Tomo Ricov, marketinški stručnjak i jedan od organizatora “Bandićevog Adventa”, komentirao je odluku gradonačelnika Tomislava Tomaševića o ovogodišnjoj koncepciji Adventa. Ricov o Bandićevom Adventu govori kao o odličnom turističkom projektu koji je privlačio turiste.
Ušao je u polemiku s istraživačkim novinarom Ivanom Pandžićem koji je napisao seriju tekstova o kriminalu na Adventu. Donosimo objavu jednog od “kraljeva Adventa” Tome Ricovaa, a zatim i odgovor novinara Ivana Pandžića.
“Malo (više) o Adventu.Sad kad je poznato kako bi trebao izgledati ovogodišnji Advent, osvrnuo bi se na posljednji održani, te kako smo došli do ovog povratka na Advent kakav je bio prije prvog Fuliranja.Nema adventskih programa već se samo iznajmljuju kućice, najpovoljnijem ponuđaču. Što je s glazbenim programom, uređenjem lokacija, scenografijom? Tko plaća troškove postavljanja, struje, čišćenja, Zampa….grad vjerojatno.Tekst u kojem nastojim objasniti što je advent je dugačak, jer moram pobijati dosta krivo navedenih činjenica, za one kojima se ne da čitati do kraja, navest ću highlighte:Advent je jedna od najboljih stvari koja se dogodila zagrebu u zadnjih trideset godina.
To je jedini događaj koji je bio istinski zagrebački brand koji je privlačio ljude iz cijelog svijetaAdvent je bio uspješan turistički projekt zbog kojeg u Zagreb godišnje dođe više od 100. 000 turista i od kojeg grad zaradi više od pola milijarde kunaAdvent je bio uspješan zato jer su ga organizirali event profesionalci koji jako dobro rade svoj posaoNije čudno da su se u taj uspješan projekt pokušali ubaciti pojedinci bliski bivšem gradonačelniku koji su hitjeli i dio za sebe. Posljednjih godina počele su se pojavljivat kućice po centru grada koje nisu bile dio niti jednog organiziranog adventskog eventa.Slično se dogodilo npr. s projektom izgradnje auto cesta, gdje su se u načelno dobar projekt promjenom vlasti počeli uključivati razni oportunistiVelika većina mojih kolega organizatora, niti ja, nismo dio nikakvog deala, nismo napravili ništa protuzakonito niti na štetu gradu Zagrebu niti njegovih stanovnikaA sad za one koji žele znati više: Krajem 2019. pojavila se u medijima velika Advent afera, moji kolege iz event agencija koji su organizirali adventske programe i ja prozvani smo kao «Kraljevi Adventa».
Prema medijima radi se velikoj korupcijskoj hobotnici koju je genijalno zločinački osmislio Bandić kako bi se nakrao i svi uključeni u organizaciji adventa su suučesnici u toj zločinačkoj raboti. Glavni problem je u generalizaciji: SViDo sad sam nekoliko puta pokuša objasniti zašto to nije istina, zadnji put u podcastu Mate Jankovića, ali u poplavi naslova i tekstova o adventu, svaki put imam osjećaj kao da se nalazim na pozornici Tomphosonovog koncerta u Čavoglavama na Oluju i pokušavam objasniti da nisu svi Srbi četnici.Advent kakvog ga sad znamo nastao je zapravo s prvim Fuliranjem u Tomićevoj ulici, mislim da je prvo bilo 2012. Fuliranje je pokazalo kako bi gradski advent trebao izgledati i svi kasniji organizatori adventskih lokacija su se na neki način naslonili na njihov koncept i dalje ga razvijali.Prije Fuliranja, Advent u Zagrebu je bio šator na Trgu, đinđe u Bogovićevoj i kobasice na Cvjetnjaku.Pokosu i Ljusu bi trebalo dodijeliti počasnu nagradu grada Zagreba za učinak koji su proizveli svojim Fuliranjem.
