Koje će teme obilježiti predizbornu kampanju? Što će biti glavne poruke u političkoj komunikaciji i oglašavanju? Kako motivirati građane na veću izlaznost na birališta?
O tome su “U mreži Prvog” jutros govorili komunikacijski stručnjaci Nikolina Borčić, Jerko Trogrlić te Maro Alavanja.
Maro Alavanja ističe kako je HDZ bez sumnje preuzeo inicijativu.
– Ne samo da su izašli s datumom izbora, nego su izašli i s ljudima koji će nositi te liste, ljudima koji će raditi izborni program, koji će biti šefovi financija itd. Vrlo spremno i planirano je to izgledalo prema van, rekao je Alavanja.
– Mislim da je možda malo i neozbiljno bilo ne očekivati da će izbor ići otprilike u vrijeme kad i prve plaće s povišicama i da je to jedan od najpozitivnijih valova koji će nam se dogoditi prije ljeta, ističe Nikolina Borčić.
– Kada se naslonite na pozitivan val u onom prvom dijelu, onda možete pokupiti i potencijalno vrlo konkretne pozitivne emocije ljudi. Rat sloganima je nešto što je oduvijek obilježavalo politiku. Uspješan govornik je uspješan onoliko koliko može fokusirati svoju perspektivu. I tu imamo primjer tzv. velike koalicije koja će sada ili gubiti vrijeme objašnjavajući zašto su tako kasno se udružili, povezuje li ih išta ili ništa, ili će pokušati ostvariti neki jedinstven glas i onda jednakim narativima ići u borbu za potencijalne birače, govori Borčić.
Trogrlić kaže kako je najveći izazov za lijevu koaliciju koja je nastala bio stvoriti blok koji bi uvjerljivo bio barem drugi u Hrvatskoj, kako bi onda predstavljao relevantan antipod HDZ-u i opciju koja ima šansu srušiti HDZ.

– Peđa Grbin je u taj blok kupio apsolutno sve što je u taj blok željelo ući, od Centra pa lijevo. Nažalost, onaj primarni partner Možemo! kojeg su od početka sanjali kao partnera se jasno u više navrata izjasnio da ne želi biti dio takve koalicije, odnosno prihvaća biti dio te koalicije u izbornim jedinicama u koje samostalno nema šanse prijeći izborni prag i SDP-u nije ostalo ništa drugo nego kupiti sve ostale, pojašnjava Trogrlić.
HDZ je kao netko koji je dirigirao trenutak kada će ići u izbore, ušao u ovo spremno. Za razliku od njih, opozicija izgleda nespremno, iako mislim da sam i ja, a i ostali analitičari, barem desetak puta rekli da vrijeme kada će se izbori dogoditi najvjerojatnije će biti između Uskrsa i Europarlamentarnih izbora, što se na koncu i događa. Tako da ne znam koga su mogli iznenaditi ovi izbori. Osnovni izazov za opoziciju je pokazati da nismo jedinstveni, da je Peđa Grbin naš lider i da mi možemo funkcionirati, ističe Trogrlić.
Pričali smo baš nedavno o tome kako bi izgledao sastanak između Katarine Peović i Davora Nađija, koji dogovaraju nekakav izborni program. Meni je to nezamislivo. Oni su dijametralno suprotnih stavova, od ekonomije do obrazovanja, od vouchera do poreza. I to će biti jako zanimljivo pratiti kako će to funkcionirati, ne samo na temelju nekih osobnih relacija, nego i na temelju birača. Okupili su se na nekakvoj antikorupcijskoj platformi, cilj je skidanje HDZ-a. Što ćemo sa Socijaldemokratima kojih nema ovoj priči? Opet ipak imamo neke ratne sjekire koje nisu zakopane. Znači, logika je tu vrlo čudna, smatra.
– S druge strane, Most, koji je predvodnik neke antikorupcije. Ako mičemo ideologiju sa strane, zašto nismo s njima, recimo, maknuli? Zašto nema problem sa “serijskim preletačem” Radimirom Čačićem, koji je do nedavno imao projektnu suradnju s HDZ-om? Taj cijeli narativ je pun rupa i dosta “fake”, tako da će biti vrlo zanimljivo vidjeti u sljedećim danima kako će se ta velika koalicija biti kohezivna, rekao je Maro Alavanja.
Borčić smatra neozbiljnim “tako kasno promoviranje velike zajednice bez da odmah idete sa strateškim rješenjem kako će ta zajednica funkcionirati”.
– Hoće li oni uspjeti iskoristiti ovo uistinu malo vremena za posložiti se i za postaviti prioritete, vidjet ćemo. Nekako mi se čini da je mnogima od njih ta velika koalicija primarno platforma za lokalne izbore 2025. i da će dobiti određenu vidljivost kroz tu veliku koaliciju. A gospodinu Grbinu je ovo prilika da bude češće u medijima i da češće bude na naslovnici jer rade nešto novo i drugačije. Tako da u konačnici, dobit će neku vidljivost, publika je danas prilično površna pa i površna vidljivost nekoga može potaknuti na glas ili na izlazak na izbore. Oni će dobiti svakako nešto iz te zajednice. Svatko će dobiti nešto, rekla je Borčić.
Zanimljivo je da se na HRT-u pojavljuju takozvani neovisni analitičari koji zapravo na ovaj ili onaj način rade za HDZ. Ako je ova današnja emisija uvod, onda već sada možemo reći da javna televizija neće biti objektivna i neutralna. Jerko Trogrlić je poznat po tome što koristi svaku prigodu da oporbu “sasječe” i prikaže smušenom i nesposobnom. naravno, to radi onako uvijeno “”nepristrano i analitički”.
Večeras u Otvorenom nastupa udarna HDZ-ova kombinacija. Emisiju vodi Damir Smrtić, a političke prilike analizira Pero Maldini. Bit će “neovisno i objektivno”.
“Kakvi su izgledi nove lijeve koalicije na izborima? Koje su još predizborne koalicije moguće? Može li HDZ samostalno osvojiti dovoljan broj mandata? Kako će proći samostalni strijelci ljevice i desnice? Hoće li izlaznost birača imati presudnu ulogu?
Gosti u emisiji urednika i voditelja Damira Smrtića:
Aleksandar Musić, komunikacijski i politički konzultant
Maro Alavanja, komunikacijski i politički savjetnik
prof. dr. sc. Pero Maldini, politolog, Sveučilište u Dubrovniku”, stoji u najavi.