U Mačvi, kraju pored Drine, tvrtka Rio Tonto je u 2004. otkrila mineral Jadarit, nazvan po dolini rijeke Jadar u kojoj je pronađen. To otkriće sada mnogima u tim zabačenim područjima budi nade za bolju budućnost, kao i za razvoj temeljen na obnovljivim izvorima energije.
Mineral Jadarit, tada prvi put otkriven bez drugih poznatih nalazišta sadrži minerale litij i bor. Oba minerala imaju široku upotrebu, ali litij je posebno zanimljiv za ulagače, prenosi Bloomberg. On je ključna komponenta u litij-ionskim baterijama, koje pokreću sve od pametnih telefona do električnih auta.
Prema procjenama investitora, Srbija bi mogla imati rezerve od 136 milijuna tona Jadarita, od čega je litij 1.85 posto, što bi joj moglo osigurati mjesto kao jednog od najvećih proizvođača litija u svijetu. U Bloombergu govore o značajno optimističnijim procjenama, o rezervama od 200 milijuna tona. Izvlačenje rude moglo bi početi 2023., rekli su iz tvrtke Rio Tonto.
Nade za Srbiju i Bosnu
Sada se za projekt istraživanja i eksploatacije litija zainteresirala i srbijanska vlada. Aleksandar Vučić je, prema pisanju Bloomberga, projekt nazvao “velikom nadom” za Srbiju.
U Srbiji već govore o tvornicama baterija, pa i električnih automobila. Aleksandar Vučić je navodno u siječnju ove godine u Davosu pregovarao o tvornici električnih automobila koju bi u Srbiji pokrenuli Kinezi.
“Tu ima 26 sastojaka iz kojih treba izvući litij, što je tehnološki kompliciran postupak. Molimo ih da taj proces ubrzaju, a mi ćemo pronaći investitora kako bismo taj litij najvećim dijelom sačuvali u Srbiji i onda napravili tvornicu električnih vozila. Onda bi to bio strašan bum koji bi mnogo značio za Podrinje, ne samo s naše strane, već i za Republiku Srpsku i veliki dio BiH” rekao je Vučić.
Upitna profitabilnost
Naravno, prije svega treba utvrditi je li eksploatacija profitabilna. Taj podatak će se znati do 2023. godine.
Iz tvrtke su potvrdili da postoje određene rezerve prema budućoj profitabilnosti rudnika. Svjetska proizvodnja litija bi mogla narasti na 500,000 tona svake godine samo u Čileu. Zbog te činjenica cijena litija pada, unatoč sve većoj potražnji. Investicijska banka Morgan Stanley predviđa pad cijene litija za 30% do 2025.
Također su upitne zamisli o srbijanskoj industriji električnih automobila. Čile, najveći svjetski proizvođač litija, nema proizvodnju električnih automobila. Rudne rezerve nisu Čileu omogućile da se prebaci na obnovljive izvore energije. Takva energija je, za većinu populacije, ipak preskupa.
Štoviše, nije uspio privući ni proizvođače baterija. U srpnju ove godine kineska tvrtka Fulin odustala je od izgradnje tvornice baterija u Čileu.
Foto: Zoran Žestić/Tanjug/Hina