Posao nadzora nad realizacijom rekonstrukcije pruge prema Mađarskoj dobila je kompanija Utiber, čiji su većinski vlasnici iz Mađarske, piše Forbes Srbija. To potvrđuju podaci Portala javne nabave, gdje se vidi da su oni jedna od tvrtki koja je dobila taj posao (na svojoj web stranici navode da su vodeći član grupe ponuditelja).
Da su oni radili nadzor nad rekonstrukcijom zgrade željezničke stanice u Novom Sadu, jučer je za televiziju N1 izjavio Zoran Đajić, nekadašnji nadzornik na dijelu tog posla.
Utiber je već 10 godina prisutan u Srbiji. U lipnju 2014. osnovana je tvrtka Project biro Utiber u Novom Sadu.
Prema podacima APR-a, njezin većinski vlasnik je mađarska tvrtka Utiber Kozuti Beruhazo s 85 posto udjela, dok preostalih 15 posto drži hrvatski državljanin Miodrag Jović iz Beograda, koji je ujedno i direktor. Ova tvrtka ima i svoju podružnicu u Subotici, prenosi Forbes.
Pri osnivanju tvrtke u Srbiji, mađarski Utiber imao je 75 posto udjela, dok je 25 posto pripalo srpskom državljaninu Siniši Pavloviću iz Ade. On izlazi iz vlasništva 2019. godine kada Utiber postaje vlasnik stopostotni vlasnik tvrtke.
Sadašnji suvlasnik Miodrag Jović imenovan je za direktora u siječnju 2018. U veljači 2021. postaje partner Mađarima jer tada stječe prvih 10 posto tvrtke. Do sadašnjih 15 posto dolazi u travnju prošle godine.
Od početka kolovoza prošle godine UTIBER Közúti Beruházó Kft ima i registriranu podružnicu u Srbiji. I Project biro i podružnica registrirani su na istoj adresi u Novom Sadu. Obje imaju istu šifru djelatnosti – 7112, odnosno Inženjerske djelatnosti i tehničko savjetovanje.
Pregled financijskih izvještaja tvrtke Project biro Utiber pokazuje da ova tvrtka bilježi veliki rast u posljednje četiri godine.
Primjerice, od pandemijske 2020. ukupni prihodi su im povećani gotovo 17 puta. Kada je „udario“ COVID-19, ostvarili su prihode od 135,48 milijuna dinara. Sljedeće godine skočili su na 474,6 milijuna dinara, 2020. na 825 milijuna, a prošle godine ostvarili su gotovo 2,2 milijarde dinara (18,7 milijuna eura).
Još bolje su prošli s dobiti. Neto dobit skočila je u istom razdoblju čak 90 puta. U 2020. zaradili su 4,8 milijuna dinara. Potom dobit raste na 80,6 milijuna u 2021., zatim na 113,7 milijuna u 2022., da bi prošle godine „stala“ na 434,5 milijuna.
Svake su godine povećavali i broj zaposlenih, pa su tako od 23 stigli na 63 radnika.
Iako se kao većinski vlasnik Utibera u Srbiji pojavljuje matična tvrtka iz Mađarske, stvarni vlasnici su dvojica mađarskih državljana.
Tako 44 posto udjela u kompaniji ima György Lakics, dok 30 posto drži László Almásy.
Poslovi u Srbiji Podaci Portala javne nabave pokazuju da je Utiber od 2021. godine dobio 20 poslova u Srbiji.
Brojni poslovi u Srbiji
Ukupna vrijednost ovih ugovora iznosi 8,74 milijarde dinara s PDV-om ili gotovo 75 milijuna eura. Ipak, treba imati na umu da je na većini tendera Utiber nastupao u konzorcijima s drugim kompanijama, pa tako dijeli vrijednost ovih ugovora.
Najviše ugovora, njih sedam, zaključili su s poduzećem Infrastruktura željeznice Srbije. Među tim poslovima je i nadzor nad rekonstrukcijom pruge, koji je ujedno i najvredniji ugovor: 4,75 milijardi dinara s porezom.
Sa Željeznicama su zaključeni ugovori za različite vrste usluga na pruzi Niš-Dimitrovgrad, obilaznoj pruzi oko Niša, izgradnji stanice Karaburma i pruge od te stanice do tunela Vračar, te dionice od stanice Beograd Centar do Zemun Polja i dr.
Osim posla nadzora nad dionicom Novi Sad – Subotica, Utiber je također dio ugovora za nadzor nad rekonstrukcijom dijela pruge od Subotice do granice, koji vrijedi 423 milijuna dinara. Angažirani su kao nadzor i na mostu preko Save kod Ostružnice.
Iz podataka s Portala javne nabave i s njihove web stranice može se vidjeti da Project biro Utiber ne pruža samo usluge stručnog nadzora. Angažirani su i na održavanju dva mosta u Novom Sadu. Obavljaju poslove tehničkog pregleda i tehničke kontrole projekata. Također, bave se u Srbiji, između ostalog, i izradom tehničke dokumentacije.
