Prošle srijede je obilježen Svjetski dan izumitelja, odličan povod da se najmanjima među nama predstave hrvatski izumitelji, ali i potakne djecu na razmišljanje i interes za znanost. Nikola Tesla, Slavoljub Penkala, Faust Vrančić, Franjo Hanaman…, samo su neki od najpoznatijih hrvatskih znanstvenika i izumitelja o kojima su se u vrtićima i školama mogli baviti, ali kako su nam se obratili neki od roditelja, u školi su djeci predstavili izumiteljicu Zlatu Bartl, jednu od rijetkih žena koja zbog svojih postignuća dobiva prostor u javnosti.
Tako je Zlata Bartl predstavljena u tekstu objavljenom u čitanci “Čitam i pišem 3” autora i izdavača Alfa knjige namijenjenog trećim razredima osnovne škole. Naime, osim što je bila profesorica kemije, fizike, matematike i meteorologije, Zlata Bartl se navodi i kao izumiteljica “Vegete”, poznatog biljnog začina. Međutim, kako su istaknuli roditelji, “Vegeta” je ujedno i brend jedne od najpoznatijih hrvatskih kompanija, Podravke.
Potaknuti time, odlučili smo istražiti je li zabrinutost roditelja opravdana te krije li se iza objavljenog teksta promocija Vegete, odnosno je li riječ o prikrivenom oglašavanju, javlja Direktno.
Iz same Podravke odgovorili su nam da kompanija nije sudjelovala u kreiranju navedenog teksta te su poručili da nemaju “saznanja o njegovu nastanku”.
Upit smo poslali i Ministarstvu znanosti i obrazovanja koje je potvrdilo da je navedenu čitanku pregledalo povjerenstvo za prosudbu udžbenika sastavljeno od znanstvenika i učitelja koji su temeljem važećeg kurikuluma i propisa odobrili čitanku.
“Istina je da se u tekstu spominje Vegeta, ali nije prepoznata intencija oglašavanja, već je učenicima ponuđen afirmativan i zanimljiv tekst kako bi ih se potaknulo na razmišljanje, kako o znanosti uopće, tako i ženama znanstvenicama”, poručili su iz Ministarstva.
Iz Alfe su nam se također javili objasnivši kako je autor teksta spisateljica Tatjana Barat te da su je kontaktirali vezano uz pravo upotrebe njezina djela u čitanci, a navode i da su kao izdavač spisateljici platili propisanu naknadu.
“Navedeni tekst dio je autoričina djela pod nazivom ‘Priče o neustrašivim hrvatskim ženama’ u kojem autorica donosi pedeset portreta žena svih zanimanja i profila koje su obilježile hrvatsko društvo te ostavile traga u hrvatskoj, ali i svjetskoj povijesti, a zajedničko im je da su sve postigle vlastitim radom u vremenu koje nije uvijek bilo poticajno za obrazovanje ili usavršavanje žena”, navodi se u odgovoru direktorice nakladništva Daniele Novoselić.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja odobrilo je navedeni udžbenik, kaže, te navodi da udžbenik odgovara članku 5. Pravilnika o udžbeničkom standardu, koji u točki 3. navodi da udžbenik mora promicati dostojanstvo ljudske osobe, emancipaciju, ravnopravnost, spolnu, rodnu ravnopravnost pojedinaca, kao i ravnopravnost spolova na primjeren način koristeći se u jednakom omjeru ilustracijama likova obaju spolova i služeći se imenicama obaju rodova, osobito u imenovanju zvanja i zanimanja.
Ukazali su na niz znanstvenih radova čija su istraživanja pokazala da kod učenika opada interes za STEM područje, a da je takav trend posebno uočljiv kod djevojčica. Prema podacima Instituta za statistiku UNESCO-a, u svjetskoj znanstvenoj zajednici nalazi se samo 28 posto znanstvenica.
“U kontekstu rezultata znanstvenih istraživanje (koja su brojna te bi navođenje svih podrazumijevalo desetke i desetke stranica referencija) obveza je autora udžbenika odabranim sadržajima promicati rad, značaj i doprinos znanstvenika obaju spolova. Također, budući da se radi o sadržajima kojima se koristi u nastavi, a na rezultate učenja utječu brojni čimbenici, interes za sadržaj svakako je među najvažnijima.
