Osječki novinar Drago Hedl 1984. godine je postao glavnim urednikom Glasa Slavonije. Direktoru tvrtke, grafičaru Ivanu Borovcu, odmah je predložio da kompjutoriziraju redakciju, i riješe se pisaćih mašina i slaganja novina od olovnih slova. »Zapamti, Drago, nikad neće biti novina bez olova«, odgovorio mu je Borovac, odbijajući taj »nerazumni« prijedlog.
Danas, samo tri i pol desetljeća kasnije, ne samo da nema više »novina bez olova«, nego nije izvjesno ni to hoće li ikakvih novina i biti, piše Novi list.
Proteklog tjedna, tri posve raznorodna, ali važna novinska uredništva ukinula su tiskano izdanje i prešla isključivo na online platformu: poznati američki magazin »Playboy«, londonski besplatni poslovni dnevnik »City AM«, i službene novine Vatikana »L’Osservatore Romano«. »L’Osservatore« svoje tiskano izdanje ukinuo je prvi put otkad je 1861. utemeljen; ni za oba svjetska rata nije prestao izlaziti. Zaustavio ga je, međutim, koronavirus.
Neslužbeno znamo i to da su i neke hrvatske redakcije, nakon što je Hrvatsku zahvatila pandemija, razmatrale ukidanje tiskanog izdanja. I odustale – zasad.
Globalnu medijsku dilemu sažela je ovog tjedna kolumnistica britanskog dnevnika »Guardian« Jane Martinson, u tekstu o posljedicama pandemije na tiskane novine: »Hoće li pandemija dovesti do smrti tiska kao takvog?«
– Mogla bi, strahuje Drago Hedl, reporter koji će za koju godinu proslaviti četiri desetljeća aktivnog novinarstva, a danas, u skladu s trendovima, više ne radi u novinama, nego na online portalu.
– Mobilni telefoni na koje primamo sve moguće informacije, društvene mreže koje prenose vijesti, ‘posljednja su pomast’ tiskanim medijima, otkrio je Hedl svoje bojazni za naš list. Jer, »tko će na kiosk po novine, kada sve može saznati od doma?«. Pa dodao:
– I sada još COVID 19. Problemi s distribucijom, ograničeno kretanje, skraćeno radno vrijeme prodavaonica, samoizolacija, karantena… I sve što nas još čeka. Čovječanstvo će, uza sve zlo koje nas je snašlo, nekako preživjeti. Novine, bojim se, neće.
Hedlovu zlu slutnju potvrđuju i argumenti inozemnih kolega. U Velikoj Britaniji, najveći oglašivač u tiskanim novinama prije izbijanja pandemije bio je prijevoznički i putnički sektor, kategorija koja se 2020. bori za opstanak, prije nego za oglašavanje. Slično je i sa sektorima zabave i luksuza, koji su, za razliku od ostalih industrijskih grana, svih ovih godina »ostali relativno lojalni tiskanim medijima«, ističe Novi list.
Foto: Dario Grzelj/Hina