Piloti u fokusu nakon pada Air Indije s 260 mrtvih: ‘Zašto si isključio gorivo?’ – ‘Nisam ja’

Piloti u fokusu nakon pada Air Indije s 260 mrtvih: ‘Zašto si isključio gorivo?’ – ‘Nisam ja’

Preliminarno izvješće o zrakoplovnoj nesreći Air Indije, u kojoj je prošlog mjeseca poginulo 260 ljudi,  pokazalo je da su se tri sekunde nakon polijetanja prekidači za dotok goriva na motorima gotovo istodobno prebacili iz položaja “uključeno” u položaj “isključeno”, čime je motorima uskraćeno gorivo. Zrakoplov Boeing 787 Dreamliner odmah je počeo gubiti visinu, navodi se u izvješću koje su u petak navečer objavili indijski istražitelji zrakoplovnih nesreća. Na snimci iz pilotske kabine čuje se kako jedan od pilota pita drugoga zašto je isključio gorivo. Drugi pilot odgovara da to nije učinio, navodi se u izvješću.

Nije navedeno tko je uputio poziv za pomoć neposredno prije nesreće, pilot ili kopilot. Na mjestu nesreće oba prekidača za gorivo pronađena su u položaju “uključeno”, a izvješće navodi da postoje pokazatelji kako je pokušano  ponovno paljenje oba motora neposredno prije udara . Oba pilota bila su iskusna, s ukupno oko 19.000 sati letenja, uključujući više od 9.000 sati na modelu 787, prenosi Večernji list.

Preliminarno izvješće također ne pojašnjava kako su se prekidači mogli prebaciti u položaj “isključeno” na letu 12. lipnja iz indijskog grada Ahmedabada prema Londonu. Američki stručnjak za zrakoplovnu sigurnost Anthony Brickhouse kao ključno pitanje istaknuo je zašto su prekidači prebačeni na način koji nije u skladu s uobičajenom procedurom. „Jesu li se pomaknuli sami ili su ih pomaknuli piloti?“. „Ako su ih pomaknuli piloti, zašto?“, upitao je.

Drugi američki stručnjak za zrakoplovnu sigurnost John Cox izjavio je da pilot ne može slučajno prebaciti prekidače za gorivo. „Ne možeš ih slučajno dodirnuti pa da se pomaknu“, rekao je. Prebacivanje prekidača u položaj “isključeno” gotovo trenutno zaustavlja motore. Ta radnja najčešće se koristi za gašenje motora nakon dolaska zrakoplova do izlaznih vrata u zračnoj luci ili u određenim hitnim situacijama, kao što je požar motora. U izvješću se ne navodi da je postojao ikakav izvanredan događaj koji bi zahtijevao isključivanje motora.

„U ovoj fazi istrage nema preporuka za operatere i proizvođače zrakoplova Boeing 787-8 i/ili motora GE GEnx-1B“, navodi Indijski ured za istrage zrakoplovnih nesreća. Air India, Boeing i GE Aerospace nisu odmah odgovorili na zahtjeve za komentarima.

Preliminarno izvješće ponovno je skrenulo pozornost na dvojicu pilota koji su upravljali nesretnim letom Air Indije.

Samo nekoliko sekundi nakon polijetanja, tonski zapis iz kokpita zabilježio je kako jedan pilot pita drugoga: „Zašto si isključio dovod?“ – misleći na prekidač za gorivo koji je doveo do prekida u opskrbi motora. Drugi je odgovorio: „Nisam ja.“ Još uvijek nije jasno tko je postavio pitanje – a tko odgovorio.

Evo što znamo o posadi:

Kapetan Sumeet Sabharwal, 56 godina, bio je veteran s 30 godina iskustva u Air Indiji. Imao je 15.638 sati letenja, uključujući 8.596 sati na Boeingu 787. Bio je stacioniran u Mumbaiju, živio je sa svojim starijim ocem i veselio se mirovini.

Prvi časnik Clive Kunder, 32 godine, imao je ukupno 3.403 sata letenja, uključujući 1.128 sati na Dreamlineru. Pridružio se Air Indiji 2017. godine i sanjao je o letenju još od školskih dana.

Obojica su bili stacionirani u Mumbaiju i stigli su u Ahmedabad dan prije leta, s dovoljno odmora, navodi se u izvješću. Kunder je bio pilot koji je upravljao zrakoplovom, dok je Sabharwal bio nadzorni pilot, stoji u izvješću.

Posada je prošla preletne alkotestove, a nadzorne kamere snimile su ih na izlazu prema zrakoplovu prije polijetanja, dodaje se u izvješću.