Do zadnjeg adventa, Fuliranje je dizalo standarde u svim pogledima, u izgledu, ugostiteljstvu i programu. Na zadnjem održanom adventu stvarno se vidjelo koliko je Advent kvalitativno napredovao, od klizališta na Tomislavcu, do Klovićevih dvora.U nekom davnom postu, nakon šetnje po adventskim lokacijama napisao sam da je je advent bolji od Zagreba,na svakoj lokaciji se vrhunski jazz, soul, house… Zagreb se činio kulturnijim nego što jest.Svaka adventska lokacija imala je svoju priču, svoju scenografiju, svoj glazbeni program i svoju ugostiteljsku ponudu. Do kraja 2019. advent u Zagrebu bio je percipiran kao uspješan turistički projekt koji je svake godine rastao i privlačio sve više i Zagrepčana i gostiju…..I onda je došla afera sa kućicama bandićeva šofera koja je bila okidač za veliku Advent aferu.Afera se poklopila sa hejtom prema adventu standardnih FB mrziteljima kojima je sve više smetala gužva, buka, smrad kobasica….. i Bandić se proglašavao tatom adventa tako da je zapravo bilo neminovno kad će doći do napada na sam adventPrvi tekst o aferi objavio je 24 sataAdvent je jedna velika pljačka, čisti kriminal, i SVI koji sudjeluju u organizaciji Adventa su jedna velika korumpirana hobotnica.
U tom tekstu navedeni su i dokazi zašto je advent jedna velika muljaža. Ja ću u nastavku navesti zašto to nije točno iz pozicije jednog od organizatora :
1. Nije napravljen natječaj za dodjelu adventskih lokacija a grad je donio nekakvu uredbu da se za advent treba napraviti natječaj. Izuzetno, gradonačelnik može odlučiti dodijeliti adventsku lokaciju i bez natječajaTo nije u potpunosti točno, postoji natječaj Turističke zajednice grada Zagreba za dodjelu lokacija koje su od posebnog značaja za grad. Organizatori adventa na tim lokacijama ne plaćaju najam površina i financira im se program. To su prošle godine bile npr lokacije: Europski trg, Tomislavov trg, Maksimir….Pepermint se javio na taj natječaj ali nismo prošli.Pepermint je molbu za zakup lokacije poslao na način na koji to radi već više od 20 godina, na isti način i prije dolaska Bandića na vlast: pošalje se zahtjev za najam određene gradske površine nadležnom komunalnom uredu. Za desetine evenata u gradskom centru na taj način smo organizirali evente.
Ne znam gdje je tu krivnja event organizatora za nepostojanje natječaja i kakav je to dokaz protiv nas. Koliko znam, nitko drugi nije poslao zahtjev za zakup površine na kojoj je Pepermint organizirao event.Dakle, nakon što se pošalje zahtjev, Gradski ured za komunalne djelatnosti odobri ili ne odobri zakup lokacije. Više puta nam se dogodilo da nam se ne dodjeli traženi termin i lokacija.Nakon što se dobije odobrenje, gradski ured pošalje svoje primjedbe na plan lokacije i scenografije
2. Objavljuju se organizatori adventskih lokacija prije nego što dobiju službenu obavijest da im se omogućuje radNepravovremeno dobivanje konačne dozvole je jedan od najvećih problema koje event agencije imaju kod organiziranja adventskih i svih drugih događanja u gradu.
Do zadnje sekunde ne znaš da li možeš organizirati adventsku lokaciju prema planu koji si poslao u grad. Što u praksi često dovodi do situacije da organizator mora micati već postavljene elemente scenografije i li položaja kućica. Kad bi event agencije čekale pismenu dozvolu kako bi mogli početi postavljati adventsku lokaciju, Advent bi stvarno počeo na Badnjak.Sporost gradske administracije je dobro poznata, više puta u proteklih dvadesetak godina organiziranja evenata u gradu pismenu dozvolu za održavanje eventa dobili smo nakon samog eventa. Najnoviji primjer: kolegica koja je organizirala event prije ljeta dobila je pismo potpore grada eventu, dva tjedna nakon što je event održan (od nove gradske vlasti)
3. Ugostiteljske kućice unajmljuju se po niskim cijena a onda skupu iznajmljuju po znatno višim i time se ostvaruje ogromna zarada za odabrane igrače koji onda tu uslugu vraćaju…nekako. Osnovni posao organizatora adventskih evenata nije iznajmljivanje kućica, makar se tako čini iz medijskih objava o eventu. Na svim eventima, bio to advent ili recimo In music festival iznajmljuju se ugostiteljima kućice jer organizator u pravilu nije ugostitelji. Iznajmljivanjem kućica pokriva se dio troškova organizacije adventske lokacije. Da odmah pojasnim, iznajmljivanjem kućica ne mogu se pokriti troškovi adventa.
