Sestra poginulog mornara o bešćutnim moćnicima: Butković mora dati ostavku. A Sopta? Što da vam kažem o njemu?

Sestra poginulog mornara o bešćutnim moćnicima: Butković mora dati ostavku. A Sopta? Što da vam kažem o njemu?

Reporterka Dnevnika Nove TV, Josipa Krajinović, razgovarala je sa sestrom jednog od poginulih pomoraca Denisa Šarića.

“Osjećamo se žalosno, tužno, proživljavamo agoniju ispočetka. Nitko nije snosio odgovornost, svi sjede u svojim foteljama”, kaže Milena Šarić.  Poručila je i da obitelj nakon nesreće nitko iz Uprave Jadrolinije nije nazvao. 

“Nitko! Toliko o njihovoj moralnoj odgovornosti, ljudskosti i empatiji prema obiteljima! Gospodin Sopta, što da vam kažem o njemu, nije se osjećao krivim ni nakon tragedije, on je izjavio da se nada da tragedija neće zasjeniti uspješnu sezonu.. toliko o njegovom suosjećanju, i odgovornosti…”, rekla je sestra Denisa Šarića. 

Javna isprika u ime države koju je uputio ministar Butković, kaže, obitelji ne znači ništa.

“Trebao je odmah odstupiti s dužnosti. Nakon mjesec dana se tek pojavio u medijima i izjavio je da bi postupio drugačije, što se tiče tragedije, da bi izašao na lice mjesta. Ja bi mu samo postavila pitanje – gospodine Butković, dala bi sve da se 11. kolovoza nije dogodio, da je moj brat živ i ostali njegovi kolege. To bi ja promijenila. A vi ste nakon te tragedije trebali dati ostavku, to je vaša dužnost, moralna i ljudska odgovornost.”, poručila je. 

Izrazila je nadu da DORH neće biti naklonjen upravi.

“Da će snositi odgovornost svi koji su prozvani. Jer obitelj stradalih pomoraca zaslužuje znati istinu”, zaključila je Milena Šarić. 

Podsjetimo, David Sopta, kao predsjednik Uprave Jadrolinije, kao i sama kompanija, ali i zapovjednik „Lastova“ po zapovjednoj odgovornosti, odgovorni su za propuste koji su rezultirali tragičnom nesrećom trajekta „Lastovo“ 11. kolovoza prošle godine u trajektnoj luci u Malom Lošinju, zaključak je izvješća o provedenim izvidima pomorskih prekršaja koje je danas objavilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Podsjećamo, u nesreći pri padu iskrcajne rampe trajekta kojim je zapovijedao Goran Đolonga smrtno su stradali Boško Kostović, vođa stroja, kormilar Denis Šarić i kormilar Marko Topić, dok je teško ozlijeđen prvi časnik palube Davor Zagorac.

Protiv kompanije Jadrolinija kao brodovlasnika predlaže se pokretanje prekršajnog postupka jer nisu definirane jasne odgovornosti članova posade i jasne upute vezane uz podizanje, spuštanje i osiguravanje rampe, kao i operativne radnje održavanja sustava rampe, a nije se slijedio ni ISM poslovnik. Protiv predsjednika Uprave predlaže se pokretanje prekršajnog postupka zbog niza propusta za koje je hijerarhijski odgovoran, a to pokriva dionike u ISM sustavu, službu pomorske sigurnosti, opću kadrovsku službu, službu za selekciju, edukaciju i razvoj zaposlenika, službu sigurnosti na radu, službu upravljanja pomorskim kadrovima, nautičko-tehnički inspektorat, službu za razvoj flote, službu operative i podrške linija te odjel vlastitog održavanja brodova.

Na kraju izvješća, koje ima 42 stranice i koje je detaljno analiziralo što je pošlo po zlu tog kobnog nedjeljnog poslijepodneva, predlaže se i pokretanje prekršajnih postupaka protiv Jadrolinije, protiv odgovorne osobe u Jadroliniji, a to je predsjednik Uprave, i protiv zapovjednika „Lastova“, a sve zbog kršenja Pomorskog zakona, dok se ne nalaze elementi prekršajne odgovornosti kod preostalih članova posade broda.

U zaključcima izvješća, koje potpisuju Zlatko Košta, Vladimir Malnar i Emil Marinov, navodi se da sustav upravljanja sigurnošću kompanije Jadrolinija nije u cijelosti uspostavljen, održavan i provođen te da je zapovjednik broda „Lastovo“ prekršio odredbe iz ISM poslovnika (Međunarodni kodeks upravljanja sigurnošću, propis koji regulira sigurnost brodova i sprječavanje onečišćenja mora), zbog čega se predlaže prekršajni postupak protiv odgovorne osobe u kompaniji i odgovorne osobe na brodu.

Pod njegovim izravnim rukovodstvom su i ovlaštene osobe SUS-a (sustava sigurnosti) i inspektori pomorske sigurnosti. Protiv zapovjednika broda prekršajni se postupak predlaže zbog poduzimanja radnji koje nisu definirane ISM poslovnikom i propusta u zapovijedanju, javljas Jutarnji list.