Veliki ugovor s Ministarstvom finacija
Iako imaju samo jedan ugovor s Ministarstvom financija, on je možda i najzanimljiviji. Riječ je o poslu upravljanja projektom, vođenja izgradnje i nadzora nad izgradnjom Nacionalnog stadiona u Surčinu.
Riječ je o poslu vrijednom 1,65 milijardi dinara s PDV-om, što je drugi najveći ugovor koji imaju u Srbiji.
Treći najveći ugovor, također povezan s Nacionalnim stadionom, iznosi 1,07 milijardi dinara. Zaključen je s Ministarstvom građevinarstva i odnosi se na nadzor izgradnje pruge do stadiona u Surčinu.
Na nekoliko tendera Project biro Utiber nastupao je sa svojom matičnom tvrtkom iz Mađarske, a u pet postupaka konkurirao je zajedno s mađarskom tvrtkom Vikoti Mérnök Iroda.
Veze s najbogatijim Mađarem
U srpnju ove godine Forbes Mađarska izvijestio je da su ove dvije kompanije dobile posao na izgradnji Nacionalnog stadiona u Srbiji. Kao naslov je navedeno da su posao dobili podizvođači Lorinca Meszárosa.
Za Utiber, Forbes je naveo da se specijalizirao u području civilnog inženjerstva i transportne infrastrukture, dok je za Vikoti navedeno da se bave planiranjem izgradnje cesta i željeznica, a aktivni su i u području upravljanja vodom.
Forbes dodaje da su oni redovni podizvođači Lorinca Meszárosa.
U sličnom tonu o njima je pisao i portal 444.hu. U tekstu iz 2022. navodi se da se u poslovima javne nabave malo govori o podizvođačima, iako oni obavljaju veći dio posla. „Imena Lorinca Meszárosa i László Szijja poznata su u cijeloj zemlji, ali se njihovi podizvođači skromno skrivaju u pozadini“, piše 444. Pišući o koncesiji na autocestu koju je dvojac biznismena dobio, navode da će koristi od tog posla imati i sedam podizvođača. Među njima su i Utiber i Vikoti.
Mesaroš je, prema procjenama Forbes-a, trenutno najbogatiji Mađar. Prestigao je dugogodišnjeg direktora OTP banke Sándora Csányija.
Prema trenutnoj Forbesovoj listi, njegovo bogatstvo procjenjuje se na 1,7 milijardi dolara. Prije šest godina iznosilo je 1,1 milijardu, a kada se 2014. prvi put pojavio na listi, imao je „samo“ 24 milijuna eura.
Kako se ističe u njegovom opisu, on je 1990. osnovao malu kompaniju za plinske instalacije u selu Felcsút, rodnom mjestu mađarskog premijera Viktora Orbána. Sedam godina Meszáros je bio „gradonačelnik“ ovog sela, koje ima manje od dvije tisuće stanovnika.
Forbes podsjeća i da je Orbán osnovao nogometnu akademiju Ferenc Puskás, a za njenog predsjednika postavio je upravo Meszárosa.
Mediji navode da su prijatelji još od djetinjstva i da ih je zbližio nogomet. Citira se i njegova izjava da su „Bog, sreća i Viktor Orbán“ odigrali važnu ulogu u njegovoj karijeri.
Forbes Hrvatska je nedavno pisao o širenju njegovog turističkog carstva na Kvarneru.
Širenje poslovnog carstva
Forbes dodaje da je zahvaljujući ugovorima s državom, kompanija Meszáros&Meszáros postala veliki igrač u građevinskom sektoru. Index.hu piše da je ova kompanija 2006. imala prihode od 60 tisuća eura, a 2015. su dostigli 60 milijuna, što je rast koji ni Amazon ni Facebook nisu uspjeli tako brzo ostvariti.
U medijima se mogu naći i tvrdnje da je dobio nebrojeno mnogo tendera, od kojih su mnogi financirani sredstvima EU. Istraživačka NVO Atlatszo navodi da je 2018. dobio tendere vrijedne 826 milijuna eura, od čega je 93 posto sredstava bilo iz europskih fondova. Index.hu navodi podatak za 2016. da je te godine njegova glavna tvrtka dobila 400 milijuna eura poslova na tenderima, a ostali biznisi još 300 milijuna.
Pored građevinskog biznisa, Lorinc Meszáros razvio je i poslovanje u poljoprivredi. U jednom trenutku ušao je i u biznis s medijima, a s Lászlóm Szijjem i u financijski sektor kupivši MKB banku. Vlasnik je i nekoliko hotela te je tako proširio biznis i na turizam, a posluje i u sektoru nekretnina.
Ova politička pozadina iznimno je neugodna za Vučića jer je nije baš slučajno da su Srbi investirali, Kinezi gradili a Mađari nadzirali. Sve je to završilo tragičnom smrću čak 14 nedužnih ljudi. Tko zna što bi neovisna istraga još otkrila.
Foto: Hina