Pomalo ispod radara, u srpnju su prošle informacije o tome da je prvi put u povijesti javnih natječaja u Hrvatskoj najpovoljnije ponude dala jedna indijska kompanija. Riječ je o željeznici, ali i cestogradnji.
Najveći željeznički projekt
Za radove na rekonstrukciji postojećeg i izgradnji drugog kolosijeka željezničke pruge Dugo Selo – Novska pristigle su četiri ponude, a cjenovno najpovoljnija je ponuda indijske tvrtke Afcons Infrastructure Limited.
Procijenjena vrijednost radova na 83 kilometara dugoj dionici jest 620 milijuna eura, a radovi se sufinanciraju iz EU fondova. To je najveći željeznički projekt u povijesti RH.
Zajednica ponuditelja predvođena indijskom kompanijom Ashoka Buildcon Limited, uz koju su i Serneke International Group AB, te Konkan Railway Corporation Limited nudi cijenu od 779,8 milijuna eura bez PDV-a, prenosi Poslovni dnevnik.
Ponuda indijske tvrtke Afcons Infrastructure Limited iznosi 677 milijuna eura, a turskog Dogusa 989,8 milijuna eura. Također, turski Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. nudi cijenu od 873,1 milijun eura.
Pristigle ponude, navode iz HŽ Infrastrukture, bit će evaluirane u zakonski određenom roku, a nakon odabira ekonomski najpovoljnije ponude slijedi potpisivanje ugovora s izvođačem radova. Predviđeno trajanje radova je pet godina i deset mjeseci od uvođenja izvođača u posao.
Uz kompletnu rekonstrukciju postojećeg i izgradnju drugog kolosijeka međunarodne željezničke pruge, radovi obuhvaćaju rekonstrukciju kolodvora i stajališta, denivelaciju ili ukidanje većine željezničko-cestovnih prijelaza, ugradnju novih uređaja i drugih elemenata prometno-upravljačkoga i signalno-sigurnosnoga željezničkog infrastrukturnog podsustava te rekonstrukciju i izgradnju novih elemenata i uređaja elektroenergetskoga željezničkog infrastrukturnog podsustava. Po završetku radova brzina će na dionici Dugo Selo – Novska iznositi do 160 kilometara na sat.
Indijske kompanije nedavno su poslale najpovoljnije ponude i za veliki cestovni projekt. Indijska tvrtka Afcons Infrastructure Limited dala je najnižu ponudu za prvu dionicu autoceste do Dubrovnika, od Rudina do Slanog, od 240,6 milijuna eura (bez PDV-a) kao i za drugu dionicu, od Slanog do Mravinjca, tešku 214,5 milijuna eura.
Afcons Infrastructure, dio renomirane Shapoorji Pallonji grupe, jedna je od vodećih indijskih tvrtki za infrastrukturu, inženjering i građevinarstvo. Poznata po svojoj stručnosti u izvršavanju složenih EPC (inženjering, nabava i građevinarstvo) projekata, Afcons igra vitalnu ulogu u razvoju kritične infrastrukture u svim sektorima.
Raznolik portfelj tvrtke obuhvaća pomorske i industrijske objekte, projekte površinskog prometa poput cesta i autocesta, urbanu infrastrukturu, uključujući metroe i nadvožnjake, kao i hidroenergetsku, tunelsku te naftnu i plinsku infrastrukturu. S jakim globalnim prisustvom, Afcons je uspješno isporučio velike projekte u Aziji, Africi i na Bliskom istoku. Afcons Infrastructure zapošljava oko 3800 radnika pa osiguranje radne snage ne bi trebao biti problem.
Zanimljivo je da te informacije stižu samo mjesec dana nakon posjeta indijskog premijera Modija Hrvatskoj i Plenkovićeve izjave o želji da Hrvatska postane vrata Indije prema Europi. Indija je Hrvatskoj važan azijski trgovinska partner, naglasio je tada premijer Plenković, dodavši da je prošlogodišnja razmjena iznosila 242 milijuna dolara, dok u prva tri mjeseca 2025. bilježimo porast robne razmjene za deset posto. Istodobno raste i broj indijskih turista koji posjećuju Hrvatsku.
“Želimo osnažiti suradnju i u sektorima ICT-a, farmaceutske industrije te pomorskom prometu”, rekao je Plenković te dodao da je indijskom kolegi predstavio potencijale Hrvatske kao mediteranskih vrata Srednje Europe.
Razgovori su uključivali i potvrdu i ubrzanje implementacije IMEC koridora, s posebnim fokusom na uključenje hrvatskih luka Rijeka i Ploče kao ključnih logističkih točaka za pristup središnjoj i istočnoj Europi. Također, važna tema bila je energetska suradnja, uključujući mogućnosti suradnje oko LNG terminala na Krku, kao i jačanje obrambene suradnje.
Pristup EU tržištu
Geostrateški položaj Rijeke takav je da jednako može opskrbljivati zemlje Zapadne Europe, kao i zemlje članice Inicijative tri mora koje povezuju energetske terminale na relaciji Hrvatska-Poljska-Baltičke zemlje. Sudjelovanjem u ITI-ju kroz hrvatsko čvorište Indija može osigurati kontinuiran pristup europskim tržištima i energentima, dodatno učvršćujući svoju ulogu strateškog partnera za energetske potrebe cijele Europe.
Hrvatska bi, u sklopu tog koridora, mogla ostvariti povećanje prometa u lukama od 20 do 30 posto u sljedećih pet godina što, prema analizama industrijskih stručnjaka, može rezultirati dodatnih nekoliko milijuna TEU kontejnera godišnje.
Foto: Hina