PAD MIG-a: Zašto se vojni analitičar ne slaže s umirovljenim pilotom Ivanom Selakom?

PAD MIG-a: Zašto se vojni analitičar ne slaže s umirovljenim pilotom Ivanom Selakom?

Vojni analitičar Mario Galić u Newsnightu je komentirao pad MIG-a kod Voćina te opće stanje hrvatskog vojnog zrakoplovstva.

Na početku je izrazio neslaganje s izjavama umirovljenog pilota Ivana Selaka i vojnog analitičara Igora Tabaka, koji su također komentirala ovu nesreću.

“Kada pitate umirovljene pilote o stanju u ratnom zrakoplovstvu je isto kao kada pitate onog suca Marija što komentira suce na televiziji, on o svakom sucu ima samo najbolje mišljenje. Tako i naši piloti”, rekao je Galić dodajući da su ti avioni stari više od 40 godina, čime su i stariji i od nekih naših pilota.

Osvrnuo se i na izjavu iz MORH-a da avion ne uzlijeće ako nije ispravan:

“I sami znate koliko ljudi voze aute koji nisu do kraja ispravni, ali voze. Tako je i kod aviona.”

Rekao je i da su MIG-ovi napravljeni na takav način da ako rade motor i hidraulika – oni mogu letjeti.

“Ništa drugo ne mora raditi, samo motor i hidraulika znače da će se stajni trap dići, spustiti i kočit ćete s njim. Eto, tako naši piloti lete”, tvrdi Galić.

Napomenuo je da je bio 15 godina u vojnom sustavu te da se nagledao u kakvim avionima su letjeli naši piloti, uključujući i Selaka.

Upozorio je i da trenutno nemamo niti jedan dvosjed jer je drugi trenutno neoperativan.

“Kod borbenih zrakoplova 4. i 5. generacije avion neće poletjeti ako se kod dijagnostike prije leta otkrije kvar. Pokazivali su nam kako Gripen ne starta motor ako nešto ne štima. Međutim, postoji sigurnosni mood gdje može letjeti, ali ne može ništa raditi i služi da ga samo možete prebaciti negdje da se popravi”, pojasnio je vojni analitičar.

Na pitanje hoće li ovi MIG-ovi moći izdržati još godinu dana dok ne dođu novih hrvatski borbeni zrakoplovi, Galić je prvo obrazložio zašto misli da ne moraju biti pod svaku cijenu operativni do dolaska novih zrakoplova:

“Hrvatska javnost mora znati da je otpis MIG-ova bio planiran za iduću godinu. Kakva je razlika ako ih sad otpišemo ili sukcesivno tijekom godine. MIG-ovi nisu više u stanju da zadovolje minimalne NATO uvjete. Kada se krenu otpisivati, netko iz NATO-a će morati preuzeti nadzor nad našim zračnim prostorom.”

Odgovarajući na pitanje koliko dugo će biti potrebno da ti zrakoplovi postanu operativni, Galić je kazao:

“Kod uvođenja u operativnost, piloti moraju proći određeni broj sati naleta. Minimalan prelazak na neki avion je 30 sati naleta, ali to vam znači da piloti nauče poletjeti, sigurno letjeti i sletjeti, kao da lete s putničkim avionom. To će naučiti u Francuskoj, ali tek onda kreće prava obuka. Onda mora proći sukcesivno po naoružanju – razne vrste projektila zrak-zrak, protubrodski projektili, projektili zemlja-zrak, upoznati se s radarom…”

Komentirao je i helikoptere Mi-8 koje Hrvatska planira poslati Ukrajini.

“Mi-8 je daleko najbolji transportni helikopter ikad napravljen. Osmice bilo kakve su fantastični helikopteri, jednostavni za letenje, jednostavni za održavanje, relativno jeftini s obzirom na veličinu, ali mi ih ne možemo održavati jer ne možemo doći do pričuvnih dijelova više”, pojasnio je Galić.

Što se tiče pitanja koliko je Hrvatska koristila uopće desantni segment Mi-8 helikoptera, Galić je kazao da je on masovno korišten u Domovinskom ratu, ali da nakon toga nije bilo potrebe.

“Hvala Bogu da nismo morali koristiti, ali da nam se dogodio neki katastrofalni potres u Dalmaciji, ne daj Bože, osmice bi bile te u koje bi mogli staviti i prve pomoći, i pričuvnu poljsku bolnicu, svašta prevesti točno točkasto gdje vam treba i onda u jednom letu izvući i 20 nastradalih ljudi. Taj kapacitet imamo s MI-117, ali nemamo ih toliki broj. Jedina je mogućnost da kupimo velike helikoptere sa Zapada, ali dok god imamo 117-ice na to se ne računa”, kazao je Galić.

Ističe da nije nikakva ugroza za Hrvatsku ako MIG-ovi ostanu prizemljeni.

“Ne, pa mi smo članica NATO-a”, rekao je i podsjetio da slovenski zračni prostor čuvaju Austrijanci i Talijani, crnogorski zračni prostor čuvaju Talijani, albanski također Talijani…

Pismo-bombe širom Europe

“Treba shvatiti ozbiljno situaciju i u poštanskim službama u Europi treba opet uvesti sigurnosne mjere. Postoje uređaji za otkrivanje eksploziva, već se masovno koriste na aerodromima”, rekao je Galić.

Smatra da ukrajinski udari po ruskim vojnim bazama ipak nisu neka značajna prekretnica.

“Kako se sada čini, Ukrajinci su uspjeli preraditi bespilotne izvidničke letjelice još iz doba Sovjetskog saveza, s tim da su im osuvremenili sustav navođenja. Uspjeli su im staviti bojevu glavu”, dodao je.

Rat u Ukrajini: Tko se više raduje zimi?

Galić smatra da se zimi više raduju Ukrajinci iz vojne perspektive, a politički gledano Rusi.

“Ukrajinci znaju kada se tlo smrzne da će postati prohodno za tenkove i moći će opet ići u ofenzive. Ruski političari koje boli briga za ruske vojnike misle nek se Ukrajinci, civili, smrznu pa će im proći volja za obranu, a to što će se usput smrznuti i ruski vojnici koje su poslali bez opreme, to njih nije briga”, kazao je Galić.


Napišite komentar

Your email address will not be published.