Zastupnik Litre: Pa tko štiti tog Debeljaka. Kako je njegova obitelj mogla staviti hipoteku na vojni brod

Zastupnik Litre: Pa tko štiti tog Debeljaka. Kako je njegova obitelj mogla staviti hipoteku na vojni brod

Saborski zastupnik suverenista Marko Milanović Litre poslao je priopćenje u kojemu komentira trenutnu situaciju u brodogradilištu Brodosplit, s posebnim naglaskom na nedavni sastanak između ministra obrane g. Anušića i vlasnika Brodosplita, g. Debeljaka. Smatram da je ova tema od iznimne važnosti ne samo za gospodarski sektor, već i za nacionalnu sigurnost Hrvatske. Njegovo priopćenje prenosimo u cijelosti.

“Povodom jučerašnjeg sastanka između novog ministra obrane, g. Anušića i vlasnika Brodosplita g. Debeljaka, javnost zaslužuje jasnoću i transparentnost oko budućnosti ovog brodogradilišta, koje se ne tiče samo gospodarstva, već i nacionalne sigurnosti Hrvatske.

Brodosplit, nekad stup hrvatske industrije, danas se suočava s teškim pitanjima nelikvidnosti i stečaja. Unatoč državnoj potpori od 6,6 milijardi kuna i obećanjima DIV Grupe o ulaganju 4,4 milijarde kuna, brodogradilište ostaje u neizvjesnosti. Kako je došlo do ovog stanja? Gdje je nestao obećani kapital?

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Karolina Vidović Krišto: Plenković ubija hrvatsko svinjogojstvo. Zašto Nijemci, Talijani i Poljaci rade nešto sasvim drugo

Problem se produbljuje Debeljakovim potezom razbijanja Brodosplita na 47 d.o.o.-a, što baca sumnju na transparentnost i efikasnost upravljanja. Stečajne prijetnje i likvidacije unutar grupe govore o ozbiljnoj unutarnjoj krizi. U 2022. godini, FINA je inicirala postupak za pokretanje stečaja protiv 11 poduzeća unutar Brodosplit grupe zbog blokade njihovih računa koja je trajala više od 120 dana. Do srpnja iste godine prijetnja stečajem se proširila na oko 30 tvrtki iz grupe Brodosplit, pri čemu su neke od njih na kraju bile i likvidirane.

Postavlja se ozbiljno pitanje o zaštitnicima g. Debeljaka, čije upravljanje dovodi do neospornog propadanja Brodosplita, nekoć vodećeg imena u hrvatskoj brodogradnji. Dok brodogradilište Viktor Lenac posluje uspješno i bez većih problema, a 3. Maj se bori s izazovima na konkurentnim tržištima, situacija s Uljanikom, koji je propao zbog financijskih malverzacija prethodnih uprava uz prešutno odobravanje državnih struktura, naglašava problem. Postaje evidentno da se umjesto poticanja gospodarskog razvoja i zapošljavanja radnika te kooperanata, velika brodogradnja sustavno uništava.

S obzirom na to da je Brodosplit koristio COVID potpore za očuvanje radnih mjesta, a ipak je došlo do stečaja i likvidacije nekoliko tvrtki, postavlja se pitanje odgovornosti i efikasnosti korištenja državnih sredstava. Ovo je posebno značajno u kontekstu nacionalne sigurnosti, budući da Brodosplit sudjeluje u izgradnji vojnih brodova.

Marko Milanović Litre

Sastanak između ministra Anušića i g. Debeljaka stavlja fokus na ključna pitanja:

Hipoteka na vojne brodove: Nedavno je otkriveno da su članovi obitelji vlasnika Brodosplita, gospodina Debeljaka, upisali hipotekarno pravo na vojni brod OOB-31 “Omiš”. Ovo je nečuveno i postavlja ozbiljna pitanja o etici i zakonitosti takvih postupaka, ali i nacionalne sigurnosti. Kako možemo biti sigurni da se slična situacija neće ponoviti s novih četiri obalno ophodnih brodova (OOB)? Također, postavlja se pitanje o porijeklu imovine članova obitelji koji posuđuju novac Brodosplitu.

Predradnje za novih četiri OOB-a: U svjetlu problema koji su se pojavili tijekom izgradnje prvog OOB-a, moramo se zapitati jesu li poduzete sve potrebne predradnje kako bi se osiguralo da se isti problemi ne ponove s novih četiri OOB-a. Podsjećam da je bivši ministar obrane Banožić bio u javnom sukobu s gospodinom Debeljakom zbog kašnjenja isporuke OOB-ova, s obzirom na to da je prvotnim ugovorom bila predviđena isporuka svih pet brodova između 2014. i 2018. godine, a isporučen je samo jedan.

Jamstva za isporuku i cijenu: Kako gospodin Debeljak jamči Ministarstvu obrane RH i ministru Anušiću da će novih četiri OOB-a biti isporučena na vrijeme i da ugovorena cijena neće narasti kao što je to bio slučaj s prvim OOB-om?

Dugovi Brodosplita: S obzirom na to da Brodosplit grca u dugovima, postavlja se pitanje je li izgradnja novih četiri OOB-a dovoljan projekt za spas brodogradilišta.

Transparentnost Narudžbi: Na kraju, zašto nije moguć uvid u Knjigu narudžbi Brodosplita. Ranije je bilo moguće vidjeti narudžbe na web stranici Hrvatske brodogradnje-Jadranbrod, no primijećeno je da su velika većina naručitelja bili s Marshallovih otoka, što dodatno potiče sumnje.

Očekujemo hitne odgovore na ova pitanja kako bismo osigurali transparentnost i odgovornost u upravljanju jednim od ključnih sektora hrvatskog gospodarstva. Brodogradnja je ne samo industrijski, već i nacionalni ponos, i kao takva zaslužuje jasnoću i poštovanje zakona i etičkih standarda”, ističe suverenist Marko Milanović Litre.