Sve veći broj prometnih nesreća u kojima sudjeluju vozači električnih romobila ukazuje na ozbiljan nedostatak sustavne edukacije i kontrole, upozorava dekan Prometnog fakulteta u Zagrebu, prof. dr. sc. Marko Šoštarić.
Govoreći u Dnevniku HTV-a dekan Marko Šoštarić je naglasio kako djeca već u petom ili šestom razredu osnovne škole često samostalno sudjeluju u prometu – biciklom ili romobilom – bez ikakve prethodne obuke.
– U Hrvatskoj je nužno unaprijediti edukaciju o prometnoj sigurnosti u osnovnim školama, ali i uvesti obavezu polaganja ispita za vožnju romobila i bicikla. Ako to ne može biti zakonska obveza, neka barem postane ustaljena praksa, poručio je.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: VIDEO: Mason Nikica Gabrić: Imamo obvezu da si pomažemo. A sad ću vam otkriti koliko nas ima u Hrvatskoj
Podsjetio je kako je zakon koji regulira promet električnih romobila donesen prije tri godine te da je u osnovi usklađen s praksom većine europskih zemalja. No, u nekima od njih, poput Irske – gdje su sigurnost i prometna kultura visoko razvijeni – uvedena je zakonska obaveza polaganja ispita za vožnju romobila i bicikla. Smatra kako je to dobar primjer na koji bismo se trebali ugledati.
Dodaje i kako njegov fakultet već dulje vrijeme, u suradnji s partnerima iz sektora prometa i obrazovanja, radi na unaprjeđenju prometne edukacije u osnovnim i srednjim školama.
Brzi romobili su zabranjeni, ali se prepravljaju
Što se tiče bržih i jačih modela romobila koji na cestama nerijetko voze i 50 do 60 kilometara na sat, Šoštarić naglašava da su oni zabranjeni zakonom, iako se to često ignorira.
– Nakon kupnje, brzinska ograničenja i softverske blokade često se uklanjaju, čime se romobili pretvaraju u opasna vozila. To je nezakonito i policija to treba strože kažnjavati. To je kao da automobil nadogradite s duplo jačim motorom bez homologacije, upozorio je.
Ne zabranjivati, nego integrirati
Na pitanje treba li zabraniti romobile, kao što to čine neki europski gradovi, Šoštarić ističe da je riječ uglavnom o zabranama javnih romobila za iznajmljivanje, koji su često stvarali nered u prometu i prostoru, osobito u turističkim središtima.
– Osobno nisam za zabrane. Romobil može biti korisno pomoćno prijevozno sredstvo, osobito kao dopuna javnom prijevozu, rekao je Šoštarić.
Ponovio je da bi romobili trebali biti uključeni u promet na siguran, odgovoran i zakonom dopušten način. Samo tako mogu biti praktičan, ali i siguran oblik mobilnosti u suvremenim gradovima.
Zabrane u Zadru i Dugom Ratu
Sve više mladih vozača električnih romobila završava u bolnicama zbog teških ozljeda glave, a liječnici i policija upozoravaju da su neodgovorna vožnja i nedostatak zaštitne opreme glavni uzroci. Lokalne vlasti počele su s uvođenjem zabrana.
Prva zabrana vožnje električnih romobila donesena je u općini Dugi Rat, na šetnici između Dugog Rata i Omiša. Načelnik općine Tonči Bauk istaknuo je da su građani sve više nezadovoljni.
– Ljudi se žale, ne mogu normalno hodati po šetnici. Djeca pretrčavaju s plaže i obrnuto, dolazi do nezgodnih situacija. Došlo je krajnje vrijeme da reagiramo, kazao je.
Slične mjere uvedene su i u Zadru, na sportskom centru Višnjik, gdje je vožnja motoriziranim sredstvima zabranjena. Ipak, mnogi pravila ignoriraju.
– Treniraju djeca, puno ljudi trči, nije to mjesto za romobile, rekao je Zadranin Luka.
Foto: HIna