Da bi se pokrili svi troškovi adventske lokacije potrebno je naći i sponzore. Kad bi ugostitelji iznajmljivali kućice direktno od grada a da su u cijenu najma kućice uključeni svi troškovi organizacije (scenografija, program, čišćenje, potrošnja i postavljanje struje, ZAMP….) cijena kućica bi bila između 200 i 300.000 kn. Za tu cifru sumnjam da bi bilo koji ugostitelj bio zainteresiran za najam.
4. Grad Zagreb ne zarađuje dovoljno na iznajmljivanju lokacija za Advent, Split na manje kućica zarađuje višeTo je potpuna neistina, miješaju se jabuke i kruške. U Splitu ugostitelji ne plaćaju scenografiju, program i sve ostale troškove. Vjerojatno to plaća grad Split. Zagreb od Adventa zaradi pola milijarde kn Zagreb je troškove adventa uglavnom prebacio na organizatore – event agencije.Zapravo, nevjerojatno mi je da je glavni problem adventa da grad od njega nije dovoljno zaradio (što nije istina) a iste godine je održan događaj Ljeto na Savi u koji je grad direktno uložio 13 mil. kuna a koji je bio totalni fijasko.
Nisam vidio da je oko toga dignuta neka frkaDa su event agencije koje su organizirale adventske lokacije dobile taj novac za organizaciju ljetnih događanja, u zagrebu bi došlo novih 150.000 turistaU jednom tekstu mene se istaknulo zato jer moja sestra radi u gradu. Ne znam što bi rekao na taj argument. Koliko je Bandiću bila bitna ta činjenica dovoljno govori to što me je pokušao na sve moguće načine izbaciti iz prostora Kica u vrijeme dok mi je sestra bila pročelnica za EU poslove (kasnije je smijenjena) . Mjesecima mi je bio zabranjen rad i izgubio sam sam znatna sredstva. U gradu radi 20.000 ljudi, ako su svi njihovi rođaci i prijatelji sumnjivi, radi se o pola gradaI tak, skoro dvije godine moje kolege iz event agencija i ja smo stalno pod sumnjom nekakvog nemoralnog deala s Bandićem.
Jedna kolegica mi je rekla da se osjeća kao u kafkinom Procesu.Prijatelji odvjetnici savjetovali su tužbu prema medijima kao jedini način da se dokaže istina, te makne svaka krivnja sa mog imena. Ne vjerujem u tužbe prema novinarima lili medijima. Vjerujem da su novinari koji su pisali o toj temi imali najbolje namjere i da je njihova uloga važna u revidiranju društvenih anomalija. Smatrao sam da sam kolateralna žrtva, da sam dobio rikošet metka koji je bio namijenjen Bandiću.To je to. Tko želi znati više detalja, slobodno mi se može javiti.
Ne vjerujem da će ikad izaći u medijima naslovi tipa “Ekskluzivno saznajemo: Advent je zapravo bio dobar” ali se nadam da se bar više neće svi organizatori biti etiketirani kao kriminalci:Ivan Pandzic, kao autoru prvog teksta o aferi Advent, predlažem novi tekst, “Advent, dvije godine kasnije”. Na Weekend panelu o istraživačkom novinarstvu rekao si da jako pazite da svojim tekstovima ne načinite štetu nevinim osobama”, napisao je Tomo Ricov.

Evo odgovora novinara Ivana Pandžića.
“Još malo više o AdventuTomo Ricov, odgovaram ovako jer mislim da je prekasno stavljati komentar dolje na tvoj post, a prije nisam stigao.Alegorija o rikošetu metaka u nevine žrtve je malo pretjerana.
