Paketomati imaju potencijal postati dostavni kanal budućnosti

Paketomati imaju potencijal postati dostavni kanal budućnosti

Poštanski operatori u Europskoj uniji već neko vrijeme postavljaju paketomate u svojim matičnim državama i šire mrežu beskontaktne dostave. Hrvatska pošta prije dva mjeseca je otvorila novi dostavni kanal i do trenutka pisanja ovog teksta postavila preko 70 od ukupno 300 paketomata koliko će ih biti do kraja iduće godine. Ovaj sve važniji i sve popularniji dostavni kanal iskoristio je priliku koju mu je pružila pandemija i pozicionirao se kao budućnost dostavne mreže.

Dostupni svaki dan u tjednu

Paketomati su automatizirani uređaji s pretincima različitih dimenzija i novi su dostavni kanal Hrvatske pošte koji mijenja način na koji korisnici primaju i šalju pošiljke. Postavljanje paketomata na frekventnim lokacijama znači da više nećemo ovisiti o terminu koji nam dostavljač odredi, nego ćemo sami birati gdje i kada ćemo preuzeti pošiljku. Dostupni su svaki dan u tjednu, od 0 do 24 sata, a korisnici će moći beskontaktno preuzimati i slati svoje pakete u vrijeme kada njima najviše odgovara, ali i putem paketomata vraćati robu kupljenu u e-trgovinama.

Matija Pavlinek, voditelj Odjela za razvoj logistike u Hrvatskoj pošti

Ovakva vrsta dostave odgovarat će svim životnim stilovima, a pogotovo korisnicima koji žive užurbanim ili dinamičnim načinom života. Za dostavu i otpremu pošiljaka s paketomata brine se Paket24, usluga brze paketne dostave Hrvatske pošte, koja će na nove lokacije dostavljati i pošiljke iz međunarodnog prometa naručene u velikim e-trgovinama, odnosno pošiljke koje stižu kanalom Parcel Connect. Hrvatska pošta pokrenula je i novi samouslužni portal uz pomoć kojeg će korisnici svoje pakete moći preusmjeriti na lokaciju koja im u tom trenutku najviše odgovara.

Potrošački tempo

Pandemija je utjecala na promjenu navika korisnika koji su se uslijed lockdowna morali okrenuti kupovini putem interneta. Zbog velikog zaokreta na tržištu e-trgovina je narasla do neviđenih razmjera, a poštanski operatori i dostavne službe krajem prošle godine suočili su se s velikim priljevom pošiljaka. Za društvo koje je steklo trajne navike kupnje preko interneta te nastavilo kupovati na taj način i nakon završetka lockdowna, paketomati su idealan kanal koji svojim kapacitetima, jednostavnošću i dostupnošću (rad od 0-24 7 dana u tjednu) može pratiti potrošački tempo.

As u pandemiji i borbi s klimatskim promjenama

Zaštita okoliša i očuvanje našeg planeta nikad nije bilo važnije nego danas. Poteze koje vučemo ili propustimo povući danas, utjecat će na nadolazeće generacije. Iz tog razloga logistička industrija provodi intenzivnu zelenu tranziciju kako bi što prije smanjili ispuštanje negativnih emisija i štetan utjecaj na okoliš. Izazov je velik jer paralelno raste paketno poslovanje, a dostava je sve više. Istraživanja pokazuju da last mile dostava znatno utječe na povećanje emisije CO2 plinova i gužve u urbanim sredinama.

Paketomati će povećati postotak uručenja u prvom pokušaju, a dostavna vozila morat će obilaziti manje lokacija i samim time smanjit će se emisija štetnih plinova. Još jedna, ali nikako zanemariva prednost paketomata je što predstavljaju beskontaktnu dostavu. Korisnik ne mora odlaziti u poštanski ured i sam može odrediti kad će preuzeti svoju pošiljku, jer paketomat nema radno vrijeme. Ove opcije pretvorile su se u veliku prednost uslijed globalne pandemije kada se većina zemalja protiv virusa borila upravo održavanjem razmaka i izbjegavanjem većih okupljanja.

Jednostavno korištenje

Dosad postavljeni paketomati već se koriste za slanje i primanje paketa, a njihovo korištenje je vrlo jednostavno. Prije nego što odlučite poslati ili preuzeti pošiljku putem paketomata, provjerite da li je paketomat već postavljen na jednoj od vama prikladnih lokacija. Popis već postavljenih paketomata možete provjeriti na internetskim stranicama Hrvatske pošte, a dostupna je i interaktivna karta. Popis se automatski ažurira i svi novopostavljeni paketomati pojavit će se na karti.
Nakon što ste izabrali vama najprikladniju lokaciju, na nju možete preusmjeriti pošiljke koje stižu putem usluge Paket24. Pošiljke se mogu preusmjeriti na portal.posta.hr, novom korisničkom portalu Hrvatske pošte koji nudi pregled i detaljne informacije o pošiljkama koje vam stižu. Kad dostavljači isporuče pošiljku na paketomat, korisniku na mobitel stiže SMS poruka s brojem pošiljke koja je spremna za isporuku i kod s kojim se može preuzeti. Po dolasku na paketomat potrebno je odabrati ‘Preuzmite paket’ i unijeti kod iz SMS poruke. Nakon što unesete kod, otvaraju se vrata pretinca i pošiljka je spremna za preuzimanje. Nakon što budu postavljeni u punom opsegu, paketomati će zajedno s novim portalom korisnicima omogućiti da imaju kontrolu nad svojim pošiljkama koje će moći preusmjeravati na lokacije po njihovom izboru te ih preuzeti u vrijeme kad njima odgovara.