Porsche želi preuzeti kontrolu nad tvrtkom Bugatti Rimac: Hoće li se jeftino dokopati i zemljišta u Svetoj Nedjelji?

Porsche želi preuzeti kontrolu nad tvrtkom Bugatti Rimac: Hoće li se jeftino dokopati i zemljišta u Svetoj Nedjelji?

Razvoj Bugatti Tourbillona i dalje traje, a u Rimac Automobilima misle da bi novi model mogao doseći brzinu od 500 km/h, novi svjetski rekorda. Ali to je ipak budućnost i ne ide sve tako glatko kako manjinski vlasnik Porsche zamišlja. Tourbillon navodno kasni, a iz Porschea su u više navrata kritizirali programere Rimca, ističući da nisu zadovoljni njihovom neorganiziranošću, piše njemački financijski magazin Manager.

Rimčeva Nevera također se ne prodaje kako se očekivalo. Rezultati zajedničkog pothvata nisu ispunili očekivanja financijskog direktora Porschea Lutza Meschkea, prenosi Index. Za 2023. Bugatti Rimac prijavio je gubitak od 17 milijuna eura nakon poreza na prodaju od 336 milijuna eura, navodi se u godišnjem izvješću Porschea, javlja Novi list.

Moguće više scenarija

Ovakav razvoj situacije nije neočekivan, kaže jedan od uključenih. Start-up kultura u Rimcu, koju oblikuje glavni dioničar Mate Rimac susreće se s Porscheovim perfekcionizmom, i tu nastaju problemi koji izazivaju nezadovoljstvo u Porscheu, kažu uključeni, kako prenosi Index.

Rezultat ove situacije je da Porsche AG, koji trenutačno drži 45 posto udjela u Bugatti Rimcu, želi preuzeti većinu – a time i kontrolu, prema informacijama magazina Manager.

Prema čelnicima Porschea, raspravlja se o različitim scenarijima. Još nije odlučeno što će se dalje dogoditi s Bugattijem. Porscheu su trenutačno ipak prioritet tekući razgovori o restrukturiranju u VW-u.

Moguć je i ulazak dodatnog investitora koji bi preuzeo dio dionica od Rimca.

Mate Rimac: Razgovori su u tijeku

Mate Rimac potvrdio je za Manager da su “u tijeku razgovori među vlasnicima o mogućoj transakciji”. Ali osim Porschea ima i drugih zainteresiranih. “Tvrtki ide toliko dobro da bih i sam želio povećati Rimčev udio”, rekao je Rimac.

Bugatti je rasprodan do 2029. godine, a s isporukom modela Bolide i Mistral, zajednički će pothvat ponovno biti isplativ 2025. godine. Gubitke proteklih godina opravdao je prije svega činjenicom da je Bugatti Rimac uložio značajan vlastiti kapital u razvoj novih modela – “uključujući i potpuno novu platformu tourbillon”. Tourbillon će se isporučivati ​​prema planu od 2026.

Tadašnji šef Volkswagena Herbert Diess 2020. Bugatti je svrstao u manje profitabilno opterećenje i odlučio ga prodati. Nakon mnogo natezanja dogovorena je svojevrsna popraćena primopredaja: Rimac Grupa preuzela je Bugatti. Uostalom, Mate Rimac već je imao iskustva s takvim tipom automobila. Porsche, kao manjinski dioničar, trebao je jamčiti da će se pažljivo postupati s brendom.

I drugi veliki dioničari imaju pravo glasa

Uz 45 posto udjela u Bugatti Rimcu, Porsche drži i 21 posto holdinga Rimac grupe. Preračunato, udio u Bugattiju Rimcu je već 56 posto. Ali to ne pomaže u svakodnevnom poslovanju. U slučaju nedoumice odluke se donose u Rimcu, točnije donosi ih Mate Rimac kao predsjednik Uprave.

Odluka o tome hoće li Porsche povećati svoj udio sada ne ovisi samo o tome hoće li se dogovoriti Mate Rimac, šef Porschea Oliver Blume i financijski direktor Lutz Meschke. I ostali veliki dioničari Rimca moraju se složiti. Uključeni su korejski proizvođač automobila Hyundai, investicijska banka Goldman Sachs te investicijske tvrtke SoftBank i Investindustrial.

Od početka ekspanzije Mate Rimca pojavile su se sumnje da bi iza svega mogao stajati Porsche koji bi se na kraju mogao dokopati velikog zemljišta u Svetoj Nedjelji i gotovo 200 milijuna eura koliko je hrvatska država investirali u Matu Rimca. U svakom slučaju, bit će zanimljivo vidjeti kako će završiti ova poslovna “bajka” iz Svege Nedjelje.

