Plenković u problemu: Mate Rimac dobio 180 milijuna eura, a ništa nije napravio. Zašto se o tome šuti?

Plenković u problemu: Mate Rimac dobio 180 milijuna eura, a ništa nije napravio. Zašto se o tome šuti?

Četiri dana nakon isteka roka za predaju dokaza o objavljenom pregledu 60 verifikacijskih prototipova za robotaksije, u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture i dalje nemaju nikakvu potvrdu da je tvrtka Project 3 Mobility (P3M), koju je Mate Rimac prozvao Verne, zaista ispunila taj zahtjev. Kako doznaje Index, Ministarstvo je uputilo požurnicu prema tvrtki Mate Rimca da im se hitno dostave podaci.

Naime, 60 vozila, odnosno prototipova, trebalo je biti verificirano do zadnjeg dana ožujka. To je jasno definirano u ugovoru s Europskom komisijom, na temelju kojeg je tvrtka Mate Rimca dobila europske milijune, piše Index.

Može li Rimac isporučiti obećano? 

Taj rok prvotno je trebao biti u prvom kvartalu 2024. godine, no P3M je dobio odgodu, i to godinu dana, jer su tvrdili da je kod njihovog dobavljača došlo do destabilizacije opskrbnog lanca za dijelove. Drugi rok bio je zadnji dan ožujka, a on je istekao.

“Dovršena proizvodnja verifikacijskih prototipova, uključujući razvoj platforme za autonomna vozila i baterijskih sustava te testiranje prototipova i sustava za autonomnu vožnju”, jasno je naznačeno u dokumentima u kojima se definira što je trebalo biti napravljeno do kraja ožujka kako bi se ispoštovao ugovor o bespovratnoj dodjeli proračunskog novca. 

Ministarstvo koje vodi Oleg Butković i koje treba obavljati nadzor nad tim projektom, za koji je Europska komisija planirala dati ukupno 179 milijuna eura, još uvijek skuplja podatke o tome je li Rimac uopće ispunio plan i može li isporučiti obećano.

“Ako se Rimac ne bude pridržavao stavki iz ugovora, trebao bi vratiti europski novac”, ponavlja ministar Butković, čije ministarstvo već čeka odgovor iz tvrtke Project 3 Mobility o tome kakvo je prolazno vrijeme tog projekta.

Upitali smo tvrtku Project 3 Mobility, odnosno Verne, zašto ne odgovara Ministarstvu na upit o verifikacijskim prototipovima, no nismo dobili nikakav odgovor. Pitali smo ih i hoće li vratiti europski novac te što se događa s projektom. No, krenimo redom.

Tvrtka P3M, iza koje stoji Mate Rimac, dobila je bespovratnu potporu Nacionalnog plana za oporavak i otpornost (NPOO) u iznosu od 179.5 milijuna eura. I to kao tada jedina hrvatska privatna tvrtka u sklopu fonda Europske komisije pokrenutog zbog koronakrize.

Nije bilo ni natječaja. Tvrtka je novac dobila za izradu samovozećeg taksija – robotaksija. Točnije, dobila je novac za “Potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije”. U svijetu zasad ne postoji nijedno vozilo pete razine autonomije, a najnovija optimistična predviđanja kažu da će to vozilo biti moguće izraditi tek krajem ovog desetljeća.

Rimac je jamčio da će isporučiti upravo to vozilo, i to do početka sljedeće godine. Prema SAE klasifikaciji, najmanja ili nulta razina je ona u kojoj je vozač zadužen za sve vozačke aktivnosti, dok je peta, posljednja razina potpuno automatizirana, a jedini čovjekov zadatak je određivanje odredišta.

