Mate Rimac danas je u kampusu svoje tvrtke u Kerestincu hrvatskoj javnosti pokazao dokle su došli radovi s izgradnjom cijelog kompleksa, kao i dijelove proizvodnih pogona za Bugatti, Rimac te ostale globalne proizvođače automobila s kojima surađuju.
Rimac je na početku istaknuo da je Rimac Group podijeljena na tri segmenta, Bugatti Rimac (zadužen za razvoj i proizvodnju automobila), zatim Rimac Technology (ponajprije zadužen za razvoj komponenata i sustava za druge automobilske kompanije) te Verne, tvrtku koja razvija projekt robotaksija. Dodao je da je on i dalje najveći vlasnik kompanije, s 23 posto udjela, prenosi Jutarnji list.
“Trenutačno imamo više od 2000 zaposlenih, a ukupno, zajedno s Bugattijem, imamo ugovorenih više od pet milijardi eura poslova. Od toga oko tri milijarde eura otpada na Rimac Technology.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Plenković otkrio jedan mučan detalj: Milanović je na sastancima besramno maltretirao admirala. Oduzimao mu je riječ, govorio mu da šuti
Direktor Rimac Group istaknuo je da je planirani budžet za izgradnju cijelog kampusa bio 120 milijuna eura, ali je to bila kalkulacija koja je rađena prije korone. Naposljetku je taj iznos bio dovoljan samo za proizvodnu halu, a potrebno je još izgraditi upravnu zgradu, vrtić i druge zamišljene dijelove kompleksa. Nagađa se da će za završetak zamišljenog kampusa biti potrebno oko 300 milijuna eura. Znači li to da Rimac nije ispoštovao ugovor tek će se vidjeti.
“Osim toga, kada smo radili te planove, bilo nas je puno manje i iako se tek useljavamo ovdje, prostor nam je već premali. Zato smo kupili još zemljišta, gradit ćemo testni pogon za baterije tu u Stupniku i kupili smo još zemljišta od Plive u Kalinovici”, rekao je Rimac.
Rimac je priznao da još nije prodana cijela predviđena serija Nevere, ali je dodao da ima interesa. Što se tiče Bugattija, njih više nije moguće naručiti. Svi su rasprodani do kraja desetljeća, a Rimac je kao kuriozitet istaknuo da je prilikom narudžbe bilo moguće naručiti dodatnih opcija do vrijednosti od pola milijuna eura. Kompanije, priznao je Rimac, još nisu profitabilne, ali donose visoki profit.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: VIDEO: Marija Selak Raspudić ide na Milanovića sa sloganima: “Marija za Hrvatsku” i “Više od karaktera”
“U prošloj godini prihodi Bugatti Rimca bili su 320,2 milijuna eura, Rimac Technologyja 97,8 milijuna, a Vernea 600 tisuća eura, dakle kumulativno oko 418 milijuna eura. Minusi na kraju godine iznosili su 31,2 milijuna eura, 68,3 milijuna te 13,2 milijuna eura, ili ukupno oko 112 milijuna eura. No ponavljam, imamo pet milijardi eura ugovorenih poslova, tako da smo vrlo optimistični. Isto tako bih istaknuo da je Bugatti Rimac primio 100.000 eura poticaja od Hrvatske i EU, a Rimac Technology od svog osnivanja 1,2 milijuna eura. Prijašnja tvrtka Rimac Automobili je prije 2022. godine iz EU fondova primila 9,3 milijuna eura, a naš projekt robotaksija Verne je dosad povukao 89,7 milijuna od ugovorenih 179 milijuna”, kazao je Mate Rimac. Zanimljivo je da Plenkovićevu Vlada uopće ne zabrinjava hoće li Rimac ispuniti sve obveze iz ugovora kada mu je dodijeljeno gotovo 180 milijuna eura.
Mate Rimac je ove godine na vrijeme dostavio financijska izvješća za prošlu godinu, iz kojih je vidljivo da one još uvijek nisu dosegnule profitabilnost. Rimac Group, krovna kompanija sustava na čijem čelu je Mate Rimac, s kapitalom od 880 milijuna eura, ostvarila je prošle godine prihode od 9,6 milijuna eura te je završila u gubitku od nešto više od 12 milijuna eura.
Da ne bi bilo zabune, iz brojki je jasno da se radi o nekonsolidiranom izvješću, pa je puno zanimljivije spustiti se na nižu razinu i vidjeti što se događalo u ostalim kompanijama Grupe – Rimac Technology i Bugatti Rimac. Objavljeno je i izvješće za Project 3 Mobility, javnosti možda najzanimljiviju kompaniju povezanu s Matom Rimcem koja se bavi robotskim taksijima, piše Forbes.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: VIDEO: Što je Helena Minić govorila o Mataniću prije nego što su se vjenčali. Nije mi sjeo kao osoba, plakala sam psihijatru zašto moram raditi s njim
Rimac Technology kraj prošle godine završio je s 1200 zaposlenih, što je rast za oko 30 posto. Ukupni prihodi porasli su im prošle godine za oko 32 posto, na preko 99 milijuna eura. Kada se pogleda struktura, prihodi od prodaje iznosili su nešto više od 82 milijuna eura, od čega u inozemstvu oko 45 milijuna eura.
