Zrakoplovni stručnjak o padu aviona: Sve se svodi na odluku tog pilota koji je ipak neiskusna osoba

Zrakoplovni stručnjak o padu aviona: Sve se svodi na odluku tog pilota koji je ipak neiskusna osoba

Pad malog zrakoplova u kojem su stradali svi putnici iznad Male Kapele komentirao je zrakoplovni stručnjak Alen Šćuric za Dnevnik Nove TV.

Gost Dnevnika Nove TV, zrakoplovni stručnjak Alen Šćuric kazao je da se na male avione puno manje pazi u odnosu na velike. Usporedio je to upravljanjem autobusa i automobila. Kod sudara automobila manje se medijske pažnje pridodaje, nego li kada stradaju putnici autobusa, istaknuo je.

“Tako je i ovo. Kod malih aviona nije tolika pozornost kod kontrole leta, niti je tolika pozornost svih službi oko njih. Sve se svodi na odluku tog pilota koji je ipak neiskusna osoba, u ovom slučaju bonvivan koji voli letjeti okolo sa svojim ili iznajmljenim avionom. On je relativno lagano došao do svoje licence, svakako mu je puno manje trebalo nego pilotu civilnog aviona i naravna je stvar da nema iskustva i da se takve stvari dešavaju.”

I takvi zrakoplovi dužnu su javiti se kontroli leta i provjeriti meteorološku situaciju, istaknuo je. “Tu dolazimo kod osnovnih problema kod svih tih pilota, pa i ovih nesreća koje su nam se desile u zadnje dvije godine. Sve se svodi na isto. Oni moraju odlučiti mogu li proći ili ne, ovisno o navigacijskoj opremi i koliko su sposobni za takvo nešto i obično su prepotentni – kažu ‘Ma mi to možemo‘“

Kada uđu u takav oblak ili maglu, rekao je Šćuric, pogube se i idu na relativno niskoj visini. “Pretpostavlja se da je ovaj avion letio na 1000 metara, a pao je na 888. Vrlo vjerojatno se zabio u nešto vrlo nisko, izgubio se u prostoru i na taj način pao“

Zrakoplov je na putu od Maribora do Pule pao kod Male Kapele. Stručnjak je istaknuo da ruta od Zagreba do Rijeke ide uz slovensku granicu. “Oni nisu puno skrenuli s rute. Vrlo vjerojatno su na ruti na kojoj jesu pogubili i otišli nekuda. Govorimo o razlici od 30, 40 kilometara što je s avionom jako malo – par minuta.“

Rečeno je da ne mora značiti da je vrijeme utjecalo na pad zrakoplova s čime treba biti oprezan. Ovo nije prva zrakoplovna nesreća na tom području, čak je i medijski nazvano ukletim kordunskim koridorom. Šćuric je istaknuo da je problem u prošloj nesreći bila magla.

Alen Šćuric, zrakoplovni stručnjak

“To se nažalost u Lici i Gorskom kotaru dešava. Dogode se oblaci i magla, brdovito je, visoko i mali avioni tu imaju problema.“, istaknuo je i dodao da je hrvatska turistička zemlja koja ima na stotine ovakvih zrakoplova. U većini slučajeva je riječ o neiskusnim pilotima koji pilotiraju iz gušta pa se takve stvari događaju, ali će se i događati.

U nizozemskom zrakoplovu koji je pao u subotu na Maloj Kapeli, poginuli su svi putnici, njih najvjerojatnije troje, koliko ih je bilo po planu leta, potvrđeno je u nedjelju očevidom na mjestu pada aviona Cirrus 20 koji provode karlovačka policija i glavni zrakoplovni istražitelj.

Kako je u nedjelju izvijestio DORH, na šumovitom dijelu Male Kapele na području Grada Ogulina traje očevid i utvrđivanje svih okolnosti pada zrakoplova Cirrus 20.

Glavni zrakoplovni inspektor Danko Petrin je rekao da su svi putnici u nizozemskom zrakoplovu poginuli, te da je zrakoplov jako oštećena olupina, koja je osim mehaničkih ostećenja dodatno uništena i požarom.

“Očevid je završen u 13.15 sati. Na mjestu nesreće pronađena je izgorena olupina i nema preživjelih osoba. Bit će potrebna DNK analiza jer stanje mjesta nesreće je takvo da se vizualno nije mogao utvrditi točan broj osoba. Možemo pretpostaviti tko su putnici, ali ne možemo reći sa stopostotnom sigurnošću. Crna kutija ne postoji na ovako malim avionima”, rekao je Petrin i dodao:

“Poznat je plan leta, a zašto je bio na ovom mjestu, nije poznato. Poletio je s aerodroma u Mariboru s ciljem da sleti u Pulu, a zašto se našao ovdje, ne mogu reći. Pilot prijavljuje planom leta rutu. I onda kontrola leta to odobri ili ne. Ne znamo je li ova točka leta bila u planu.”

“Trebamo dobiti podatke od kontrole letenja, komunikaciju koju su imali s pilotom, radarske i druge podatke i onda ćemo dobiti kompletnu sliku i,  nadamo se, odgovor na pitanje što i zašto se to dogodilo”, rekao je Petrin.

Odbacio je kao nagađanje tvrdnju da je uzrok pada zrakoplova loše vrijeme jer da se oni “rukovode samo činjenicama, a da loši meteo uvjeti ne znače automatski da su oni uzrok pada zrakoplova”. “Avion može primiti do četiri osobe. Nije ostao bez goriva, došlo je do požara zbog goriva”, istaknuo je.

Irena Golubić Rajković, zamjenica županijskog državnog odvjetništva u Karlovcu, potvrdila je da očevid proveden te iznijela detalje:

“Avion je u 11 i 21 sati poletio iz Maribora. Temeljem rezultata očevida i dosad prikupljenih saznanja utvrđeno je da je tijekom jučerašnjeg dana oko 12 i 30 došlo do pada zrakoplova u šumskom predjelu na području vrha Mali Makovnik. Na mjestu događaja avion je zatečen u potpuno izgorjelom stanju. Prema prikupljenim podacima u avionu su vjerojatno uz pilota bila dva putnika, ali s obzirom na stanje aviona zbog identifikacije tijela naložena je obdukcija. Radi se o zrakoplovu nizozemskih registrskih oznaka, ali o vlasništvu i putnicima zasad još ne možemo govoriti. Plan izvlačenja je sutra uz pomoć policije koja će to organizirati. Vidljivost je prema izjavama očevidacama bila otežana i bila je magla.”

Mladen Žilić, zapovjednik JVP-a Ogulin, rekao je da je lokacija bila jako nepristupačna:

“Sama lokacija je bila na nepristupačnom mjestu, svi alati i oprema su nošeni pristupnim putom, vatrogasci su sudjelovali. Olupina će se vjerojatno izvlačiti s helikopterom, ne zna se kad. Opremu smo pješke nosili oko jednog kilometra.”