Među zadacima koji su trebali biti ispunjeni do zadnjeg dana ožujka je i potvrda da su specifikacije “usklađene s ciljevima projekta i uvjetima odobrene državne potpore”. Glavni cilj državne potpore je vozilo pete razine autonomije. Iz Ministarstva prometa ne mogu nam potvrditi ni da su dobili taj podatak o usklađenosti s ciljevima.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: OVO PROLAZI ISPOD RADARA: Samo za odabrane. Tomašević svojim frendovima i ideološkim istomišljeniciam dijeli milijue eura

Valja naglasiti da u posljednje vrijeme iz tvrtke P3M izbjegavaju odgovore na novinarska pitanja. Tako su umjesto odgovora na pitanje o tijeku izrade 60 prototipova krajem ožujka objavili priopćenje da će “60 prototipova biti verificirano do trenutka slanja zahtjeva za isplatu Europskoj komisiji od strane Republike Hrvatske”. Bez definiranog datuma.

Izvršni direktor Vernea Marko Pejković u toj korporativnoj objavi istaknuo je da je kompanija pokrenula proces odobrenja prototipova, ali da je dio vozila još uvijek u izradi, pa se prototipovi postupno u serijama šalju na verifikaciju. Također bez definiranih datuma, zaključuje Index.

Mi bismo dodali da je došlo vrijeme polaganja računa. Mate Rimac u posljednjih deset godina daje obećanja, a kada dođu rokovi ispunjene, sve to ignorira. I ne samo to. Daje nek nova obećanja i tako kupuje vrijeme. Ali sada će morati položiti račune za ovih 180 milijuna eura. Bilo bi vrijeme da i Plenković odgovori na pitanje zašto su Rimcu poklonili 180 milijuna eura kada je površnom promatraču bilo jasno da Rimac daje nerealna obećanja. U svakom slučaju, Hrvatska je, kako sada stvari stoje, bacila u vjetar 180 milijuna eura iz europskih fondova.

Podsjetimo, Lucijan Carić, poznati informatičar i poduzetnik, veće nekoliko godina argumentirano kritizira Matu Rimca koji je nedavno doživio teški fijasko na predstavljanju robotaksija Verne. Na predstavljanju, na kojem je bio i Andrej Plenković, pompozno najavljivani robotaksi se nije ni pomaknuo. P

“PR ofenziva se nastavlja, no čak kada bi bila istina kako u NPOO nije obećan peti, najviši nivo autonomije, već se radi o “nesporazumu” činjenica je kako Verne i njihov partner Mobileye trenutno nisu u stanju isporučiti ni četvrti – jer isti nije verificiran i još uvijek se nalazi u testiranju.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Zašto mediji, ministar Fuchs i roditelji učenice koja je loše napisala prijamni ispit žele upis preko reda u elitnu gimnaziju: Pa to je nepošteno i bezobrazno prema djeci koja su bila bolja od nje

Zapravo, pitanje je da li su sposobni isporučiti i treći, jer inače ne bi u nedavnim objavama pisalo “Volkswagen is working with Mobileye on Level 3 functions (‘highly automated driving’). At this level, the vehicle will be able to temporarily take over driving tasks in specified areas”, niti “In 2026, the company plans to release a true Level 3 autonomy system it calls Mobileye Chauffeur. That system would enable motorists to take their eyes off the road and their hands off the steering wheel in a wider array of traffic conditions, another step toward fully autonomous cars.”

Jedini nivo autonomije koji Verne trenutno ima je daljinski upravljač kojim su pokušali obmanuti javnost pokazujući svoju nefunkcionalnu maketu. Bešte ljudi, čak je i prodaja magle zakazala!

Da bi se izbjegli daljnji “nesporazumi” mislim kako bi bilo najbolje da Verne odustane od EU sredstava i ista vrati uz ugovorene penale i kamate (ili što već), te nakon toga nastavi razvoj sredstvima svojih investitora. Investicije su ionako obećane u bitno većem omjeru od javne love, tim više što navodno postoje ugovori o prodaji robotaksija u desetke gradova. Nakon toga više se ne radi o javnoj lovi i potpuno je svejedno da li će isporučiti nivo autonomije pet ili četiri, da li se radi o daljinskom upravljaču ili ne, rokovi postaju nebitni i mogu se razvlačiti do mile volje sve dok investitori, partneri i kupci to trpe.

