PROPAO HRVATSKI SAN: Tužan tekst o propasti nekad uspješne i moćne informatičke tvrtke. Sve rasprodaju, sve se gasi

PROPAO HRVATSKI SAN: Tužan tekst o propasti nekad uspješne i moćne informatičke tvrtke. Sve rasprodaju, sve se gasi

Nakon što je prije dva mjeseca objavljeno kako je softverska tvrtka Undabot donijela odluku o gašenju, sada rasprodaju svoju imovinu. Prema podacima Fine, Undabot je krajem 2023. godine imao 4,84 milijuna eura prihoda, 875.319 eura dobiti i 59 zaposlenih s prosječnom plaćom od 1945 eura neto. Međutim, njihov najveći klijent CLIQ naglo je donio odluku o prekidu suradnje pa su vlasnici Undabota odlučili zatvoriti tvrtku.  Na Facebooku je sada jedan korisnik objavio kako Undabot rasprodaje svoju imovinu, a na rasprodaji su namještaj, radni stolovi i stolice, laptopi, mobilni uređaji i tableti, monitori itd. 

– Bio sam na sastanku u susjedstvu Eurotowera i ne da mi vrag mira. Vidjeh na Redditu oglas da se rasprodaje oprema i namještaj i iako mi zapravo treba stolica, nisam otišao samo zbog toga, otišao sam zbog glupe ljudske želje da svjedočimo nečem drugačijem. Umiranju jedne IT firme. Ne želim sada u rasprave zašto i kako su umrli. Tko je kriv. Uprava, kriza, AI ili samo slučaj i nesreća. Rezultat je isti. Jedan san, puno truda, mnoštvo ljudi, brojni projekti, bezbrojni čovjek/sati… sve je to postalo prošlost, javlja Večernji list.  

U jednoj sobi posljednji djelatnici valjda završavaju posljednje taskove. Ili šalju CV na bezbrojne adrese. U drugoj hrpica opreme na prodaju. Desetak laptopa, nešto namještaja, veliki Lego bager, lubanja Predatora… Stolica nema, jučer ih odnijela ekipa iz neke banke. Hm… možda da si uzmem nekakav woke poster za uspomenu? Bolje ne, samo ću morati ženi objašnjavati koji samo to k donio.

Ispred mene cura odmah skače na neke ormare po niskoj cijeni. Drugi dečko komentira kako su laptopi preskupi. Ja samo tiho gledam i obuzela me neka tuga pa sam brzo izašao. U hodniku se skupila hrpica ljudi. Ali nije kao na pijaci, nema guranja i buke. IT ekipa je pristojna i samo propituje dečka na vratima zašto moraju čekati. On se brani, već ima unutra previše ljudi. Neki se okreću i odlaze, drugi ostaju ili u nadi da će ipak nešto upecati, možda neku Jabru ili stalak za laptop, a neki da podijele feeling i možda nešto postaju na TikToku ili Redditu.

I zapravo, ne razlikuje se ovo ništa od smrti drugih firmi, samo je možda sve umjerenije, blaže, nema štrajke zaposlenika za neisplaćene plaće, nema psovanja uprave i vlasnika koji su sve pokrali, nema cirkusa i uzbuđenja… samo neki blagi jad. Otišao sam u obližnju pekaru i kupio burek da pojedem nešto za karmine preminuloga. Baš tužno umiru IT firme – objavio je korisnik Facebooka u grupi Developers Hrvatska Relaxed. 

Podsjetimo, dvanaest godina od osnivanja u Zagrebu, hrvatska IT tvrtka Undabot zatvara svoje poslovanje, a Hrvoje Kapetanović, direktor Undabota, potvrdio je prije dva mjeseca tu vijest za Lider. Dodao je da se trenutno bave izvršavanjem ključnih obveza prema ljudima i klijentima, a do takve je odluke, naime, došlo zbog ‘naglog i neplaniranog smanjenja poslovanja‘.

Kako je izvijestila Netokracija, u nepovoljan ih je položaj doveo gubitak najvećeg klijenta, a u prilog tomu nije išla niti trenutna situacija na IT tržištu koje već neko vrijeme stagnira. Zbog toga, naime, Undabot ne može nastaviti s poslovanjem.

Međutim, samo dvije godine ranije Undabot je na druženju s novinarima predstavio planove za rast prihoda i izvoza, širenje poslovanja, čak i otvaranje novog ureda u Osijeku te u jednoj od država zapadne Europe u kojima posluju. Planovi rasta prihoda su se ostvarili. S nešto više od 3 milijuna eura u 2022. tvrtka je u 2023. godini uprihodila 4,8 milijuna eura, što je čak više nego 4,5 milijuna eura koliko su predviđali. No, širenje poslovanja nažalost nisu dočekali.