Dvoznamenkasti rast prihoda nije donio i profitabilnost. Rashodi kompanije prošle su godine iznosili gotovo 160 milijuna eura, pa su završili u minusu od oko 60 milijuna eura. Ipak, kapital im je prošle godine povećan s oko 260 na 440 milijuna eura.
Što se tiče kompanije Bugatti Rimac, ona je prošle godine imala pad prihoda od gotovo 20 posto. Ukupni prihodi iznosili su oko 150 milijuna eura, od čega su prihodi od prodaje gotovo 138 milijuna eura. Od tog iznosa izvoz je iznosio oko 127 milijuna eura.
Nakon što je 2022. godine kompanija imala dobit od oko 20 milijuna eura, prošle su godine završili u minusu od 16 milijuna eura. Značajno su povećali broj zaposlenih. Krajem 2022. godine Bugatti Rimac zapošljavao je oko 300, da bi prošlu godinu završili s oko 480 zaposlenih.
Za robotaksije do kraja prošle godine iz EU fondova isplaćeno 90 milijuna eura
Project 3 Mobility, kompanija koja razvija robotaksije,a u čijoj vlasničkoj strukturi je i Rimac Group, prošle godine imala je ukupne prihode od oko 944 tisuće eura. Rashodi su im iznosili oko 13 milijuna eura, pa je na kraju godine gubitak iznosio oko 12 milijuna eura. Krajem prošle godine u kompaniji je radilo 87 ljudi.
Kontroverze oko projekta robotaksija izazvane su najviše time što se on dijelom financira iz EU fondova. Europska komisija odobrila im je oko 180 milijuna eura iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, a glavne zamjerke koje su se pojavljivale u javnosti odnosile su se na to da je novac dobiven bez natječaja i da se ne poštuju inicijalno predstavljeni rokovi za realizaciju tog projekta.
Prema podacima Finina InfoBiz servisa, do kraja prošle godine kompaniji je ukupno isplaćeno oko 90 milijuna eura.
Podsjetimo, svojedobno je bivša saborska zastupnica Radničke fronte Katarina Peović zatražila objašnjenje o zemljištu na kojem gradi tvrtka Rimac Automobili koje joj je, tvrdi, dodijeljeno za iznos manji od jedne lipe po kvadratu mjesečno.
“Rimac Automobilima je građevinsko zemljište od gotovo 200 tisuća kvadratnih metara na sljedećih 69 godina dodijeljeno za 19.934 kuna godišnje, što je manje od jedne lipe po kvadratu mjesečno”, kazala je Peović i upitala je li to opravdano.
Ocijenila je kako je tu riječ o pogodovanju te da na prvom mjestu treba biti interes lokalne zajednice, a ne privatni interes.
Informatički stručnjak Lucijan carić je jedan od najžešćih kritičara Mate Rimca. U intervjuu Slobodnoj dalmaciji kritizirao je odluku Plenkovićeve Vlade da Rimcu bez javnog natječaja dodijeli 180 milijuna eura.
“Najspornije je to što javnost nikada nije upoznata s kriterijima na temelju kojih su dodijeljena sredstva. Također, javnosti su ostale nedostupne informacije tko je izveo due diligence tog projekta te zaključio d aje izvodiv i da u njega ima smisla ulagati javni novac. Ironično je što je sam Mate Rimac u javnim nastupima tvrdio kako previše gledamo u europsku vreću novca te kako neće razvijati robotaksije.”, naglasio je Lucija Carić upozoravajući da izraelska tvrtka od koje Rimac kani kupiti tehnologiju ima problema s reputacijom.
“Protiv nje je vrlo nedavno pokrenuta skupna tužba zbog neistinitog informiranja dioničara. Zato im se dionice u posljednjih mjesec i pol dana stropoštale za 40 posto, na najnižu razinu od izlaska na burzu”, naglašava Carić.
“Ne trebate biti ekspert kako bi se znalo dase u Hrvatskoj za dvije godine ne može dobiti ni građevinska dozvola, a kamoli završiti složen projekt čiji ključan element uopće nije unutar vaše kontrole. Sada su rokovi pomaknuti na 2026. , ali i dalje su nerealni”, naglasio je Lucijan Carić u intervjuu za Slobodnu Dalmaciju.