Tekst se nastavlja nakon oglasa

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: OTKRIVENE PLAĆE IZBORNIKA: Dalić inkasira 1,5 milijuna eura godišnje, Piksi tek nešto manje, a pravi siromah je Slovenac Kek

Mi se i dalje možemo smijati “uspjesima” ili neuspjesima, ali ne možemo postavljati pitanja oko javne love. Mislim kako je Verneu ovo jedini mogući donekle častan izlaza iz ovog kontinuiranog debakla”, ističe Lucijan Carić.

Lucijan Carić nakon fijaska Mate Rimca: On treba vratiti državi 180 milijuna eura. Uz to treba platiti penale i kamate, fotografija
Lucijan Carić je potpuno razotkrio Matu Rimca i njegove direktore: Obećali su autonomno električno vozilo pete generacije

Lucijan Carić se jučer osvrnuo na posljednje medijske istupe Marka Pejkovića, glavnog izvršnog direktora Vernea. Carić ponavlja da Mate Rimac i njegovi direktori ne samo da ne isporučuju ono što su obećali Vladi Andreja Plenkovića, koja im je dala čak 180 milijuna euro bespovratnih sredstava, nego da kontinuirano lažu i obmanjuju hrvatsku javnost. Objavu Lucijana Carića prenosimo u cijelosti.

“U 24sata Matin direktor, Marko Pejković, ima žestoku eskapadu prodaje magle u stilu – ženo, da li vjeruješ meni ili svojim očima?!

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: SKANDAL: Bliski suradnik Mate Rimca priznao da su htjeli prevariti hrvatsku javnost i Andreja Plenkovića: Imali su daljinski upravljač za pokretanje “robotaksija”

Iz NPOO i opisa samog projekta skinutog s web stranica EU potpuno je jasno što je obećano – “potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije”. Ako netko i dalje pokušava reinterpretirati što je to znači onda je nepismen, glup ili laže.

Ne smo kako su te tvrdnje u NPOO ponovljene već su i pojačane tvrdnjom kako “razvoj globalno homologiranog autonomnog vozila predstavlja najveći izazov”.

Dakle, potpuno je jasno kako je obećano autonomno električno vozilo pete razine autonomije, što je taksonomija SAE (Society of Automotive Engineers) opisana kao “feature can drive the vehicle under all conditions” i “same as level 4 but feature can drive everywhere under all conditions”.

Kako su Mate Rimac i njegove firme i prije govorile samo istinu, poput one kako su 2011. prodali deset Concept_One i kako im kupci dolaze sa svih strana, pa onda 2012. kako planiraju seriju od 88 Concept_One i da ih kupci i dalje salijeću pa primaju narudžbe i avanse. Onda, 2018. kako su unaprijed prodali 150 Concept_Two, pa nakon toga 150 Nevera – da bi to na kraju spalo na navodnih 50 prodanih, siguran sam kako nema nikakvog razloga da im i sada ne vjerujemo.

U stvarnosti, bazirano na njihovim financijskim izvještajima, do 2021. mogli su ukupno prodati šest vozila kao teoretski maksimum i onda 2022. možda još pet vozila. Vjerujem kako je dans više vozila u izlogu u Škorpikovoj nego što su ih ikada prodali kupcima.

Da ne bi opet bilo – ženo, da li vjeruješ meni ili svojim očima – rado bih upoznao ovog kupca s Islanda, Magluna Prodavssona koji, vjerujem i dan danas veselo vozi svoj Concept_One poznatim stazama oko vulkana Hekle, Katle, Jökle, Öræfajökulla, Bárðarbunga i Grímsvötna”, ističe Carić.

U nastavko donosimo dijelove intervjua koji je Mark Pejković dao za 24sata, a na koji je ovako žestoko reagirao Lucijan Carić.

Koju razinu autonomije koristi Mobileye (tvrtka čiju tehnologiju Verne preuzima)?
Oni to ne prate na taj način. Oni ne govore u terminima četvrte ili pete razine.