Kada je nastava tako organizirana da izaziva ponavljanje situacijskog interesa, on može prerasti u individualni interes, koji ima trajni karakter. Za uspješnost nastave važno je odabrati sadržaj kao što je primjerice priča o Zlati Bartl kako bi se učenici zainteresirali i tako zainteresirani započeli obradu novog gradiva”, navode u Alfi.
‘Tekst u funkciji promocije znanosti i znanja’
“Odabirom navedenog teksta potaknuli smo interes učenika za znanost, istraživanje te ohrabrili i djevojčice na putu promišljanja o budućem znanstvenom pozivu. Vjerujem da smo Vam uspješno pojasnili da je odabrani tekst u funkciji promocije znanosti i znanja, hrabrosti i odvažnosti te smjelosti i upornosti jedne mlade žene”, poručila je Novoselić.
I za kraj teksta, ono što su nam potvrdili ostali sugovornici, stoji i u odgovoru Ureda pravobraniteljice za djecu čije mišljenje smo također potražili. Zamjenica pravobraniteljice Maja Gabelica Šupljika kaže da ne nalaze “elemente koji bi na bilo koji način ugrožavali djecu u dobi od devet godina”.
“U tekstu koji informira o hrvatskoj inovatorici koja je sredinom 20. stoljeća kreirala biljni začin ‘Vegeta’ izneseni su osnovni podaci o sastojcima začina, informacija o tome kako je on postao popularan čak i izvan granica naše zemlje, te je poznat i danas. Vrlo vjerojatno je poznat i većini djece koja su se s njime mogla susresti u obiteljskome domu, u kuhinji svojih baka ili u prodavaonicama. Također su se mogla susresti sa sličnim biljnim pripravcima i receptima za izradu ‘domaće Vegete’ koji se spravljaju u kućanstvima, što svjedoči o tome da je naziv ‘Vegeta’ ušao u širu upotrebu.
Dodatna vrijednost teksta je i to da on govori o ženi-izumiteljici. Tekst ističe da je začin ‘Vegeta’ tijekom godina postao dio hrvatske povijesti koja živi i danas, te da je za njegov nastanak zaslužna jedna žena u Hrvatskoj”, kaže Gabelica Šupljika.
Zamjenica pravobraniteljice: Tekst iz čitanke ne može se mjeriti s prikrivenim oglašavanjem
To su sve razlozi zbog kojih tekst može biti razumljiv, zanimljiv pa i važan djeci, napominje.
“U odnosu na mišljenje da je riječ o prikrivenom oglašavanju, možda je moguće da bi ga netko mogao shvatiti tako, ali smatramo da bi to bilo vrlo usko gledanje na sadržaj koji ima primarno edukativnu namjenu. Naime, ni iz sadržaja ni iz opreme teksta ne proizlazi namjera navođenja djece na kupnju ili na nagovaranje roditelja da kupe navedeni proizvod, niti da daju prednost tom proizvodu u odnosu na druge slične proizvode. U tekstu je očito namjerno izbjegnuto navođenje proizvođača Vegete, možda i da bi se izbjegle takve konotacije. Također, u prilogu ne vidimo da su korištene ilustracije koje prikazuju ambalažu proizvoda”, stoji u odgovoru.
“Djeca su danas doista izložena ekstremnim količinama oglasa putem digitalnih uređaja i platformi, a ti su oglasi dizajnirani upravo tako da privuku njihovu pažnju, usmjereni su prema djeci i njihovim željama i sklonostima. Također je prisutno prikriveno oglašavanje djeci vrlo privlačnim audiovizualnim medijskim sadržajima, kojima ona teško mogu odoljeti. Navedeni tekst iz čitanke za treći razred doista se ne može mjeriti s time”, zaključuje zamjenica pravobraniteljice.
Foto: Hina
Na slici: Martina Dalić, predsjednica Uprave Podravke