Hrvatska vlada službeno je u četvrtak zatražila od Europske komisije da produži rok za jednu od faza u razvoju robotaksija poduzetnika Mate Rimca, javlja Telegram. Podsjetimo, radi se o projektu koji bi, barem prema najavama, trebao preobraziti javni prijevoz u Zagrebu. Traži se odgoda od godinu dana za jedan segment projekta poznatog kao “Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture”.
Prije dvije godine dogovoreno je s EU da će do prvog kvartala 2024. biti gotova proizvodnja 60 verifikacijskih prototipova robotaksija. Ovo uključuje razvoj platforme za autonomna vozila, baterijske sustave i testiranje prototipova. No, sada vlada predlaže da se taj rok pomakne za godinu dana, na prvi kvartal 2025.
Projekt je dio izmijenjenog Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) i sufinanciran je iz EU fondova. Europska komisija je u svibnju ove godine potvrdila da projekt ima pravo na potporu u iznosu od 179.5 milijuna eura, prenosi Index.
Rimčeva firma: Ova odgoda neće utjecati na krajnji rok za projekt
Kako tvrde iz vlade i iz tvrtke Project 3 Mobility, koja razvija ovaj sustav i čiji je suvlasnik Mate Rimac, glavni razlog za traženu odgodu je dugotrajna procedura odobrenja Europske komisije. Zeleno svjetlo za projekt došlo je tek prije tri mjeseca.
Iz tvrtke poručuju da ova odgoda neće utjecati na krajnji rok za projekt. “Projektni rokovi su izazovni, ali pomicanje jednog od međukoraka neće utjecati na finalni ishod”, kažu iz Project 3 Mobilityja. Krajnji rok za pokretanje komercijalne usluge u Zagrebu ostaje 2025. godine. Podsjetimo da su iz kompanije tvrdili da će prvi taksiji bez vozača na zagrebačkim ulicama biti testirani krajem sljedeće godine.
Šrije dva i pol mjeseca Deutsche Welle je napisao kritički članak o Mati Rimcu kojeg prenosimo u cijelosti.
Mate Rimac je uvjerljivo najveća zvijezda hrvatskog privrednog razvoja, naročito ako se u obzir uzmu najave i očekivanja poslovnih uspjeha koje tek namjerava realizirati. No čekanje na te pothvate je vremenom počelo izazivati stanovitu napetost u javnosti. Skeptici izražavaju sumnju u pogledu njegova projekta inoviranja tzv. robotaksija – autonomnih vozila koja bi bez vozača trebala do kraja 2025. godine započeti s prevoženjem putnika u Zagrebu. Prije nekoliko dana Europska komisija odobrila je Hrvatskoj isplatu javne subvencije, u iznosu od 179,5 milijuna eura, Rimčevoj firmi za taj projekt.
Osim sumnje u pravovremenu provedbu projekta robotaksi, neki mediji doveli su u pitanje i šire poslovanje istog poduzetnika, npr. kad je riječ o proizvodnji Nevere, superbrzog vozila na električni pogon, i ekskluzivnog produkta kompanije Rimac Automobili. Na sve to se nadovezala vijest o tome da Mate Rimac ulazi u nekretninski biznis u Dubaiju, zajedno s brendom Bugatti čiji je inače partner i suvlasnik u okviru firme Bugatti Rimac. „Ljudi ovdje stvarno mogu uživati u svom uspjehu i bogatstvu, to je ono što mi se sviđa kod Dubaija“, kazao je tom prigodom, objašnjavajući da u nekim gradovima Europe „bacaju rajčice na luksuzne automobile”.
Projekt jedinstven u svijetu
No još više na je zanimao projekt robotaksija. Primjerice, po ranije objavljenoj dinamici projekta, dosad je već trebao biti izgrađen tzv. Centar mobilnosti, odnosno terminal dotičnih taksija bez vozača – njima bi zapravo upravljala umjetna inteligencija. Također, bilo bio dobro znati kasni li još nešto ili će svi rokovi ipak biti ostvareni prema planu. Marko Pejković, vodeći menadžer tvrtke Project 3 Mobility, kazao nam je da se tek navedeno odobrenje financijskih sredstava EK-a smatra početkom glavnih projektnih aktivnosti.
On napominje da se projekt sastoji od tri temeljne komponente koje se razvijaju paralelno: autonomno električno vozilo, specijalizirana infrastruktura, te platforma za upravljanje kompletnom uslugom. „Projekt napreduje u sve tri ključne komponente i u svim elementima koji su dogovoreni kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti. Najvažniji i završni segment kompletnog projekta, kao što je i navedeno u rokovima na koje se referirate, je pokretanje komercijalne usluge za korisnike u 2025. godini“, rekao nam je Pejković, dodajući da se radi o pothvatu kakav ne postoji kao takav nigdje u svijetu.
Nova lokacija terminala
Jer, ovdje se cjelokupni pripadajući „ekosustav“ razvija od nule, sa svim neophodnim komponentama i fazama. „Stoga postoji mogućnost pomicanja nekog od brojnih koraka u realizaciji projekta“, doznajemo, „s time da fokus na zadržavanju krajnjeg roka početka pružanja usluge korisnicima ostaje nepromijenjen. Što se tiče Centra mobilnosti kao jednog od elemenata projekta, gradnja mu je inicijalno bila planirana u blizini Jadranskog mosta, no nakon detaljne analize, uvidjeli smo da to nije najpogodnija lokacija. To je i glavni razlog zašto se nismo javili na javni natječaj Grada Zagreb za tu lokaciju.“
Prvi čovjek Project 3 Mobilityja ističe da pritom cijene suradnju s Gradom Zagrebom, i očekuju jednako kvalitetan odnos u nastavku projekta. „Dodatno, u sklopu projekta uskoro kreće i izgradnja tvornice za velikoserijsku proizvodnju autonomnih električnih vozila. Time se Hrvatsku stavlja na mapu razvoja ključnih tehnologija budućnosti koje će donijeti brojne koristi i čine značajan napredak Hrvatske u smjeru zelenih i digitalnih tehnologija“, izjavio je Pejković za DW.
Krajnje impresivno, preostaje još samo ostvarenje ciljeva, čime bi se i zadnjem skeptiku dokazalo da nije riječ o pukoj – znanstvenoj fantastici.
Foto: Hina