Ali postoji i standardna kategorizacija.
Ne preklapaju se. Po nekakvim aspektima se radi o četvrtoj, po nekima o petoj razini. Recimo, za petu se podrazumijeva da funkcionira uvijek i svugdje. Mi ćemo pružati uslugu samo u Zagrebu i okolici. To smo od početka rekli. Jasno je da to nije uvijek i svugdje. Nećemo voziti po Velebitu, Pagu ili slično, a to podrazumijeva peta razina.

Koja razina autonomije je u Verneu?
Potpuno autonomno vozilo bez volana i pedala.

Koja kategorija? Koji broj razine?
Nema broja. Ako kažem da je vozilo bez volana i pedala te nema mogućnost vanjske kontrole, to je peta razina. Ako kažem da će usluga biti na području Zagreba, to je četvrta razina jer je ograničena prostorom. Dakle, vozilo je peta razina, a usluga četvrta. Mobileye to ne veže direktno na razine, oni to zovu robotaksijima i uslugom koja funkcionira tako da nije potreban nikakav vozač u vozilu. Naša je pogreška što smo spominjali ikakve razine jer smo puno jednostavnije i puno direktnije već rekli što ćemo ponuditi u razgovorima s Europskom komisijom i s javnosti. Zar stvarno mislite da u godini i pol tijekom koje smo razgovarali s Komisijom da nismo detaljno prošli što sve moramo ponuditi? A to je robotaksi usluga bez vozača, bez pedala, bez volana na području Grada Zagreba i okolice. Onaj tko tvrdi da smo dobili novac na temelju nekakve prevare, da smo obećali da će vozilo voziti uvijek i svugdje, pod bilo kojim uvjetima, laže. To jednostavno nije istina. Naša pogreška je što smo uopće ulazili u klasifikacije jer se one akademski klasificiraju, a ljudi ne obraćaju pozornost na detalje.

Osvrnimo se na priču o famoznom daljinskom upravljaču na prezentaciji. Je li istina da je auto na prezentaciji trebao doći upravljan joystickom?
Taj auto je razvijen da bi pokazao korisničko iskustvo, eksterni i interni dizajn, da bi kompanija mogla pokazati što je finalni dizajn. Nije razvijen pogon auta. Pogriješili smo. Trebali smo ga staviti na pozornicu, otkriti i pokazati. On je imao pogon samo za show, da se dovede na pozornicu i da bi ga se moglo pokazati u dolasku i odlasku s pozornice. Taj auto nema ni punu bateriju ni motor. Ne služi za to. Drugi auti služe za razvoj motora. Čovjek koji ga je sa strane kontrolirao radio je to da bi mogao sigurno doći na pozornicu. Nijedan autonomni sustav nije razvijen da bi se auto penjao na pozornicu.



Je li auto trebao doći pozivom na mobilnoj aplikaciji ili ga je trebao dovesti čovjek daljinskim upravljanjem?
Auto nije imao autonomnu vožnju. Mate ga je pozvao aplikacijom i to se vidjelo u sustavu.
Bi li se auto sam dovezao ili je čovjek u pozadini stisnuo dugme na daljinskom upravljaču?
Auto se ne bi sam dovezao. Nema autonomnu vožnju, ti senzori nisu u potpunosti funkcionalni, kao ni pogon, jer taj auto nije za to razvijen. Htjelo se pokazati kako će izgledati korisničko iskustvo pozivom preko aplikacije. Htjelo se imati wow efekt koji smo dobili na pogrešan način. Radili smo šest mjeseci dan i noć i žao mi je što su dobre strane donekle ostale zasjenjene zbog toga. Preuzimam punu odgovornost za sve što smo zeznuli, ali tim je odradio odličan posao. Ali nakon svega, moram naglasiti da su investitori oduševljeni, sviđa im se brend i ovo je dobra priprema za sljedeću investicijsku rundu. Također, Grad Zagreb je pozitivno reagirao, kao i drugi gradovi iz inozemstva, uz strane medije.

Foto: Hina