Trump je posebno okrutan prema Njemačkoj: Svojim carinama uništava autoindustriju

Trump je posebno okrutan prema Njemačkoj: Svojim carinama uništava autoindustriju

Trumpova 90-dnevna obustava carina ne vrijedi za automobile. Drugog travnja uvedena je stopa od 25 posto za uvoz osobnih vozila u SAD. Tom su mjerom teško pogođeni europski proizvođači, a posebno njemačka autoindustrija. Sada se nadaju da će u izravnim pregovorima Washingtona i Bruxellesa carine biti ukinute ili barem znatno smanjene.

Tisuće vozila europske proizvodnje zaglavile su u američkim lukama, među njima i brojni popularni modeli njemačke autoindustrije. Uvozne carine od 25 posto zaustavile su isporuke i natjerale proizvođače da ponovno razmotre izvozne strategije.

– Proizvođači i dobavljači morat će odlučiti kako će reagirati. Međutim, jasno je da će cijene rasti, posebno za američke potrošače. Dugoročno gledano, ako situacija eskalira, to će utjecati na rast i radna mjesta s obje strane Atlantika. Zato je sada ključno pronaći rješenj, rekao je Simon Schütz, glasnogovornik Njemačkog udruženja automobilske industrije.

– Razmatra se je li potražnja u Americi dovoljno velika da se možda počne planirati izgradnja novih tvornica u SAD-u, izjavio je Beatrix Keim, Centar za istraživanje automobilske industrije.

Njemačka bi, kao najveći europski izvoznik automobila u SAD, mogla pretrpjeti gubitke koji se broje u milijardama eura.

– Cijela nas afera pogađa u trenutku kada se ionako borimo sa stagnacijom, možda čak i recesijom. Procjenjujemo da će se zbog svega što se događa na carinskom planu gospodarski rast smanjiti za minimalno 0,5 posto, izjavio je Wolfgang Niedermark, Savez njemačkih industrija.

Još bi snažnije Trumpove carine mogle pogoditi slovačku autoindustriju. Milijun automobila svake se godine proizvede u slovačkim tvornicama, pa je ta zemlja, gledano po stanovniku, najveći proizvođač automobila na svijetu. Čak 11 posto njihova gospodarstva oslanja se na autoindustriju.

– Ovdje u Slovačkoj već smo zabilježili pad od 25 posto u narudžbama, istaknuo je Peter Hron, predsjednik uprave tvrtke Auto-Impex.

– Ugroženo je gotovo 20.000 radnih mjesta. Nadamo se da ćemo pronaći rješenje, izjavio je Alexander Matusek, predsjednik Udruge slovačke automobilske industrije.

A u pronalaženju rješenja, smatraju predstavnici autoindustrije, ključnu će ulogu imati pregovori europskih čelnika s Trumpovom administracijom.

– Treba naglasiti da su čak i sami američki proizvođači protiv ovih carina. Ako pogledate kretanja na burzi, američka industrija vrlo kritično gleda na trenutačni kurs američkog predsjednika. Zato vjerujem da bi Europska unija trebala zauzeti pristup koji pruža ruku i nudi dogovor, naglasio je Simon Schütz, glasnogovornik Njemačkog udruženja automobilske industrije. 

Premda američka vlada ističe da je cilj carina potaknuti domaću proizvodnju, sporna je mjera pogodila i američke proizvođače koji surađuju s inozemnim partnerima, američki potrošači suočavaju se s kašnjenjima isporuke i porastom cijena, europski proizvođači pogođeni su znatnim rastom troškova, a globalna trgovina osobnim vozilima ulazi u razdoblje duboke neizvjesnosti.