Zemlja Dembelija: Hrvatska je u turizmu hit na Mediteranu

Zemlja Dembelija: Hrvatska je u turizmu hit na Mediteranu

Hrvatska je premašila broj noćenja iz cijele prošle godine – 1,2 milijuna turista više nego lani. Naša zemlja hit je na Mediteranu, a posebno nautički turizam.

– S obzirom na značaj turizma u BDP-u RH, krajem prošle godine smo se počeli pripremati tako da smo uključili sva strukovna udruženja u turizmu u jedan savjet kako što bolje pripremiti ovu sezonu. Njima smo prezentirali i projekt “Stay safe in Croatia” jer je ideja bila pokazati da smo se ozbiljno pripremili za ovu godinu, za sve dionike u turizmu, rekla je Nikolina Brnjac, ministrica turizma i sporta u večerašnjem Otvorenom komentirajući ovogodišnje uspješne rezultate u turizmu, objavio je hrt.hr.

Osvrnula se na sastanak u Opatiji, na inicijativu premijera Andreja Plenkovića, gdje su razgovarali o svemu što je do sada napravljeno i kako dalje nastaviti. Svi su, dodala je, bili zadovoljni, pohvalili su mjere za očuvanje radnih mjesta koje su omogućile stabilna radna mjesta.

Što se tiče brojki, Brnjac je rekla da je važno da se turistički sektor oporavi. Približavamo se, po brojkama, rekordima iz 2019., i smatra da svi možemo biti zadovoljni.

Na covid karti smo trenutno narančasti, Brnjac se nada da će tako i ostati, no dodaje da ako i dođemo u crveno, situacija se od lani promijenila, naša tržišta su donijela određena pravila i točno se znaju protokoli prilikom putovanja, što ih olakšava – i zemlje koje su bile u crvenom, imale su turiste, a Njemačka i Austrija nas gledaju po županijama, što nam je prednost. Ne očekuje drastične promjene ako uđemo u crveno jer imamo svoju strukturu gostiju koja je cijepljena.

Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma, smatra da nema turističkog djelatnika u RH koji nije zadovoljan ovom sezonom.

– Uvijek može bolje, nažalost, predsezonu nismo imali, dodaje.

Kaže da je mnogo bolje moglo biti odrađeno pitanje tržišta radne snage i izdavanje radnih dozvola – to nije izazov samo u Hrvatskoj, nego i u drugim turističkim zemljama. Vjeruje da će 2022. biti bolja od ove, no moramo po tom pitanju učiniti ozbiljne promjene. 

Sean Lisjak,
 predsjednik udruženja marina pri HGK, bio je optimističan uoči sezone, očekivao je veliki uspjeh nautičkog turizma, pokazao se da u trenucima epidemije pruža osjećaj sigurnosti, osame i izolacije. Priznaje kako nisu očekivali toliko dobru sezonu, procjenjuju da bi u nekim segmentima mogli preteći 2020.

Osvrnuo se na procvat popularnosti mega jahti, do 1.8. je bilo oko

35.000 produženja vinjeta i upisa brodica, no prave podatke će tek imati. Svi su zadovoljni, dodaje.

– Situacija u Zagrebu nije tako dobra kao u ostalim dijelovima Hrvatske, sada smo na 45% ostvarenih noćenja iz 2019., no kolovoz daje nadu da idemo prema još boljim rezultatima, rekla je Martina Bienenfeld, direktorica TZ-a grada Zagreba.

Smatra da interes za Zagrebom postoji, iako je on tradicionalno avio destinacija. Ovo ljeto, dodaje, ima mnogo Francuza. Koreanaca nema kao prethodnih godina, nada se da će se vratiti sljedeće godine. Na drugom mjestu po noćenjima su, rekla je, gosti i SAD-a. Gosti duže ostaju i čini joj se da se počinju mijenjati njihove navike. 

O problemu radne snage 

Ministrica Brnjac je govorila o problemu radne snage, rekla je da to nije samo problem u Hrvatskoj, nego i u cijeloj EU, sve zemlje se susreću s tim. Sastali su se u Poreču sa stipendistima, čuli su od njih kako turističkim zanimanjima privući mlade ljude.

