Vojni analitičar tvrdi: Rusija srlja u propast. Evo i zašto

Vojni analitičar tvrdi: Rusija srlja u propast. Evo i zašto

Vojni analitičar Domagoj Franić analizira situaciju na bojišnici u Ukrajini.

“Primjetno je da Rusija daje sve od sebe da ofenzivu u Donbasu održi na životu. Jer se gasi. A sa njom bi se mogli ugasiti i mnogi snovi Putinovih slugana, posebno onih iz vojnih krugova.
Zato će pokušati igrati na posljednju kartu, koju osobno jedva čekam. Jer će se pretvoriti u rusku propast i sramotu.
Rusija gomila i priprema raspoložive zračne snage uz granicu sa Ukrajinom. Zrakoplovi i helikopteri bi valjda prema prosudbi ruskog vojnog vrha, trebali donijeti prevlast i spasiti ofenzivu od potpune propasti.


I tu griješe, kao u ostalom i u svemu do sada. Nisu naučili lekciju na osnovu ogromnih gubitaka tih snaga u prošlosti, kada smo gotovo svakodnevno registrirali gubitke ovih letjelica.
Uzmimo samo za primjer dvije “osnovne” borbene ruske letjelice za taktičke napade. Zrakoplov Su 25 i helikopter Ka 52. Obje kategorije letjelica su doslovno desetkovane. I dok se sve stručne analize jačine zračnih snaga pojedinih zemalja baziraju na broju letjelica, većina zaboravlja najvažniju komponentu – pilote.
Sjećate se da je već na jesen prošle godine Rusija imala probleme sa svojim borbenim pilotima. U njihovom nedostatku angažirali su bivše vojne pilote, povlačeći ih u službu za pristojne novce. I isti su ginuli i padali kao kruške jer su ignorirali zakone prirode.


A one kažu da pilot sa 30 godina starosti nije isto kao pilot sa 60 ili više godina starosti. Od refleksa, rutine, hrabrosti i ako hoćemo ludosti, ništa nije isto.
Rusija je u ratu u Ukrajini izgubila cijele generacije svojih najboljih i najiskusnijih pilota koje mladi i zeleni školarci proizašli iz forsiranog programa vojnih akademija nikako ne mogu zamijeniti. Kako kvantitativno, tako i kvalitativno.
Problem pilota u svakoj zemlji svijeta je specifičan. Velika većina ljudi pod riječju PILOT podrazumijeva da “svi voze sve”, tj. da svi znaju upravljati svim letjelicama. Ne ide to tako u zrakoplovstvu.


Svaka letjelica ima svoj specifikum i obuku koja zahtjeva specijalizaciju za određene tipove letjelica i prekvalifikacije ukoliko se ide na drugi tip letjelice.
Skraćeno, pilot Su 25 ne leti na Su 24 jer su potpuno različite letjelice, različitih namjena i osobina. Pogotovo je nemoguće prebacivati se i letjeti sa helikoptera na zrakoplove ili obrnutu. Nemoguće bez jako duge izobrazbe…..i specifičnost koju mnogi ne znaju, biti pilot borbenog helikoptera puno je kompliciranija zadaća i teži poziv nego biti pilot zrakoplova.


Ovo sam pokušao pojasniti da shvatite da su gubitci pilota za određenu vrstu letjelica specifični i da ih je teško nadomjestiti drugim kadrom a znamo da Rusija već duži vremenski period ima problema sa pilotskim kadrom.
Očekujem uskoro povećanje aktivnosti ruskog zrakoplovstva i naravno, izvješćivanja o oborenim letjelicama. Pored količine protuzrakoplovnih sredstava koja Ukrajina posjeduje i trenutno je sigurno najjača sila Europe u toj domeni, počevši od modernih MANPADS-a, ruskih sustava pa do zapadnih sofisticiranih, rusima se ne piše dobro u zraku.
Živi bili pa uskoro čitali”, ističe vojni analitičar Domagoj Franić.

Foto: Hina