Krstičević razočaran, Plenković zabrinut: Posao stoljeća s Izraelcima na rubu propasti

Krstičević razočaran, Plenković zabrinut: Posao stoljeća s Izraelcima na rubu propasti

Vjerojatno stoji još nešto u pozadini američke blokade već dogovorene prodaje izraelskih zrakoplova F-16 Barak Hrvatskoj, osim onog što je navedeno kao formalni razlog. Amerikanci, kako pišu mediji, sada traže od Izraela da razmontira svu nadograđenu opremu s tih zrakoplova i Hrvatskoj proda F-16 u izvornoj verziji, kakve je Izrael svojedobno kupio od SAD-a.

Postavlja se pitanje zašto to Amerikanci nisu rekli odmah jer se znalo, a o tome se naširoko i pisalo, kako Hrvatska želi F-16 Barak upravo zbog te nadograđene opreme. Teško je za povjerovati kako SAD nije bio upućen u tijek izraelsko-hrvatskih pregovora koji su trajali mjesecima. Dogovarala se obuka, servisiranje, logistički poslovi.

Inače da nije bilo dodane vrijednosti tih starih američkih F-16 koji su pretvoreni u Barak, Hrvatske je mogla kupiti one iz Grčke, koja se također javila na natječaj, koji su u izvornoj verziji, jednako stari, ali bitno jeftiniji. Hrvatski politički vrh je prilično iznenađen ovakvim razvojem događaja.

Ministar obrane Damir Krstičević ne može prikriti razočaranost, pa i zabrinutost. Ni predsjednik Vlade Andrej Plenković nije ništa raspoloženiji. Kazali su kako će Hrvatska kupiti F-16 Barak ili se natječaj poništava, što znači, da nikakav povratak tih zrakoplova na, ako se tako može reći, tvorničke postavke, ne dolazi u obzir.

Razgovori o tome obavit će se već ovog tjedna. Izraelci su se predugovorom obvezali kako će oni ishoditi dopuštenje od SAD-a za prodaju tih zrakoplova. Dakle, ako u tome ne uspiju, niti će biti kakvih ‘penala’ za Hrvatsku, niti dodatnih troškova. Ukupna cijena tih 12 izraelskih F-16 Barak je, podsjetimo, 500 milijuna dolara, koje je Hrvatska trebala plaćati u deset rata sljedećih deset godina.

Zašto se ovo događa postoji više verzija. Prema jednoj, Amerikanci ne žele da Hrvatska dođe u posjed sofisticirane opreme koju ima F-16 Barak. To baš i nije realno jer SAD sofisticiranije modele prodaje zemljama s kojima imaju manje partnerske odnose nego s Hrvatskom. Po drugoj, došlo je do nekih problema u odnosima SAD i Izraela pa se to sada prelama preko ovog posla. Ako i jest, povijest uči, kako se ti sporovi među njima brzo izglade. Postoji i ona treća koja kaže kako su Amerikanci uvijek osjetljivi na financije.

Zajedno s Izraelcima, Grcima, Šveđanima i Korejcima, javili su se na natječaj za kupnju zrakoplova koji je Hrvatska prije godinu i pol raspisala nudeći, što je mnogima bilo iznenađenje, nove F-16 Block 70/72. Posao nisu dobili jer je njihova ponuda, iako je dakako bila najbolja, ocijenjena financijski prezahtjevnom za trenutne hrvatske financijske mogućnosti.

Možda se blokadom prodaje izraelskih F-16 Barak, SAD želi na nekom novom natječaju vratiti u igru. Te zrakoplove upravo su prodali Slovačkoj i to 14 komada za 1,87 milijardi dolara. Na spomenutom natječaju Hrvatskoj su za 12 takvih borbenih letjelica tražili cijenu od 1,5 milijardi dolara (9,5 milijardi kuna), bez kamata na otplatni rok od deset godina. Usporedbe radi, Šveđani su svoje Gripene nudili za 1,3 milijarde dolara (8 milijardi kuna) s otplatnim rokom do 15 godina.

Od zemalja u srednjoj Europi, Gripene imaju Mađari i Česi, Poljaci su uz Migove 29 kojima se i dalje služe, uveli i F-16, Rumunji također imaju F-16 dok Slovaci, kako smo naveli, nabavljaju F-16 Block 70/72. Hrvatska je nabavom F-16 Barak, starih 30 godina, htjela prijeći na zapadnu tehnologiju, obučiti pilote i razviti servisne sustave.

Kada bi se stanje u proračunu u dogledno vrijeme popravilo, spekuliralo se s opcijom da se ti zrakoplovi u relativno kratkom roku dalje prodaju, i onda kupe ovi novi koje su Amerikanci nudili, a što je bila želja posebice vojnih stručnjaka. Naime, F-16 Block 70/72 je službeno borbeni zrakoplov 4++ generacije, ali je zapravo po karakteristikama na razini pete generacije te vrste letjelica. Jedino što nema u odnosu na zrakoplove iz te kategorije je znatno smanjenu vidljivost na radarima.

Ako su možda u Vladi i Ministarstvu obrane rezignirani zbog ovakvog razvoja događaja, ima i onih kojima neće teško pasti ovakav rasplet, ako američka blokada ostane na snazi. Legenda hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadir Ivan Selak još je prije godinu dana, dok nije odabrana izraelska ponuda, javno ustvrdio kako nam trebaju „novi zrakoplovi, a ne leteće kante“.

Selak je upozorio kako se kupnjom novog zrakoplova ulaže u nešto čiji je vijek 30 godina, dok kada kupujete 30 godina stari zrakoplov, treba računati i na troškove održavanja koji sa svakom godinom povećavaju, pa na kraju cijena i nije baš tako mala kako se na prvi pogled čini. Za F-16 Barak je rekao da je to odličan zrakoplov čim ga je odabrao Izrael, ali, dodao je, to mu je i mana jer su oni najbolji i iskoristili su ga maksimalno. Vojni analitičari su pak ustvrdili kako bi s novima F-16 Block 70/72 Hrvatska imala vojnu dominaciju na jugoistoku Europe u sljedećih 40 godina.