Tog su dana također prezentirali mobilnu, web i TV platformu za streaming audio-vizualnog sadržaja i video igara cliq.de koju su izradili za njemačku tvrtku CLIQ Digital, klijenta koji im je otkazao suradnju i zbog kojega su sada primorani staviti ključ u bravu. Njemačko je gospodarstvo posljednjih godina na rubu recesije, a ova je vijest naznaka da usporavanje gospodarskog rasta u Njemačkoj već utječe na domaće tvrtke.

Manjak fleksibilnosti

No za poslovanje jedne tvrtke uvijek je rizično ovisiti o jednome ili nekoliko klijenata, kaže financijski konzultant Mario Kurtović, posebno uzmu li se u obzir stagnacija IT industrije u svijetu i svi izazovi posljednjih nekoliko godina.

– Do gubitka klijenata može doći iz više razloga, od čega su najčešći promjene strategije kod klijenata, konkurencija providera istih usluga, financijski problemi klijenta, neredovita plaćanja… IT kompanije obično imaju dominantno fiksnu troškovnu strukturu, što znači da im je značajno smanjena fleksibilnost u ovakvim situacijama. Gubitak najvećih klijenata teško se može amortizirati u kratkom roku pronalaskom novih velikih klijenata, jer proces ugovaranja novih poslova traje neko vrijeme, a i ishod je uvijek upitan. U pravilu, što je kompanija veća, to je rizik izloženosti jednom ili nekoliko kupaca veći, jer veće kompanije generalno imaju viši udio fiksnih troškova a time i manji manevarski prostor i tromiji su u reakcijama na ovakve poremećaje. Stagnacija u industriji samo povećava pritisak na cijene i opstanak suradnje – kaže Kurtović.

Proizvod ili usluga?

Većina je hrvatskih IT tvrtki male ili srednje veličine, zbog čega teško postižu diverzifikaciju, dodaje Kurtović.

– U konkretnom slučaju očito se radilo o slabijoj diverzifikaciji kupaca, što je uvijek najveći problem, jer jedan veliki kupac znači samo jedan cash flow stream. Problem je tim veći što ugovori u IT industriji nisu tako čvrsti kao u nekim drugim branšama. Dobra diverzifikacija kupaca najvažnija je od svih diverzifikacija. Kad poduzeće dosegne određenu veličinu, onda se može razmišljati i o ostalim oblicima diverzifikacije – ulasku u nove segmente industrije, bilo novim proizvodima ili uslugama, ili na nova geografska tržišta. Međutim, takvi oblici diverzifikacije nisu bez rizika – objašnjava Kurtović.

IT tvrtke koje nude usluge, odnosno agencije, posljednjih nekoliko godina u Hrvatskoj suočavaju se s manjom potražnjom za njihovim uslugama – klijenata i projekata bilo je vidno manje, što se odrazilo na poslovne prihode tih tvrtki, a rezultiralo je otkazima, usporavanjem rasta plaća, ali i zatvaranjem tvrtki. Jedno od rješenja koje se u javnom prostoru zagovara jest fokus na razvoj vlastitih softverskih proizvoda, ali to, pak, podrazumijeva kompletnu promjenu poslovnog modela. Je li bolje imati proizvod ili nuditi uslugu pitanje je o kojemu svaki poduzetnik odlučuje za sebe.

Kurtović ističe da je potrebno ‘jako dobro odvagnuti što znači imati vlastiti proizvod na tržištu, a što znači biti eksterni provider određenih usluga za koje nije potrebno značajno ulaganje u razvoj‘.

Napominje i da su mnogi svjesni takvih rizika, ali diverzifikacija u industriji s visokim udjelom fiksnih troškova poput IT-ja zahtijeva vrijeme i novac.

– Dobivanje novog velikog kupca obično zahtijeva značajno povećanje kapaciteta i fiksnih troškova pa je potrebno oprezno upravljati kako se ne bi opteretio cash flow. No, u vremenima rasta potražnje, sve većih narudžbi od strane jednog klijenta i sve većeg utjecaja kompanije u klijentovom poslovanju, lako se uljuljati u percepciju sigurnosti takvih poslova. I dok je kompanija mala, određena koncentracija kupaca je očekivana. Međutim, rastom kompanije mora rasti i baza kupaca. Ipak, u praksi je nažalost u jednom dijelu kompanija prisutan stav ‘neće se ništa loše dogoditi‘, no ovakvi slučajevi su nam ipak podsjetnik kako je sve moguće – zaključuje Kurtović.

Foto: Facebook