivše HNS-ovke Anke Mrak Taritaš, IDS koji sada otklanja bilo kakvu povezanost s Ivanom Jakovčićem, HSS Kreše Beljaka koji još pati što opet nije u koaliciji sa SDP-om, HSU Silvana Hrelje kojeg se drži pričuvnim HDZ-ovim igračem u Saboru, PGS krčkog gradonačelnika Darija Vasilića, Demokrati izbačenog SDP-ovca Miranda Mrsića te ostaci Laburističke stranke koju danas vodi David Bregovac.

Ta grupacija je u prosincu, dakle, prije nego što se kompletirala u sadašnjem sastavu (na njihovoj listi bit će i dječji kirurg iz Klaićeve Zoran Bahtijarević), naručila i platila istraživanje od Ipsos agencije. Po njima, Amsterdamska je u tom trenutku bila druga politička snaga u zemlji, dakle, ispred SDP-a. Ti rezultati su očito i naručitelje ugodno iznenadili pa su ih s ponosom predstavili, iako to nije običaj.

Dakle, po Ipsosu, da su se u tom trenutku održali europski izbori, HDZ bi dobio 20,1 posto glasova, a odmah iza njih su oni sami, Amsterdamska, s 12,5 posto. Na trećem mjestu bio bi Živi zid s 10,8, a tek na četvrtom glavna stranka ljevice, SDP, sa samo 10,6 posto potpore birača. To istraživanje i pojedinačno daje visoko mjesto stranci GLAS koja je na 4. mjestu po popularnosti s 8,8 posto glasova, smjestivši se iza Živog zida, a ispred Mosta.

No, prema istraživanju Crobarometar koje je u siječnju provela ista agencija Ipsos, ali za Novu TV, rezultati su kad je u pitanju GLAS kao nebo i zemlja (popularnost Amsterdamske nisu istraživali). Po onom koji su ranije sami platili, GLAS je imao 8,8 posto potpore, po ovom koji je platila Nova TV, GLAS uživa samo 1,4 posto potpore birača.

Kako je moguća tolika razlika u svega mjesec i pol dana? Navodno stoga jer mnogi birači još ne poistovjećuju Anku Mrak Taritaš s GLAS-om nego misle da je i dalje u HNS-u. Zato je Ipsos u prvom slučaju uz ime stranke naveo i ime njene čelnice pa su rezultati valjda po njih bolji, a u drugom nije. Uz to, u prvom istraživanju tražio se odgovor na pitanje koga bi podržali na europskim izborima, dok je u drugom bila riječ samo o trenutnom rejtingu stranaka.

Dodajmo ovome i istraživanje CRO demoskop objavljeno početkom ovog tjedna koje je provela agencija Promocija plus za RTL po kojem je GLAS na 6. mjestu s potporom od 3,8 posto birača. Dakle, kakav je zapravo rejting stranke GLAS (moglo se to pitanje postaviti i za neku drugu stranku) teško možemo doznati ako po jednom istraživanju imaju 8,8 posto, po drugom, 3,8, a po trećem 1,4 posto. Razlika među tim rezultatima je prevelika, a da ne bi izazivala čuđenje.

Foto: Daniel Sponza/Hina

Facebook Comments