1. Neću ulaziti u Tomaševićevu odluku o potpuno drugačijoj organizaciji i koliko je ona dobra. Ili nije dobra. To će vjerojatno biti tema nekih budućih tekstova
2. Sva bit i suštinska razlika od onog što smo mi pisali i onog što si ti naveo je sljedeća: Ti se zalažeš da oni koji “znaju” unaprijed imaju dodijeljene lokacije jer oni znaju kako se radi i stvorili su Advent. Mi smo upozorili veoma jednostavno: imate monopol. Unaprijed je sve poznato i ne može se bilo tko prijaviti. Ako je sve divno i transparentno, kako su Milan, Deno i Zdravko uspjeli skupiti pet milijuna kuna? Nekako ne vjerujem da je s neba palo. Volio bih vidjeti tijek novca i iskreno se nadam da će USKOK to objaviti. Ne znam tko je platio, koliko i za koje lokacije. Ali prisjetit ćeš se, u jednom od snimljenih razgovora pokojni gradonačelnik određuje i koja teta će imati i štand s jagodama na Trgu bana Jelačića.. Znaš, onda mi se malo čini vjerojatnim da su za Advent lokacije dobili oni koji su se javili, ponudili program i bili izabrani. Zato što “znaju”. Pogotovo što nije bilo nikakvog natječaja niti se znalo gdje su koje kućice.
3. Uhićena je teta u povjerenstvu koje je sve “valoriziralo” i određivalo je, kako kažeš, može li proći scenografija i broj kućica. Zašto? Zato što nije valorizirala ništa, nego je slušala Milana. I jedan poziv je dovoljan. Ne tvrdim ja to, nego USKOK.
4. Neobično mi je da si samo spomenuo “pojedince” koji su se ubacili, a za cijeli koncept nisi imao riječi kritike. Ne znam zašto. To je na tebi. Ali kada se pročita post, čini se da ga podržavaš. Mi smo obišli hrpe toga, vjeruj mi, za svakog od vas organizatora su oni drugi bili “pojedinci” koji su se ubacili. Imali ste i utjecaj, ali dok se nije promijenila vlast i dok nije sve srezano, dvije godine se niste oglasili s prijedlogom koncepta ili kako bi sve trebalo izgledati da bude poštenije. A nije da nemate utjecaj i medijski prostor.
5. Klasični spin je bio da smo mi pisali protiv Adventa. To je bilo najlakše, Kao i staviti sve što smo otkrili u istu ravan s “Facebook mrziteljima kobasica”. To se pokušalo i prvih tjedan dana. Pa su onda svi shvatili da mi ne pišemo protiv Adventa, nego o onome što se događa iza divnog sjaja i desetke tisuća posjetitelja. Dvije godine su prošle, pa sada je vrijeme ponovno pokušati sve staviti u istu ravan. Možda prođe. Ok, legitimna strategija. Jahanje na valu toga što je sadašnji gradonačelnik promijenio sve u drugi ekstrem koncept. Nije to ništa neobično, očekujem slične salve oko toga da je bolje da se sve rješava jednim pozivom jer je “ljepše i brže”.
6. O novcu i dolasku turista vrijedi ista stvar. Dakle, ne bi Grad mogao odrediti lokaciju, naplatiti korištenje površina i da postoji povjerenstvo koje će pošteno odabrati između više organizatora evenata koji će ponuditi program i broj kućica. To bi sigurno odmah odbilo turiste i sve koji dolaze.
7. Bio sam u Splitu. A bio si i ti. Ima i tamo i glazbe i programa, drugačiji koncept je zbog lokacije. Ali da, ljudi su se prijavljivali na natječaj i radili i imali profit iako su položajnu rentu platili gradu 10 puta više nego svi u Zagrebu. Po tvom postu se čini kao da ste učinili dobro djelo Gradu i da je samo to važno. P.S. Da sam kolega u Splitu, malo bi čačkao te natječaje.
8. Zaključno, ne mislim da je ovo dobar način rasprave. Ali kad sam već spomenut javno, vjerujem da si i ti si očekivao odgovor. Slažem se s puno onoga što si rekao. Smatram da je trebao biti napravljen kompromis između ova dva koncepta, ali nisam ja taj koji odlučuju. Dakle, ovo ovdje je samo druga strana. Ili bolje reći, nadopuna onog što si napisao.Što ćeš, dogodi se tako da o Adventu pišu i novinari koji nisu došli napraviti priču o izvrsnoj gastronomskoj ponudi. Uz besplatnu degustaciju”, ističe Ivan Pandžić.
Naslovna fotografija: Tomo Ricov
Foto: Hina