“Plenkovićeva bajka” o 30 proizvoda kojima je zamrznuta cijena: Pa ni Sherlock Holmes ne može pronaći taj znak u trgovinama

“Plenkovićeva bajka” o 30 proizvoda kojima je zamrznuta cijena: Pa ni Sherlock Holmes ne može pronaći taj znak u trgovinama

Vlada bi uskoro, prema najavama ministra gospodarstva Ante Šušnjara, trebala ažurirati listu 30 osnovnih proizvoda s ograničenim cijenama. U rujnu 2022. Vlada je u okviru antiinflacijskog paketa mjera ograničila cijene devet proizvoda, a onda u rujnu 2023. proširila listu na čak 30 proizvoda s ograničenim cijenama kako bi kućanstva zaštitila od rasta cijena.

Ministar gospodarstva Ante Šušnjar najprije je sredinom prosinca, gostujući na N1, spomenuo da u Vladi razmišljaju o dodavanju novih proizvoda na tu listu, a ovoga tjedna izjavio je da će idućeg tjedna lista biti “osvježena”.

"Plenkovićeva bajka" o 30 proizvoda kojima je zamrznuta cijena: Pa ni Sherlock Holmes ne može pronaći taj znak u trgovinama, fotografija
Ovo je znak koji bi trebao stajatina proizvodima kojima je zamrznuta cijena

“Na listu će biti dodani proizvodi koje ljudi troše svakodnevno, među kojima su prehrambeni artikli, cijene kojih su u prethodnom razdoblju znatno skočile. Istovremeno, s liste će biti skinuti proizvodi čija proizvodnja zbog regulirane cijene nije isplativa, kao što su jabuke i drugi proizvodi OPG-ova”, rekao je ministar u četvrtak.

Vlada očito pokušava poduzeti nešto, makar i provizorno, kako bi odgovorila na rast cijena. Naime, u prosincu je inflacija u Hrvatskoj, prema Eurostatu, na godišnjoj razini iznosila 4,5 posto i bila je najviša u eurozoni, skoro dvaput veća od prosječne inflacije unutar eurozone koja iznosi 2,4 posto.

S druge strane, trgovci se žale smatrajući da bi država trebala pomoći potrebitima ciljanim socijalnim mjerama, a ne zamrzavanjem cijena čime se “pomaže” i onima koji nisu socijalno ugroženi.

No, Vladina Odluka o zaštićenim cijenama 30 proizvoda iz rujna 2023. na snazi je i trgovci se moraju pridržavati se iste.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: HDZ se osvetio Andreju Plenkoviću i poslao mu jasnu poruku: Mi nismo ovce. Nitko nam ne može nametati loše kandidate

Državni inspektorat u prosincu je izvijestio da je tržišna inspekcija dotad provela 1.001 inspekcijski nadzor i utvrdila 184 povrede odluke o ograničenim cijenama, odnosno prodaji proizvoda iznad najviše dopuštene cijene. U najviše tih slučajeva trgovci su na svoju ruku dizali zaštićene cijene mlijeka, suncokretovog ulja, brašna, jogurta, čokolade i toaletnog papira.

Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP) Ana Knežević više puta je govorila o tome da na policama u trgovinama često nema upravo proizvoda s ograničenim cijenama.

“Što kupci imaju od te mjere ako proizvoda nema? Ako je Vlada donijela odluku, onda mora osigurati da tih proizvoda bude u trgovinama. Treba sjesti s trgovcima i proizvođačima pa im reći da moraju osigurati da tih 30 proizvida svakodnevno bude u dovoljnim količinama. A ako netko ima problem da mu je ulazna cijena veća od one ograničene po kojoj mora prodavati, onda bi mu država trebala to subvencionirati. Ovako, oni su samo ograničili cijene i – doviđenja”, govori predsjednica HUZP-a.

“Nema ni oznaka, a često ni artikala”

S tim u vezi, upozorava na još jedan problem.

“Mnogi kupci nisu upoznati sa znakom koji bi trebao biti na svim proizvodima s ograničenom cijenom. A ako ga ne prepoznaju, onda ga ne mogu ni tražiti na proizvodima. A ako znaju kako izgleda i traže ga, u dućanima tih oznaka uglavnom nema”, kaže.

Premijer Andrej Plenković je, dodaje Knežević, u rujnu 2023. slavodobitno pokazao logo koji se trebao nalaziti na svim proizvodima s ograničenim cijenama.

“No umjesto onih plavih trgovci su stavili one druge, sive, jedva vidljive. A uglavnom ih i nema. Nedavno me jedna žena u trgovini pitala znam li koja su jaja s ograničenom cijenom jer je u hladnjaku bilo deset vrsta jaja. Trebala je biti Sherlock Holmes da ih nađe. A usput rečeno, nije ih ni bilo”, ispričala nam je Knežević.

Tražili plakate s proizvodima ograničenih cijena

Bezuspješno je HUZP, dodaje ona, predlagao da da se otisnu plakati s popisom 30 proizvoda s ograničenim cijenama te stave na ulaze u dućane.

Predlagali smo i da se ti proizvodi u dućanima izdvoje na posebne police. Da prehrambeni proizvodi s ograničenim cijenama budu na jednoj polici, a oni kozmetički na drugoj kako bi ih kupci lakše nalazili. No ništa i od toga”, ističe Knežević.

Inače, u Vladinoj prezentaciji paketa mjera pomoći kućanstvima iz rujna 2023. stoji da će označavanje 30 osnovnih proizvoda biti “obavezno”,

“Kako bi bili lakše prepoznati, proizvodi s ograničenim cijenama bit će obavezno i na vidljiv način označeni s ovim jedinstvenim znakom”, piše na jednom slajdu te prezentacije na kojemu se vide i dva znaka, plavi i sivi.

No, u Odluci o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda u trgovini na malo, objavljenoj u Narodnim novinama dan kasnije, u članku 34. formulacija je ipak promijenjena. Tamo ne piše da je označavanje proizvoda sa zaštićenom cijenom biti obavezno.

Umjesto toga u članku XXXIV. piše da “gospodarski subjekti uz maloprodajnu cijenu stječu pravo istaknuti i vizualnu identifikacijsku oznaku”.  Drugim riječima, mogu ako žele.

Od četiri najveća trgovačka lanca u Hrvatskoj, samo Konzum na svojim web-stranicama ima označene proizvode s ograničenom cijenom. Doduše, ni tamo nisu izdvojeni, nego se tek nakon unosa naziva proizvoda u tražilicu (suncokretovo ulje ili sir gouda, na primjer) vidi famozni znak “Ograničena cijena” uz taj proizvod.