Prodavač skupog sladoleda na Krku uopće nije zabrinut: Tko želi, platit će

Prodavač skupog sladoleda na Krku uopće nije zabrinut: Tko želi, platit će

Hrvatska je u turističkom plusu, podaci su to E-vizitora za prvih 6 mjeseci ove godine. Dok brojke potvrđuju rast turističkog prometa, Hrvatska se po običaju sama sa sobom prepire: previše turista ili premalo, previsoke cijene, prazni apartmani, nikad lošija sezona. Iako bismo, čini se, sami sebi najradije sabotirali reputaciju, stvarnost ipak ima i svjetliju stranu.

Unatoč poskupljenjima, Hrvatska ostaje privlačna brojnim gostima, pogotovo vjernima poput Nijemaca. Daniela izNjemačke tvrdi da cijene nisu strašne. “Lijepa je zemlja, volimo more, volimo domaće ljude! Prije 10-15 godina bilo je jeftinije, ali ni sada cijene nisu strašno visoke.”

Cijene rastu svugdje, ne samo u Hrvatskoj. Slično razmišlja i gost iz susjedne Slovenije: “Cijene su više nego u Sloveniji, ali ništa ekstremno. Ja se ne bih žalio”, kaže Leo, javlja Net.hr.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Preminuo je Ante Selak, hrvatski jezikoslovac i otac Marije Selak Raspudić

Simboličan primjer inflacije je kuglica sladoleda. U Krku je lani bila 1,5 eura, sada 2 eura. Prodavač kaže – neki se žale, većina ne. Maik, prodavač sladoleda u Krku kaže da se žale pojedinci, ali većina prihvati. “Tko želi sladoled, platit će.” Na Krku, koji ostvaruje trećinu turističkog prometa Kvarnera, rezultati su solidni.

U prvih šest mjeseci Hrvatsku je posjetilo 7,6 milijuna turista koji su ostvarili čak 29 milijuna noćenja. U odnosu na prošlu godinu to je rast od 5 posto kada je riječ o dolascima, dok je broj noćenja porastao za 4 posto. Najveći broj gostiju dolazi i dalje u špici sezone – no ove godine sve češće u posljednji trenutak.

Na otoku Krku sezona zasad ide prema planu. Hoteli bilježe 11 posto više gostiju nego lani, dok kućna radinost i kampovi bilježe nešto manji pad, ali još uvijek unutar očekivanih granica, potvrdila je Majda Šale, direktorica Turističke zajednice otoka Krka.

Prodavač skupog sladoleda na Krku uopće nije zabrinut: Tko želi, platit će, fotografija
Turisti se ne žale previše: Skupo je i u drugim zemljama

Sve izraženiji trend rezervacija u zadnji tren

Ipak, početak srpnja bio je izazovan. Rjeđe pune terase, osjetno manji promet na šetnicama i plažama – svi su primijetili “rupe” u bukingu. Trend rezervacija u zadnji tren postaje sve izraženiji, primjećuje i Josipa Jurešić Ban, vlasnica apartmana u Krku, dodajući da sezona postaje sve izazovnija i nepredvidivija.

Unatoč tome, interes za izlete i aktivnosti ne jenjava. Cijene su ostale na prošlogodišnjoj razini – 38 eura za odrasle, 20 za djecu, dok djeca do tri godine putuju besplatno. Brodovi su puni svaki dan, kaže Antonio Stenta, prodavač izletničkih aranžmana, zadovoljan dosadašnjim odazivom.

U Malinskoj, hotel s 150 soba – od kojih je 50 nedavno renovirano – također je pun. Slobodnih soba trenutno nema, potvrdila je Lidija Jurešić, voditeljica prodaje, dodajući da su rezervacije mahom last minute, ali su najave za kolovoz i rujan vrlo dobre.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Vidi ti Miškovića? Grad Rijeka ih nagradio za naslov prvaka, a oni vratili novac – bilo je taman za burek i jogurt

Rast se ne vidi samo u brojkama dolazaka, već i u potrošnji. Prema podacima Porezne uprave, od početka lipnja do sredine srpnja izdano je 14 milijuna računa više nego u istom razdoblju lani. Ukupna potrošnja porasla je za 800 milijuna eura – s 7,8 na 8,6 milijardi.

U isto vrijeme, raste i konkurencija. Gosti imaju više izbora nego ikada: novi hoteli, uređeni apartmani, obnovljene sobe – očekivanja rastu, ali i standard. Cijene u privatnom smještaju nisu se znatno mijenjale, ističe Sanja Delost, iznajmljivačica iz Lovrana – kod nje se jednokrevetna soba i dalje iznajmljuje za 43 eura, dvokrevetna za 53, a trokrevetna za 55 eura.

Restorani, s druge strane, bilježe prosječno povećanje cijena od 8,5 posto, pokazuju podaci Državnog zavoda za statistiku. No nije riječ o čistom profitu – većina ugostitelja bori se s rastućim ulaznim troškovima. “Najviše su poskupjela vina,” kaže Marin Gračanin, vlasnik restorana u Rijeci. “Boce koje su bile 4-5 eura sada su i po 15 do 19 eura. Ti troškovi nas jednostavno gaze.

Inspekcije češljaju teren

Dok turisti troše, inspekcija pojačava nadzor. Do sada je na obali provedeno oko 4.000 inspekcijskih nadzora, a više od 200 inspektora na terenu fokusirano je na suzbijanje sive zone. “Krećemo još intenzivnije u borbu protiv nelegalnog iznajmljivanja,” najavio je Andrija Mikulić, glavni državni inspektor.

Cijene su, međutim, više od sezonske teme. Upozorenje stiže i s vrha države. “I druge zemlje imaju more i sunce,” podsjetio je premijer Andrej Plenković, istaknuvši da europski gosti danas putuju prvenstveno prema cijenama. “Osim ove, bit će i sljedeća sezona – pa neka svi dobro promisle što im je pametno.”

A što kad turisti odu, a visoke cijene ostanu?

Hrvatska zasad ostaje konkurentna, što potvrđuje i dojam samih turista. “U usporedbi s drugima, Hrvatska i dalje drži prednost – čak i ispred Španjolske,” smatra Maximas Joutakis, turist iz Litve.

Kako se ljeto zahuktava, broj gostiju raste, gužve se povećavaju, a zemlja se približava brojci od milijun turista dnevno. Turizam i dalje nosi značajan dio gospodarstva, ali kako cijene rastu, postavlja se ključno pitanje: što ostaje kad turisti odu, a visoke cijene ostanu?

Na slici: Ilustracija

Foto: Hina