Sindikat hrvatskih učitelja, u suradnji s Institutom za društvene znanosti Ivo Pilar, proveo je istraživanje čija je svrha stjecanje uvida o kvaliteti radnih uvjeta i odnosa u sektoru osnovnog obrazovanja s posebnim osvrtom na područja koja su vezana uz kvalitetu sustava, zadovoljstvo radnika, izloženost profesionalnom stresu te druga područja vezana uz materijalna i nematerijalna prava radnika. Istraživanje je dio projekta pod nazivom “Jačanje bipartitnog socijalnog dijaloga u sektoru osnovnog obrazovanja“ u sklopu Europskog socijalnog fonda.
Prikupljanje podataka trajalo je od rujna do studenog 2018., a odazvalo mu se ukupno 6106 zaposlenika osnovnih škola u Republici Hrvatskoj, od kojih 5180 učitelja. Jedna od aktualnih tema obuhvaćenih anketnim upitnikom bila je u vezi sa sudjelovanjem učitelja u eksperimentalnom programu „Škola za život“ te zadovoljstvo različitim aspektima tog programa.
Deset posto anketiranih su iz škola u programu ‘Škola za život’. Od njih – 67 posto je izjavilo da ima povećan opseg poslova zbog sudjelovanja u eksperimentalnom programu, a čak 90 posto ih smatra da bi njihovo sudjelovanje u provedbi eksperimentalnog programa trebalo biti dodatno honorirano. Čak trećina – 31 posto, smatra da njihov angažaman neće biti dodatno honoriran, dok ih 24 posto ipak to očekuje.
Najveći problem je to što su učitelji demotivirani. Percepcija društva je jako loša – svi misle da je moj posao završava u 11.30, a bivši ministar kaže da bi preko ljeta trebale raditi, to je sramotno. Edukacije, pripreme, dodatni rad nam uzima doslovce po cijeli dan, kazala je učiteljica osnovne škole u Petrinji Sanja Babić i dobila gromoglasan pljesak učitelja okupljenih u velikom broju na okruglom stolu Sindikata hrvatskih učitelja.
Zbog svega navedenog ne iznenađuje podatak da su učitelji pokazali svoje (ne)zadovoljstvo provedbom eksperimentalnog programa kurikularne reforme te čitavu provedbu projekta ocijenili s nategnutom trojkom! Učitelji su najmanje zadovoljni razinom u kojoj su bili konzultirani pri osmišljavanju eksperimentalnog programa i eksperimentalnih nastavnih materijala pa su Školi za život u ovom segmentu jedva dali prolaznu ocijenu
– Nezadovoljstvo se ne može mjeriti samo kroz plaću. Naše istraživanje, najveće ove vrste provedeno u Hrvatskoj, pokazuje kako su učitelji nezadovoljni jer ih se zatrpava obavezama, a ponajmanje ih se pita što bi trebalo mijenjati – rekla je na predstavljanju rezultata predsjednica Sindikata hrvatskih učitelja Sanja Šprem.
Zanimljivo je da se Ministrica Blaženka Divjak prije nekoliko mjeseci hvalila istraživanjem koje je, navodno, pokazivalo da učitelji Školi za život daju četvorku.
Foto: Edvard Šušak/Hina