Je li Krstičević odustao od letećih kanti: Bugari kupuju nove F-16, Poljaci svemirske F-35…

Je li Krstičević odustao od letećih kanti: Bugari kupuju nove F-16, Poljaci svemirske F-35…

Kako trenutno stvari stoje, u ovo vrijeme dogodine Hrvatska bi trebala već imati potpisan ugovor u kupnji eskadrile borbenih zrakoplova. Odluka je to državnog vrha okupljenog na sjednici Vijeća za obranu koje je u petak nakon trosatnog razglabanja odlučilo da se ide u taj proces. Priopćenje s tog sastanka je, kako se to običava, bilo škrto i s vrlo malo riječi, ali i iz njih je razvidno da se ide u kupovinu.

Tako će se, kako je zaključeno, što prije uputiti zahtjevi za dostavu ponuda od američkog Lockheed Martina koji proizvodi, među ostalim, i F-16 Block 70/72 zrakoplove kao i švedskom Saabu koji nudi Gripene raznih modela. Očekuje se da bi ponude trebale stići do jeseni kada bi Povjerenstvo, koje će ovaj put biti međuresorno, što znači da u njemu ne bi sjedili samo vojnici, trebalo odabrati zrakoplov koji si Hrvatska može priuštiti.

Iz onog što je objavljeno, nije jasno ide li se u kupovinu novih ili polovnih zrakoplova te hoće li se ići na neku vrstu natječaja ili na izravnu pogodbu. Hrvatska iza sebe ima natječaj u vezi s neuspješnom kupovinom izraelskih F-16 Baraka na kojima je inzistirao ministar obrane Damir Krstičević, a koji na kraju nisu odobrili Amerikanci. Puno je onih u vojnim krugovima koji nisu nezadovoljni takvih ishodom s obzirom da se radilo o, kako su govorili, isluženim zrakoplovima.

Većina tranzicijskih zemalja koje su danas članice Europske unije i NATO-a, svoje Migove i rusku tehnologiju, zamijenilo je zapadnim zrakoplovima. Češka i Mađarska su već davno nabavili švedske Gripene za koji kažu da je odličan zrakoplov za nadzor zračnog prostora, a jedino nije isproban u ratnim uvjetima pa im se to uzima kao nedostatak.

Poljska, na krilima nove ekonomske snage, pregovara o kupnji tridesetak američkih F-35 zrakoplova. Slovačka je već zaključila kupovinu 14 novih F-16 Block 70/72 za cijenu od 1,87 milijardi dolara. U to je uključen i pripadajući dio oružja, opreme te obuka pilota.

Rumunjska također dvoji oko kupovine novih ili polovnih F-16. Opekli su nabavkom polovnih F-16 od Portugala. Jeftino su ih platili, ali su potom morali uložiti ogromna sredstava u njihov remont i održavanje. Upravo ovih tjedana Bugarska dovršava svoje pregovore s Amerikancima o kupnji  novih američkih zrakoplova.

Od SAD-a su dobili ponudu da za 1,67 milijardi dolara dobiju 8 takvih zrakoplova s pratećom opremom. Bugari sada traže da im Amerikanci spuste cijenu na 1,2 milijarde dolara. Ta država inače ima ruske Migove 29s, ali želi svoje ratno zrakoplovstvo uskladiti s NATO standardima. Te Migove 29 Srbija je nedavno dobila od Rusije i s njima, kako kažu, modernizirala svoje zračne snage.

Rok uporabe hrvatskih Migova 21 istječe 2023. Do tada Hrvatska mora nabaviti modernije zrakoplove inače neće imati s čim nadzirati svoj zračni prostor. Ako to sama ne bi radila, hrvatsko nebo mogli bi štititi Mađari i Talijani, a njihova crta dodira bila bi vjerojatno negdje kod Karlovca. Time se, htio to priznao netko ili ne, otvaraju i neke povijesne reminiscencije koje bude ne baš lijepa sjećanja.

S obzirom na to, odluka Vijeća za obranu da se krene u nabavu modernih zrakoplova zapravo dolazi u krajnji čas. Ako se ugovor potpiše u lipnju 2020. trebat će dvije-tri godine da se piloti obuče i ti zrakoplovi stignu u Hrvatsku. To je vrijeme kada Migovi 21 ionako moraju otići u ‘staro željezo’. Kada je riječ o izboru što kupiti, i to je uglavnom sve poznato.

Osim švedskih Gripena, kojima se ipak daje najmanje šanse, u igri su još samo dvije opcije. Prva je kupovina 12 novih američkih F-16 Block 70/72 za što je Hrvatska već bila dobila ponudu od Amerikanaca prilikom ranijeg natječaja. Cijena je, uključivo s praćeom opremom i obukom pilota, bila 1,8 milijardi dolara.

Druga opcija je također F-16, ali stariji model Block 50/52. Amerikanci ih koriste za svoje nacionalne garde i imaju znatan broj takvih eskadrila. U prilično su dobrom stanju, stari su oko 20-tak godina i s obzirom da nisu toliko ‘izraubani’ mogli bi još dosta vremena biti u uporabi.

Od članica NATO-a s jugoistoka Europe svoje zrakoplovstvo nemaju Slovenija i Crna Gora, a neće ga imati ni Sjeverna Makedonija koja bi dogodine mogla ući u Sjevernoatlantski savez. No, Bugari su se već ponudi da će nadzirati makedonsko nebo novim američkim zrakoplovima koje namjeravaju kupiti.

Isto tako bi i Hrvatska, kada dobije moderniju eskadrilu, mogla dakako uz naknadu i u okviru NATO-a provoditi te zadatke štiteći ne samo svoj zračni prostor nego i onaj od dijela susjednih zemalja koje to zatraže.

Foto: Danijel Kasap/Hina

Facebook Comments