Podsjetimo, Gabrijel Deak, predsjednik stranke Fokus, koji je i dalje zamjenik gradonačelnika Grada Svete Nedelje, unatoč nedavnom sukobu, napisao je status na svojem profilu na društvenoj mreži u kojem izvještava javnost da se danas donosi proračun toga grada za 2025. Optužio je pri tome Matu Rimca za povoljan otkup zemljišta za kampus u iznosu od samo 10 milijuna eura iako je procjena vrijednosti tog zemljišta 2021. iznosila 11 milijuna eura.

– Proračun za 2025. rađen je u tajnosti i u njemu se nalazi hrpa nelogičnosti, no jedna stavka je uznemirujuća! To je planirana prodaja gradskog zemljišta na kojem se nalazi Rimčev kampus za iznos od samo 10 milijuna eura. No kako su te parcele opterećene pravom građenja, postavlja se pitanje hoće li biti ijedan zainteresirani kupac osim firme Rimac Technology. Trenutni ugovor o pravu građenja podrazumijeva da, ukoliko investitor ne dovrši kampus, ne pokrene proizvodnju ili odustane od projekta, to zemljište skupa s nekretninom pripadne Gradu. Ako se, pak, investicija dovrši, nakon 69 godina to zemljište vraća se u gradsko vlasništvo. Time bi se Grad odrekao svih prethodnih uvjeta i prava – rekao je Deak.

Ubrzo se javio i prozvani Mate Rimac, koji je rekao kako je šokiran izrečenim.

– Znači, ti bi, Gabrijele, htio da, zato što smo uložili 150 milijuna eura u Kampus i stvorili tisuće radnih mjesta u vašem gradu, da nas se sada odere i na zemljištu jer, eto, već nam je tvornica na njemu, pa da nas se ucijeni? Je*eno dobra poruka za druge investitore. Pretpostavljam onda da ne želiš da grad zaradi na prodaji zemlje (tržišna cijena i javni natječaj), nego ispoštovati ugovor da je dalje u najmu? Koliko vidim, igraš na kartu da ne ispunimo možda neki uvjet (iako smo veliku većinu već ispunili i premašili) pa da nam se otme cijela investicija. Dobar plan, krasan. Sretno s tim. Meni je i jedno i drugo OK. Ma OK mi je i otići iz ovog grada ako tako želite, nema beda. Samo se izjasnite što želite. Poslovni objekt u Hrvatskoj vrijedan 150-200 milijuna je izgrađen s naših 150 milijuna eura! I sad bi da tu svoju investiciju opet otkupim? Da još jednom platim 150 milijuna eura? – rekao je Rimac.

Dodao je kako su oni uputili pismo namjere Gradu Sv. Nedelji da smo zainteresirani otkupiti zemljište.

– Ukoliko je grad zainteresiran, pokrenut će javni natječaj za prodaju zemljišta, na koji se mogu javiti zainteresirane strane. Ukoliko to nije u interesu grada, neće pokrenuti natječaj i sadašnji ugovor koji imamo ostaje na snazi – dodao je Rimac.

Deak je poručio kako “zemljište vrijedi više nego prilikom preuzimanja, a to potvrđuje ugovor o produljenju roka, pri čemu je grad izašao u susret Mati Rimcu”.

– Ako Rimac želi otkupiti prije, to je legitimno, ali o tome trebamo mi u gradu imati otvorenu raspravu – rekao je Deak.

Gradonačelnik Dario Zurovec rekao je da je “Gradu Sveta Nedelja u interesu je naplatiti to zemljište od investitora koji ima velike ambicije na području našega grada”. 

– Planirana je prodaja jer Grad Sveta Nedelja ne može zemljište na kojemu je realizirana visokotehnološka investicija ni na koji način staviti u javnu namjenu niti je normalno i razumno računati na to da bi Grad jednoga dana za više desetljeća mogao koristiti objekt izgrađen na tome zemljištu budući da je njegova namjena usko specijalizirana, a održavanje basnoslovno skupo. Gradu Sveta Nedelja u interesu je naplatiti to zemljište od investitora koji ima velike ambicije na području našega grada, a iznos za koji će zemljište biti prodano odredit će vještak, dok je projekcija u proračunu tek okvirna – rekao je Zurovec.

Dodao je kako je ovo način da “Grad Sveta Nedelja dođe do značajnih dodanih sredstava za razvoj javne infrastrukture i javnih usluga prodajom zemljišta za koje nema planova niti ih narednih nekoliko desetljeća može imati”.

– Tvrtka Bugatti-Rimac poslala je pismo namjere Gradu Sveta Nedelja te kao grad nemamo ništa protiv prodaje zemljišta investitoru sukladno pozitivnim propisima i zakonima Republike Hrvatske jer smo svjesni da mnoge druge jedinice lokalne samouprave za puno manje investicije daruju zemljište, dok smo mi u poziciji za to zemljište dobiti značajna sredstva koja možemo preusmjeriti u projekte u interesu svih građana – dodao je Zurovec. 

Foto: Hina