Ljeto je počelo, pa su posljedično kolone vozila koje se kreću uglavnom u smjeru obale Jadrana sve duže, pogotovo na ulasku na autocestu A1 kod Lučkog. Povećan je i promet vozila na autocesti A3, i to u oba smjera, a najveći broj registracijskih oznaka automobila, kombija i kamiona čine one inozemne. Taj podatak nosi i jednu opasnost, svaka druga prometna nesreća ljeti uključuje strance. Stoga ne bi bilo loše upoznati se s time što treba učiniti ako se taj sudar dogodi vama.
Zamislite ovo: stojite u kilometarskoj koloni kod tunela Sv. Rok na autocesti A1, vrućina je nepodnošljiva, a do odredišta vas dijeli još bar 40 minuta vožnje. Odjednom – bum! U vas se zabija automobil s inozemnim tablicama. Vozač gestikulacijama pokušava objasniti što se dogodilo, a vama u glavi odzvanja samo jedno: što sad? Prometna nesreća sama po sebi je stresna, a kada u njoj sudjeluje strano vozilo, stvari se dodatno kompliciraju. I ne, to nije rijetkost, prenosi Glas Slavonije.
Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova prošlog ljeta strani državljani sudjelovali su u gotovo 62 % prometnih nesreća. Odgovore su nam dali iz kompanije kompare.hr. – trebate li zvati policiju i komu ćete prijaviti štetu.
Jezična barijera
Stranci su sudjelovali u gotovo dvije trećine prometnih nesreća prošle sezone. Prema podacima MUP-a, od lipnja do rujna 2024. godine zabilježeno je ukupno 13.670 prometnih nesreća. Od ukupnog broja 93 su rezultirale tragičnim ishodom, 1302 s teškim ozljedama i 3435 s lakim ozljedama. U čak 8459 nesreća sudjelovali su strani državljani ili vozila registrirana u inozemstvu. Od toga je 37 nesreća rezultiralo smrtno stradalim osobama, 552 s teškim ozljedama i 1086 s lakim tjelesnim ozljedama.
Nakon sudara sa strancem slijede gestikulacije i jezične barijere. Što napraviti u slučaju štete? Postupak nakon sudara sa stranim vozilom ne razlikuje se puno od onog s vozilom hrvatskih registracijskih tablica. Prvo i najvažnije, treba se uvjeriti da su svi sudionici dobro i da je mjesto nesreće adekvatno zaštićeno. Prema zakonu svaki je vozač dužan osigurati nesmetano kretanje prometa, no prije uklanjanja vozila s ceste poželjno je fotografirati nezgodu.
Vozači često nisu sigurni trebaju li odmah zvati policiju, ali u slučaju sudara sa stranim vozilom, to je gotovo uvijek nužno. Policija službeno evidentira nesreću, a njezin izvještaj može poslužiti kao ključni dokaz u kasnijim procesima odštete. Također, za dodatnu sigurnost preporučuje se i ispunjavanje europskog izvješća.
Komu i kako prijaviti štetu?
Prema Zakonu o obveznim osiguranjima u prometu štetu je potrebno prijaviti Hrvatskom uredu za osiguranje (HUO). On odštetni zahtjev prosljeđuje korespondentu, osiguravajućem društvu u Hrvatskoj koje je nadležno za rješavanje međunarodnih odštetnih zahtjeva. Taj se postupak može dodatno ubrzati slanjem odštetnog zahtjeva direktno korespondentu, čiji se popis nalazi na službenoj HUO stranici.
Koliko je potrebno čekati za isplatu takve štete otkriva nam Bojan Radlović, predsjednik uprave kompare.hr.
– Rok za rješavanje štete prouzročene stranim vozilom nešto je duži u odnosu prema prometnoj nezgodi s vozilom hrvatskih registracijskih oznaka. Govorimo najčešće o 90 dana unutar kojih je osiguranje dužno obaviti isplatu štete osobi koja je oštećena. Naše klijente uvijek upućujemo da u slučaju ovakve nesreće zovu policiju, ali i prikupe svu dodatnu dokumentaciju. To znači da fotografiraju vozilo, ispune europsko izvješće i zatraže zelenu kartu drugog sudionika. Sva ta dokumentacija može pomoći u dokazivanju okolnosti nesreće, ali i ubrzavanju procesa isplate – rekao je Radlović.
Prometne nesreće nisu rijetkost, ali panika nije rješenje, iako jezične barijere dodatno kompliciraju situaciju. No, uz jasno razumijevanje procedure prijave štete, moguće je brzo i učinkovito riješiti postupak. Važno je ostati pribran, slijediti protokol i koristiti dostupne alate. U konačnici, poznavanje osnovnih koraka može napraviti razliku između dodatnih komplikacija i brzog povratka na put.
ISTA PROCEDURA I U SLAVONIJI
Broj prometnih nesreća u kojima sudjeluju strani državljani puno je veći u županijama koje su uz more, te Varaždinskoj i Zagrebačkoj. No posljednjih godina primjetan je sve veći broj inozemnih registracija i u Slavoniji i Baranji, jer sve više ljudi zanima i kontinentalni turizam, a i autocesta A3 je sve popunjenija, jer nemali broj korisnika autoceste kreće prema Grčkoj i Turskoj, kao željenim morsko-ljetnim destinacijama. I tu je procedura ista, treba pozvati policiju, neka se sve odradi po pravilima, kako poslije ne bi bilo problema. Također, ponavlja Radlović, savjet osobama koje su sudionici nesreće je da fotografiraju vozilo, ispune europsko izvješće i zatraže zelenu kartu drugog sudionika. Sva ta dokumentacija može pomoći u dokazivanju okolnosti nesreće, ali i ubrzavanju procesa isplate.
Foto: Hina