“Tumačenja kako novac koji je dobila Rimčeva tvrtka Project 3 Mobility nije novac hrvatskih poreznih obveznika sramotno su, upravo uvredljivo, neistinita. Prema podacima o ukupnim hrvatskim uplatama u EU proračun i povlačenju sredstava iz EU proračuna koje je nedavno objavila Vlada, 30 posto europskog novca je iz džepova hrvatskih poreznih obveznika. Obrana nerealnih obećanja u stilu “pa svi pretjeruju i svi lažu”, te obrana apsurdnih rokova ili nepoštovanja rokova tvrdnjom da “svi kasne”, nisu ništa drugo doli prazna demagogija. Ne samo to, uvreda su onima koji ne kasne, uvreda su onima koji se drže rokova i uvreda su onima koji ne lažu i ispunjavaju obećanja.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Andrija Jarak ogorčen: Nož u grudi nedužnom mladiću je obično a ne teško ubojstvo? Ima li itko normalan u ovoj zemlji
Kad dobijete javni novac, morate odgovarati na pitanja o tom javnom novcu. Ako ne želite odgovarati na pitanja o tome kako trošite javni novac, onda ga nemojte ni uzeti. Osim toga, obveza javne objave financijskih izvještaja određena je zakonom i ne postoje iznimke.
Sporno je koliko ih je proizveo, a koliko prodao. Tu postoji serija izjava koje su dali on i sama tvrtka. Neke su naknadno demantirane kao “nesporazum”, a neke i dalje jednostavno nemaju nikakvu iole objektivnu potvrdu. Tehnologija može biti tajna, industrijski procesi mogu biti tajna, ali postojanje vozila koja se voze po javnim cestama teško može biti nekakva tajna.
Nikad nije objašnjeno ni što točno Mate Rimac, odnosno njegove tvrtke, proizvode. Gotovo sigurno ne proizvode baterijske ćelije, ni elektromotore, a još manje je sigurno da proizvode elemente ovjesa, farove i drugu opremu vozila. Uostalom, to same ne rade ni najveće automobilske tvrtke, neke čak same ne proizvode ni motore za svoja vozila, već to rade specijalizirani proizvođači. No u tomu nema sramote, integracija je isto zahtjevan posao i dva integratora iz istih komponenti mogu dobiti proizvode bitno različite kvalitete i performansi”, naglasio je Carić u intervjuu.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Igor Peternel: Damir Smrtić i društvo rugaju se hrvatskom narodu. Treba razjuriti sve urednike HRT-a. Osim jednog
Lucijan Carić je na svom Facebook profilu dao još neka pojašnjenja.
“Šteta, moj intervju će izgleda i na webu SD ostati dostupan samo za pretplatnike. U međuvremenu razbijena je još jedna legenda, a to je ona o navodnoj kupovini autonomije nivoa pet od Mobileyea.
Iz same tvrtke P3M objavili su kako će njihovi robotaksiji koristiti “naprednu Mobileye tehnologiju za autonomna vozila – Mobileye Drive”. Mobileye Drive ne da nije autonomija nivoa pet već ni za samoproklamiranu autonomiju nivoa četiri nema nikakve nezavisne potvrde, uvjerenja, certifikata ili homologacije. Da ima, to bi bila glavna vijest na njihovim web stranicama i dionica im se ne bi srokala na samo pola vrijednosti od prije Nove godine.
Ako vjerujete u Mobileye (NASDAQ:MBLY) i njihove tehnologije ovo je sjajna prilika za potvrdu vašeg stava i vaših riječi jednim lijepim, debelim(TM), ulaganjem vašeg novca. Ne može biti bolje – dionica je ispod IPO vrijednosti, s intencijom daljnjeg pada. Razvije li Mobileye zaista autonomiju nivoa pet vrijednost njihove dionice neće kuburiti na sadašnjih 23-24 dolara već će prije skočiti na 230-240.
U SD dotičem se i legendarnih Rimčevih isporuka vozila. Već sam prije u jednom memeu pokazao kako je Rimac od 2011. do 2021. mogao prodati možda šest vozila. Temeljem ozbiljnijeg uvida u financijske izvještaje, primljene predujmove, taj je broj vjerojatno i manji. Kako je opće poznato da je Rimac u JL još 2011. oglasio prodaju deset vozila, uz kupce koji stižu sa svih strana, i iz aviona vidljivo je kako to nije bila istina. Slično je i s “nesporazumom” oko 150 primjeraka C_Two koji su planuli još 2018.
MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI: Darko Milinović otvorio dušu: Ja sam HDZ šutnuo kao staru čarapu zato što imam kičmu. A dobio sam nemoralnu ponudu
Uvrede, klevete i relativizacije idu i dalje – no nema veze. Konstantno konzistentno govorim i pišem o istim stvarima vezanim uz ovu priču. Nitko nije prihvatio moju okladu, ali bilo je dosta onih koju su se riječima kladili kako nisam u pravu. Upravo su Mat-e i njegova ekipa iz P3M napravili double-down na te rokove i javno ih obećavali. To rade i dan danas, sada za 2026., iako je jasno kako je i taj rok deluzija. Svi parametri bili su poznati unaprijed, i kako radi EU, i kako se radi u Hrvatskoj, da obećane autonomije nivoa pet nema i kako ju je nemoguće obećati u nekom roku. Da, može se i dalje relativizirati ova priča, možda se može naći nekoga u javnoj upravi koji će staviti potpis kako je autonomija pet ono što nije, ali takva “certifikacija” teško može proći u ijednoj razvijenoj zemlji svijeta, a o visoko formaliziranoj EU da i ne govorim”, istaknu je Carić.
Foto: Hina