Naglasila je kako to nije jednostavan problem, no treba ga rješavati i mladim ludima objasniti da je riječ o atraktivnim, dobro plaćenim zanimanjima. Ministarstvo rada je pripremilo dodatna sredstva, dodala je, za obrazovanje.

Ostojić je rekao da u Istri, tradicionalno, najviše nedostaje konobara, kuhara, spremačica, pomoćni kuhar i pomoćni konobar.

– To su zanimanja koja su direktno u operacijama, do sada smo dobivali kvote i popunjavali nedostatak iz drugih dijelova Hrvatske, posljednjih godina i iz susjednih zemalja, no moramo biti svjesni da će taj bazen presahnuti. Moramo iskoristiti ostale šanse koje nam se pružaju, prvenstveno zapošljavajući radnu snagu iz Hrvatske, a postoje modeli,

rekao je. 

Zašto je Istra najpopularnija?


Na pitanje zašto je Istra najpopularnija, Ostojić kaže da je tajna u organizaciji, dugotrajnom osmišljavanju upravljanja destinacijom. Istra je, kaže, najbliži Mediteran, najbliže je doći do nje.

Za popularnost Rovinja kaže da je zaslužna turistička zajednica, a cijela Istra je posljednjih godina visoko podigla ljestvicu i po pitanju kvalitete smještajnih kapaciteta postala destinacija broj 1.

– Situacija s pandemijom je pokazala da je ulaganje u kvalitetu dugoročno, jedini ispravan put, dodao je Ostojić.

Objasnio je kako su najpopunjeniji hoteli i kampovi oni koji imaju 4 ili 5 zvjezdica, što pokazuje da su kvaliteta, profesionalnost turističkih djelatnika i suradnja na svim razinama recept koji jamči uspjeh u budućnosti. 

“Zagreb cjelogodišnja destinacija” 

Bienenfeld je rekla da je Zagreb cjelogodišnja destinacija, poput Rovinja ili Dubrovnika i ondje će drugi dio godine očuvati turističku kvalitetu i nastaviti sve ostale projekte.

Proširili su suradnju s drugim turističkim zajednicama u županiji, odaziv je, kaže, sjajan.

– Činilo nam se da se Zagreb mora povezati sa županijom, objasnila je.

Ove godine su se povezali i s Krapinsko-Zagorskom županijom. 

Gosti više troše 

Brnjac je komentirala potrošnju, naši gosti su bili u jačim lockdownima nego mi, imućniji su, biraju luksuznije smještaje, što je utjecalo i na fiskalne račune.

– Zadovoljni smo zbog strukture gostiju koji dolaze i posjećuju nas, dodala je.

Njemačkih turista primjerice, dodala je, u kolovozu ima 1,8 milijun više nego 2019.

Lisjak je rekao da nautičari, prema podacima iz 2017., prosječno troše 126 €. Što se samo čartera tiče, dođe se do iznosa od 650 milijuna €, a same marine generiraju prihod od skoro milijardu kuna. To, dodaje ne uključuje segmente unutar marina poput ugostiteljstva ili trgovina. Smatra da u nautičkom turizmu treba donijeti neke izmjene koje će omogućiti širenje ponude u samim marinama. 

Posezona 

– Najave su i za deveti i deseti mjesec dobre, rekla je Brnjac.

Objasnila je da prema svim pokazateljima koje imamo, možemo biti zadovoljni.

– Panonska regija je zelena. Očekujemo da će posezona i na kontinentu biti dobra i da ćemo dobro raditi, zaključuje Brnjac.

– Posezona ima šanse da bude jako dobra, rekao je Ostojić.

Dodao je kako nema nikakvih razloga da se noćenja u posezoni ne dogode.

– Nije sva obala ista, nešto će bolje proći na sjeveru, ali veseli da su i Dubrovnik i Split imali najviše dolazaka u osmom mjesecu kao turističke zajednice gradova i definitivno se turizam vraća i južni dio Hrvatske, istaknuo je Ostojić.