Izvješće sadrži niz priloga, a odmah na početku navedeno je osam ključnih radnji koje je Uprava sigurnosti plovidbe poduzela tijekom izvida. Prvo su obavili inspekcijski pregled broda i donijeli rješenje o zabrani daljnje plovidbe, saslušavali su zapovjednika broda, članove posade te predstavnika uprave Jadrolinije. Obavili su i simulaciju podizanja i spuštanja pramčane rampe i niz drugih radnji vezanih uz tu nesreću, dodatni inspekcijski pregled „Lastova“ i provjerili sustav upoznavanja posade s brodom. Provjerili su sustav održavanja broda, uključujući i sustav održavanja pramčane rampe, evidenciju tehničkog nadzora Hrvatskog registra brodova vezano za tehnički pregled „Lastova“, te provjerili inspekcijske nadzore „Lastova“ do trenutka nesreće.

Sve što su napravili potkrijepili su sa 73 priloga, fotografijama ključnim za objašnjenje kako funkcionira pramčana rampa na trajektu, kao i što je pošlo po zlu te pogibijom trojice članova posade.

Izvješće u svom dijelu sadrži i dramatične opise minuta koje su prethodile padu rampe, a o čemu smo već pisali kad je u javnost „procurio“ nacrt izvješća, koje je od danas i javno.

Ovaj tragičan događaj postavio je ozbiljna pitanja o sigurnosnim protokolima u pomorskom prometu i unutarnjoj organizaciji brodskih procedura. Pomorska zajednica s nevjericom i tugom prati razvoj istrage, dok obitelji stradalih čekaju odgovore na pitanje – kako je do ovakve tragedije uopće moglo doći? U konačnici, DORH-ova istraga utvrdit će postoje li elementi kaznene odgovornosti za ovu nesreću, a nalazi će poslužiti kao temelj za moguće izmjene sigurnosnih regulativa u pomorskom prometu kako bi se spriječile buduće tragedije.

Stigla je prva reakcija Jadrolinije nakon što je objavljeno izvješće Ministarstva:

Do ovog trenutka nismo bili upoznati s tekstom Izvješća Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te ćemo se o njemu podrobnije očitovati u kratkom roku. Primjećujemo da se u zaključcima Izvješća predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv kompanije, Predsjednika Uprave i zapovjednika broda. To znači da će se o bilo čijoj prekršajnoj odgovornosti moći govoriti tek kad se taj prekršajni postupak pravomoćno okonča. Ali čak i postojanje eventualnog prekršaja ne znači automatski krivnju za tragediju. Kaznenu odgovornost utvrđuje DORH čija je istraga još u tijeku. Evidentno su da svim redovnim dosadašnjim inspekcijskim pregledima ISM sustava potvrđena implementiranost i funkcionalnost sustava upravljanja sigurnošću. Sve navedene neusklađenosti sustava utvrđene izvanrednim pregledom na zahtjev Ministarstva ne mogu biti direktan uzrok tragedije.

Također, mjerodavno je i mišljenje Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, čiji sadržaj i prijedlog korektivnih mjera uskoro očekujemo.

“Osobno kao Predsjednik Uprave ne osjećam krivnju za nesreću, a dao bih sve da se 11. kolovoza nikad nije dogodio. Moj mandat je na raspolaganju od prvog dana. Procedura razrješenja i imenovanja Uprave Jadrolinije, koja u skladu sa Statutom skupno zastupa Društvo i donosi sve odluke zajednički, jasno je definirana. Do sada smo iz pijeteta prema poginulim pomorcima i njihovim obiteljima vrlo kratko komentirali raznorazne netočne i iskonstruirane tvrdnje, naročito od strane sindikalnih predstavnika. Međutim, sada, kada je Izvješće Ministarstva javno objavljeno, i kada je evidentno su brod i rampa bili tehnički ispravni, morat ćemo pravnim putem odgovoriti na sve iznesene zaključke. Još jednom napominjem da su u dva navrata, i to mjesec dana prije nesreće (Lučka kapetanija u redovitom pregledu), kao i neposredno nakon nesreće (HRB zajedno s Ministarstvom mora i Lučkom kapetanijom u izvanrednom pregledu) nadležna inspekcijska tijela utvrdila kako „tijekom pregleda broda nisu uočeni nedostaci u svezi sustava upravljanja sigurnošću“. Takva utvrđenja samog Ministarstva u izravnoj su suprotnosti s onim što se sada navodi u Izvještaju istog tog Ministarstva”, poručuje predsjednik Uprave David Sopta.

Ova zavrzlama oko Jadrolinije ima i važnu političku pozadinu. Poznato je da Oleg Butković i Andrej Plenković nisu u idealnim odnosima i da je predsjednik Uprave Jadrolinij David Sopta Plenkovićev čovjek. U političkim krugovima su kružile neformalne priče da je Oleg Butković jedan od glavnih kandidata za smjenu u nekoj budućoj rekonstrukciji Vlade. Ovo izvješće se smatra i kao Butkovićeva osveta Plenkoviću jer se u izvješću izričito tvrdi da je kriv Plenkovićev čovjek David Sopta.