Prije dva dana na zagrebački Pleso sletjela su dva američka vojna zrakoplova F-16. Dopratila su ih dva hrvatska Mig-a i sada su stacionirana na vojnom dijelu zagrebačke zračne luke. Radi se o zrakoplovima Nacionalne garde Minnesote (148. Fighter Wing postrojba) s kojom Hrvatska godinama održava dobre odnose.
No, jesu li ti F-16 došli u Hrvatsku slučajno? Iz Ministarstva obrane kažu da će od 5. do 8. travnja trajati „zajedničke letačke aktivnosti“ pripadnika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva s američkim pilotima i njihovim zrakoplovima. Svatko će biti u svojim letjelicama jer su američki F-16 jednosjedi pa hrvatski piloti neće moći biti u njima.
No, zanimljiva je izjava generala Mate Mikića, inače zapovjednika HRZ-a, koji je rekao da bi ovakav tip zrakoplova bio dobar izbor za Hrvatsku. „Mi zapravo i tražimo takav zrakoplov, koji je moderan, koji bi zadovoljio naše potrebe za provođenje zračnih operacija“, rekao je general Mikić.
S obzirom na to, podsjetimo da je riječ o F-16C/D Block 50/52. Stari su u prosjeku 20-ak godina i još imaju oko 1.500 sati naleta do novog remonta. Usporedbe radi, F-16 Barak koje smo namjeravali kupiti od Izraela, pa to nismo uspjeli, bili su stari iznad 30 godina i bili su dvostruko više u zraku.
SAD ima desetak takvih eskardila i koriste ih uglavnom njihove nacionalne garde. Takve zrakoplove su od Amerikanaca svojedobno nabavili Poljaci. Sjedinjene Države nisu Hrvatskoj ponudile taj zrakoplov kada su se svojedobno javile na natječaj nego novi F-16 Block 70/72 čija je cijena za eskadrilu, 12 zrakoplova, bila 1,8 milijardi dolara.
To je Hrvatskoj bilo preskupo pa se naš politički i vojni vrh odlučio za izraelske Barake iako su SAD navodno ‘forsirale’ da prihvatimo grčku ponudu isluženih F-16. Upravo ovih dana je objavljeno da Pentagon razmatra prodaju najmodernijeg zrakoplova pete generacije F-35, uz druge zemlje, Grčkoj, Rumunjskoj i Poljskoj. Da bi kupili nove Grci se moraju riješiti svojih starih zrakoplova.
Što se Hrvatske tiče, ako već nije u mogućnosti kupiti nove F-16 Block 70/72, poput Slovačke, te da o F-35 s obzirom na stopu rasta BDP-a može samo sanjati, puno je vojnih stručnjaka govorilo da bi zrakoplovi koje koje koristi nacionalna garda SAD-a čak bili optimalo rješenje.
Tek su na polovici životnog vijeka, ne bi trebali biti preskupi, a možda se mogu kupiti i kroz neki paket o partnerstvu na sličan način kako su u zemlji stigli helikopteri Kiowa Warrior. No, da ne bi bilo zabune, ti zrakoplovi s obzirom na potrebu obuke pilota, izgradnju infrastukture te naoružanje, će sigurno pristojno koštati.
Imamo tu slučaj Rumunjske koja je svojedobno od Portugala (SAD joj nije htio prodati svoje) kupila islužene F-16 za male novce, svega 120 milijuna dolara, ali su onda više od pola milijarde morali uložiti u njihovu modernizaciju te otprilike još toliko za gradnju potrebne infrastrukture i naoružanje.
Amerikanci su F-16 Block 50/52 ih vjerojatno i doveli na Pleso kako bi naši piloti i vojni časnici mogli uživo vidjeti o kakvim zrakoplovima se radi. Pritom će održati nekoliko radionica te uvježbavati taktiku tehniku i procedure.
Zanimljiva je i izjava američkog pukovnika Chrisa Bankeusta koji je reako da su F-16 koje su doveli gesta koja govori koliko poštuju suradnju s Hrvatskom i Hrvatskom vojskom. „Želimo pomoći Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu da postane što je modernije moguće i što bolje istrenirano“, zaključio je Blankeust.
Na stranicama Ministarstva obrane objavljena je i slika hrvatskih kadeta koji su ponosno pozirali ispred američkih F-16 Block 50/52 zrakoplova protiv kojih, ako bi se Hrvatska za njih odlučila i ako bi ih SAD htio prodati, vjerojatno ni većina od onih koji su bili protiv izraelskih ‘starih kanti“ ne bi imala ništa protiv.
Migovi 21, ako još i lete, za koji godinu završavaju svoj vijek, i Hrvatska će morati nabaviti neke druge zrakoplove zapadnog tipa s kojima će moći nadzirati svoj zračni prostor. Dakako, ako ne želi da joj nebo čuvaju Mađari i Talijani.