Ugodno krstarenje jedrenjakom u akvatoriju Hvara za skupinu talijanskih turista pretvorilo se u tragediju u kojoj je u zasad još nerazjašnjenim okolnostima smrtno stradala jedna osoba, a dvoje životno ugrožene djece zbrinuto je u splitskoj bolnici.
O tome što se događa kod trovanja ugljikovim monoksidom i kako se on mogao pojaviti na brodu u emisiji Tema dana govorili su toksikologinja Maja Keprn Šengina, Ines Gmajnički, glavna vještakinja za toksikološka vještačenja i dr. sc. Ivan Komar s Pomorskog fakulteta Sveučilišta u Splitu.
Na pitanje kada ćemo saznati što se je točno dogodilo na brodu, vještakinja Gmajnički je odgovorila da su same analize krvi poznate vrlo brzo i odmah se može ustanoviti je li riječ o trovanju ugljikovim monoksidom, ali da bi se utvrdilo odakle je on došao, koji su uzroci, to može potrajati danima jer mnogo toga ovisi o broju uzroka koji se istražuju.
Toksikologinja Maja Keprn je objasnila zašto se na početku govorilo o trovanju hranom:
Ako se ne posumnja odmah na ugljikov monoksid, prvi simptomi su slični kao i kod trovanja hranom – vrtoglavica, mučnina, povraćanje… Sam tijek razvoja prvih simptoma je vremenski vrlo različit- kod trovanja hranom to može trajati duže, čak i do 36 sati, ovisno o organizmu, o tome koliko i što je osoba pojela. Kod ugljičnog monoksida je sve puno brže. No ako su ljudi svjesni – ne spavaju u tom trenutku, ta mučnina ili povraćanje se može pripisati nečim drugim pa se sve može i zanemariti. Zato češće ljudi stradavaju pri spavanju – naprosto nisu svjesni što se događa – istaknula je.
Ivan Komar nije želio nagađati odakle se je plin pojavio konkretno na ovom brodu jer ne poznaje konfiguraciju strojnog kompleksa na brodu Atlanta, no je naglasio da uvijek postoji mogućnost da zbog neispravnosti ispušnog sustava brodskih motora dođe do propuštanje ispušnih plinova koji sadrže vrlo otrovan ugljikov monoksid i druge visoko toksične emisije dušikovih i sumpornih oksida koji putem brodske ventilacije, odnosno klimatizacije, mogu doći u brodske nastambe.
– Svaki brod podliježe redovitom održavanju, na prvo mjesto su oprema i uređaji za sigurnost broda – protupožarna oprema i oprema za spašavanje. No tu spadaju i takozvana kritična oprema čija disfunkcija može dovesti do opasnost i brod i ljude na brodu. U tu istu opremu spadaju i ispušni vodovi brodskog motora. Neispravan ispušni vod osim propuštanja otrovnih plinova može dovesti i do požara na brodu. Treba održavati i brodske motore – po stanju i po odrađenim radnim satima te klimatizacijski sustav na brodu – upozorio je dr. sc. Komar.
Keprn je istaknula da teška otrovanja ugljikovim monoksidom mogu ostaviti posljedice na organizam.
– Iz organizma se istiskuje kisik koji je izuzetno bitan za funkciju našeg organizama a posebno osjetljivi organi su mozak i srce i kada to dvoje počne otkazivati slijed se samo nastavlja – rekla je i naglasila da su vrlo često posljedice kod teških trajne.
– Što će biti s dječicom, koja se nalaze u bolnici, nadam se da će se potpuno oporaviti – zaključila je toksikologinja.
Foto: N1