Udarac za Krstičevića: Propao posao s Izraelom, ništa od Baraka?

Udarac za Krstičevića: Propao posao s Izraelom, ništa od Baraka?

Sve manje izgledna su očekivanja hrvatskog ministra obrane Damira Krstičevića da će Hrvatska na kraju ipak dobiti 12 izraelskih borbenih zrakoplova F-16 Barak. Kako javlja portal Axios, koji je i dosad bio dobro informiran o tom pitanju, izraelski premijer Benjamin Netanyahu i američki državni tajnik Mike Pompeo nisu na svom sastanku u Brazilu u utorak uspjeli ukloniti prepreke.

Postigli su suglasnost o svim drugim pitanjima o kojima su razgovarali, a samo oko prodaje zrakoplova Hrvatskoj nisu, javlja taj američki portal, koji citira i neimenovanog izraelskog dužnosnika koji je rekao da je to pitanje „zaglavljeno u dubokoj birokraciji“. Ako je to točno, onda to znači da je otpala i zadnja mogućnost da Izrael proda svoje zrakoplove Hrvatskoj.

Amerikanci i dalje inzistiraju da Izrael te avione može prodati samo u izvornom stanju, dakle, ako ukloni svoju nadograđenu opremu, a kako Hrvatska želi samo nadograđene zrakoplove, dakle, F-16 Barak, to znači da od posla nema ništa. Rok do kada bi Izraelci službeno trebali obavijestiti Hrvatsku da ne mogu ispuniti uvjete iz natječaja je petak.
Hrvatska je, podsjetimo, za 500 milijuna dolara trebala dobiti 12 izraelskih borbenih zrakoplova F-16 Barak, starih u prosjeku 30 godina. U tu cijenu bila je uključena obuka pilota, dio naoružanja te servisiranje koje bi se obavljalo u Hrvatskoj. Tih 500 milijuna dolara trebalo je biti plaćeno u 10 godišnjih rata.

I dok su iz Vlade i Ministarstva obrane tvrdili kako je to dobar posao koji će Hrvatskoj omogućiti da svoje ratno zrakoplovstvo uskladi sa standardima NATO-a, bilo je i onih koji su govorili da izbor izraelskih zrakoplova nije dobar. Među njima je bio i Ivan Selak, legenda među vojnim pilotima, koji je ustvrdio da kupujemo „stare kante“ koje su „izraubane kao amsterdamske prostitutke“.

Selak je bio za opciju da se do 2024. kada istječe rok Migovima 21 koji trenutno nadziru hrvatsko nebo, kupi šest novih zrakoplova, a da se eskadrila popuni s još novih šest do 2030. Po njegovu mišljenu, u obzir dolaze američki F-16 Block 70, švedski Gripen E ili, što je najskuplje, F 35.

Nakon prispijeća službene obavijesti od Izraela, kada će vjerojatno uslijediti i isprika, hrvatskoj Vladi ostaje poništiti natječaj. Daljnja procedura je poznata. Raspisuje se novi ili se možda ide u izravnu pogodbu i razgovore s nekim od ponuđača koji su se javili na raniji natječaj. Podsjetimo, javili su se Grci sa starim „izvornim“ F-16, zatim južnokorejci sa FA, Šveđani s Gripenima C/D, dakle, ne s novim modelom E, nego starim koji stoje konzervirani te Amerikanci s novim F-16 Block 70.

Podsjetimo još, kako Mađari i Česi imaju Gripene, Rumunji stare portugalske F-16, dok su se Slovaci, nakon dužeg premišljanja, odlučili za 14 američkih novih F-16 Block 70 za što će izdvojiti 1,87 milijardi dolara. I Bugari, koji imaju flotu starijih Migova 29, radi usklađivanja s NATO-om, upravo pregovaraju o kupnji tih osam novih borbenih zrakoplova. Spomenuti Mike Pompeo im je početkom prosinca rekao da je SAD spreman „doraditi svoju ponudu kako bi je uskladio s bugarskim financijskim i operativnih zahtjevima“.

Vojni stručnjaci su ustvrdili da je F-16 Block 70 vrhunac evolucije 4. generacije borbenih zrakoplova te da, kako su napisali, u sebi objedinjuje sve revolucionarne karakteristike lovca 5. generacije, u koje spada i F-35: umreženost u realnom vremenu, senzorsku i podatkovnu fuziju, AESA radar. Kada bi ih Hrvatska nabavila, s njima bi na jugoistoku Europe imala zračnu dominaciju u sljedećih 40 godina.