Zrakoplovni analitičar bio je jasan: Moram priznati da se ne bih vozio s Boeingom 737 Max. Taj avion ima toliko problema

Zrakoplovni analitičar bio je jasan: Moram priznati da se ne bih vozio s Boeingom 737 Max.  Taj avion ima toliko problema

U SAD-u je prizemljen 171 Boeing 737 Max 9 nakon što se odlomio dio aviona nakon polijetanja u Portlandu. Izvješća spominju labave vijke na čak desetak aviona, a zbog toga dionice Boeinga tonu na burzi. Iznenadna zvijezda postao je učitelj Bob iz Oregona koji je u svom dvorištu pronašao dio vrata Boeinga, koji se odlomio tijekom leta Alaska Airlinesa prošle srijede.

RTL doznaje da je ovaj tip aviona slijetao i u Hrvatsku. Zagrebačka zračna luka potvrdila nam je da su prošle godine imali 36 letova Boeinga 737 MAX 9. Riječ je o 18 dolazaka i 18 odlazaka zrakoplovne kompanije Turskih Airlines. Ove godine, kažu, nemaju najave letova za ovaj tip aviona.

U studio RTL-a Danas stigao je Alen Šćuric, zrakoplovni analitičar:

Znamo da je zračni prijevoz putovanja avionom statistički najsigurnije najsigurnija vrsta prijevoza. Kako je uopće došlo do ovog problema? Tko je zakazao?

Ma najsigurnija je. U prošloj godini je bilo 107 poginulih ljudi u nekoliko vrlo malih nesreća. Kada računate da se preveze, negdje prošle godine oko 5,5 milijardi ljudi, onda znate da je to stvarno zanemarivo. E sad, što se dešava s Boeingom 737. Ovo nije prvi problem na tom avionu, ovo je već šesti vrlo ozbiljan problem. Onaj koji svi znamo je kada je ubio 346 ljudi kad su dva aviona pala. Onda se ustanovilo zapravo da taj avion, ima užasno puno velikih problema. Što je glavni problem? Govorimo o vrlo starom avionu, ja bih rekao kljusetu, koji je star 56 godina. Netko je jednostavno nakon 56 godina odlučio osuvremeniti avion. Stavio je prevelike motore na taj avion i tu su krenuli svi problemi.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Karolina Vidović Krišto otkrila što zajedničko imaju Anto Nobilo, Čedo Prodanović i Andrej Plenković: A znate li zašto je Turudić onako sramotno čitao presudu Ivi Sanaderu?

Jednostavno, trebalo bi raditi novi avion. I onda se pod utjecajem konkurente Airbusa 320 Nio koji je izašao, Boeing je morao hitno izbaciti avion koji je prvo jednak svim prethodnim avionima da piloti ne bi morali polagati licence. Samim time su proizveli isti avion, ali su ga pokušali osuvremeniti. Napravili su ga vrlo brzo, vrlo ofrlje i tih 346 putnika koje je poginulo. Znate što je najžalosnije da je američka agencija izjavila da su znali za tu pogrešku, oni su znali da bi se moglo desiti da poginu ljudi, ali su se nadali da će u međuvremenu ispraviti grešku. Dakle, netko je za velike svoje bonuse koje je dobivao i za ogromne dividende koje je skupljao jednostavno riskirao živote ljudi. Evo, desilo se to što se”

Zrakoplovni analitičar bio je jasan: Moram priznati da se ne bih vozio s Boeingom 737 Max. Taj avion ima toliko problema, fotografija
Alen Šćuric

Tko je onda odgovoran za to? Ovo što ste sada pričali se dogodilo relativno nedavno.

“Tko se dogodilo 2019. godine. Isključivo su odgovorni tehno menadžeri koji rade u Boeingu koji su se riješili svojih inženjera. Nažalost, ti ljudi su otišli, Oni imaju jako puno kooperanata s kojima rade, ne radi više sami sva ta istraživanja na avionima i određeni dijelovi tih aviona. Jednostavno, desilo se to da bi oni što više zaradili na avionu, a na tom 737. Maxsu su oni uštedjeli samo dvije milijarde, a na koncu su izgubili 25 milijardi sa svim kompenzacijama i problemima koje su kasnije imali na tom avionu. Jednostavno se radi o tome da je netko htio zaraditi profit.”

Što će se sada događati s tim avionima? Oni su sad prizemljeni. Možemo li mi očekivati da će netko reći? Okej, to nije sigurno da leti, pa neće letjeti.

“Znate što ću vam reći. Ja stvarno ne paničari u putovanju avionom i kada. Ali, nakon svih tih silnih problema koje taj avion ima, on je prizemljen više od dvije godine sveukupno. Ja isto moram reći da neću baš biti sretan ako ću morati s tim avionom ili bilo kojom njegovom inačicom.”

Postoji li mogućnost da takav avion doleti u naše zračne luke?

“Pazite prije ili kasnije ti avioni će se pregledati. Taj kvar će otkloniti. To je neosporno i neće više padati vrata, odnosno paneli vrata. Ali što s nekim sljedećim kvarom? Ja se pitam ako je toliko kvarova na tom avionu, ovo je šesti ozbiljan kvar. Što je sljedeće? Koliko će još ljudi poginuti? Gdje je kraj više tome? Ovo je stvarno prelilo čašu, Ovo je stvarno otišlo puno predaleko.”

Maloprije smo čuli da su nam rekli iz zagrebačke zračne luke kako nemaju najave letova za ovaj tip aviona. Mogu li uopće biti tako sigurni?

“Ma ne, ma kakvi, to apsolutno ne dolazi u obzir. Turkish će vam odlučiti prije ili kasnije kad će ti avioni ponovno poletjeti da će letjeti neki let za Zagreb. Ima jako puno tih aviona i oni jednostavno planiraju svoju flotu iz dana u dan ako im treba malo više kapaciteta, poslat će i taj avion. Na koncu postoji niz drugih kompanija u Europi koje lete tim avionom, tako da apsolutno nema šanse da taj avion ne sleti u Zagreb.”

Vi se ne biste vozili?

Moram priznati da trenutno ne bih. Toliko puno ima problem s tim avionom.